וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בהלוויית בני משפחת פוגל: "המילים נעתקות"

13.3.2011 / 15:44

בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים נטמנו חמשת בני המשפחה שנרצחו בפיגוע באיתמר. צביה פוגל, אמו של אהוד: "קראו לך חצי מלאך והקדוש ברוך הוא לקח אותך אליו להיות לו למלאך"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד)

בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים הובאו בצהרים (ראשון) למנוחות חמשת בני משפחת פוגל שנרצחו בליל שישי בביתם באיתמר. אלפי בני אדם הגיעו להר המנוחות כדי לחלוק כבוד אחרון להורים אהוד (אודי) ורות ולילדיהם יואב בן ה-11, אלעד בן הארבע והתינוקת הדס, בת שלושה חודשים.

לאחר הלוויה יצטרפו הורי האב, חיים וצילה פוגל, אל הורי האישה, משפחת בן ישי, בירושלים, כדי לשבת שבעה יחד עד הלילה, ולאחר מכן יתפצלו המשפחות כל אחת לביתה.

יהודה בן ישי, אביה של רות, ספד לבתו בכאב: "אתם עליתם על כולנו. אנחנו לא ניפרד מכם כי תבואו לבקר אותנו כמו מלאכים טהורים. ריבונו של עולם קח את הצער שלנו כפרה. תאמין לנו נתנו לך הרבה. תשפוך עלינו כוחות של אור לסלק את החשיכה. ריבונו של עולם אתה יודע טוב מאוד את מי לקחת. אשת חיל מי ימצא זו רותי. ילדיי, יקיריי, להתראות".

לווית משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע דקירה בביתה שבאיתמר, מרץ 2011. רויטרס
"דם תינוקות נשפך כמים". גופות בני משפחת פוגל בבית העלמין/רויטרס

גם אמו של אהוד, צביה פוגל, ספדה לבנה ואמרה: "חבריך לקורס הקצינים קראו לך חצי מלאך והקדוש ברוך הוא לקח אותך אליו להיות לו למלאך. נשתדל לחזק את הילדים ואחד את השני. הרוגי מלכות, קורבנות מלחמה שנרצחו בדם קר על ידי בני עוולה. לא נשכח ולא נסלח".

הרב הראשי לישראל לשעבר ורבה של העיר תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, נשא הספד ואמר כי "יש ימים ויש שעות בהן נעתקות המילים, אתה יושב ומרגיש וחש את הכאב, חש את הזעם וחש במיוחד את חוסר האונים כשנדמה היה לך שמעגל האימה נסגר, אולי לפני 66 שנים, שדם תינוקות נשפך כמים, שמיליון וחצי ילדים היו למרמס. נהר הדמים הזה עדיין זורם ואנחנו עומדים בחוסר אונים".

הרב הראשי יונה מצגר, נשא אף הוא הספד ואמר תוך שהוא נחנק מדמעות: "שואלים מיהו העמלק? בליל שבת קיבלנו תשובה, עמלק נמצא: אנשים שמסוגלים לטבוח במשפחה שלמה. נכנסו מלאכי חבלה ומחליפים את מלאכי השרת, בשעת לילה מאוחרת כאשר נכנסים לבית ורואים את ישי הקטן מנסה להעיר את הרב אודי, 'אבא תקום'. אנחנו יודעים שהוא רק יקום לתחיית המתים. הזעקה של ישי היא זעקה חודרת לב, לא רק לאוזן". הרב מצגר הוסיף ואמר כי "כתשובה לפיגוע יש להפוך את איתמר לעיר ואם בישראל".

בני משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע באיתמר, מרץ 2011. רפרודוקציה, באדיבות המשפחה
"נהר הדמים הזה עדיין זורם ואנחנו עומדים בחוסר אונים". בני משפחת פוגל שנרצחו בפיגוע/באדיבות המשפחה, רפרודוקציה

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בהלווייה: "אודי, רות, אלעד, יואב והדס - כיצד נשיב נקמתכם לצרינו? ואומר לך בדמייך חיי. זו תשובתנו, זו דרכנו. בחיים שנוסיף ונזרע במקום המוות, תהא נקמתנו הציונית, השלמה. בדמכם נחיה, בדמכם נוסיף ונבנה, נוסיף וניטע. בדמכם נמשיך ונאחז באדמת הארץ הטובה - באיתמר, בבית חגי, בחברון ובירושלים. בכל מקום וזמן. עוד בנין, עוד חיים, עוד אחיזה. זוהי תשובתנו למרצחים, למען ידעו כי לא יוכלו לנו. אולם, נוסיף ונקים את זכותנו לבנות בכל מקום ובכל זמן. בניה בארץ ישראל איננה פעולת תגמול או נקם על קורבן".

המשנה לראש הממשלה והשר לענייני אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון, נשא אף הוא הספד, תוך שמספר מהנוכחים קוראים לעברו קריאות ביניים בגנות הממשלה והניפו שלטים בהם נכתב "הממשלה הורסת יישובים - הערבים רוצחים יהודים". יעלון אמר כי "אסור להסתפק בדיבורים על הסדרי ביטחון וחבילות סיוע ביטחוניות בעוד שהעיקר נזנח והעיקר הוא זכותו של עם ישראל לשכון בארץ מולדתו – זכות שמעולם לא ויתרנו עליה".

אחד מהנוכחים צעק לעבר יעלון: "שלחת חיילים לירות בנו והפקרת את דמנו. אתה מסית, אנחנו לא נשתוק". סדרנים השתלטו על האיש והרחיקו אותו מהמקום. אדם נוסף שנכח בהלוויה הניף במהלך הנאומים שלט שעליו נכתב "הערבים רוצחים יהודים והממשלה הורסת ישובים". כאשר התבקש להסיר את השלט, צעק חברו לעבר אחד מקציני הביטחון במקום: "אתה אפס, תוריד מאיתנו את הידיים שלך, זו ההלוויה של כולנו".

(עדכון ראשון - 13:54)

לווית משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע דקירה בביתה שבאיתמר, מרץ 2011. רויטרס
"כיצד נשיב נקמתכם לצרינו? ואומר לך בדמייך חיי"/רויטרס

.

בהכנת הידיעה השתתף: יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully