וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בצה"ל: מתנחל סטר לקצין שהורה לטפל בפלסטינים

10.3.2011 / 15:00

שלושה ימים לאחר העימות האלים בין מתנחלים לפלסטינים בגדה, נערך בצה"ל תחקיר שממנו עולה כי נער בן 17 סטר לקצין שהורה לטפל בפצועים פלסטינים. קצין בכיר: "התנהגות עבריינית"

תחקיר משותף שערכו חטיבות בנימין וכפיר בצה"ל, בעקבות העימותים שאירעו ביום שני בין מתנחלים לפלסטינים ליד רמאללה, העלה כי נער כבן 17 ממאחז בלתי חוקי בבנימין, סטר בחוזקה בפניו של קצין מחטיבת כפיר. לוואלה! חדשות נודע כי בתחקיר נטען שהנער המתנחל ביצע את המעשה, לאחר שהקצין, סגן מפקד פלוגה, הורה לחובש קרבי להעניק טיפול רפואי לפלסטיני שנפצע בעימותים. בתקרית נפצעו מספר פלסטינים מהכפר קוצרא שהתעמתו עם מתנחלים מהמאחז עלי עין.

עוד עלה בתחקיר המשותף של חטיבות בנימין וכפיר כי הכוח מגדוד דוכיפת על מנת להגן על המתנחלים, הותקף על ידם באבנים, כאשר לעבר הקצין אף הושלך דלי מלא באבנים, וזאת בעקבות הטיפול הרפואי שהוענק לפלסטינים.

מהשתלשלות המקרה שאליו מתייחס התחקיר הצבאי, עולה כי שני מתנחלים ממאחז עלי עין התקרבו לשטחים חקלאיים סמוך לכפר קוצרא וככל הנראה נצפו על ידי פלסטינים מקומיים מנסים לעקור עצים. כ-300 פלסטינים החלו לרדוף אחרי השניים, שהגיעו למאחז כשהם חמושים בקילשונים. אל המקום הוקפץ כוח צבאי של גדוד דוכיפת מחטיבת כפיר, שחצץ בין הפלסטינים למתנחלים שיידו זה על זה אבנים. בתחקיר נאמר כי במהלך העימותים ניסו הפלסטינים לפגוע במתנחלים בעזרת קילשונים וסכין, ואף הצליחו לאחוז באחד המתנחלים ולהעבירו לצד שלהם. הכוח הצליח להחזיר את המתנחל וירה שני כדורים לעבר ברכי רגליהם של שני פלסטינים.

מהתחקיר הצבאי עולה כי מפקד הכוח, קצין בדרגת סגן, הורה באופן מיידי לחובש צבאי ששהה במקום להעניק טיפול רפואי לשני הנפגעים הפלסטינים. המהלך לא מצא חן בעיני 15 המתנחלים שהיו באזור ובתגובה הם החלו ליידות אבנים לעבר הכוח הצבאי. אחד המתנחלים, נער כבן 17 (שזהותו לא ידועה) ניגש לקצין וצעק לעברו: "מה אתה מטפל בערבים?". לאחר מכן, הנער הניף את ידו, סטר לקצין בפניו ונמלט מהמקום.

הקצין החליט שלא לפתוח במרדף אחר הנער והורה לחייליו להמשיך לטפל בפלסטינים שנפגעו מהירי. הקצין והכוח שובחו בתחקיר על ידי מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה סער צור ועל ידי מפקד חטיבת כפיר אלוף-משנה אורן אבמן, על האיפוק שהציגו ועל ביצוע הירי. בנוסף, השניים תקפו בחריפות את האלימות הקשה שהפגינו המתנחלים כלפי החיילים.

"מדובר באנרכיסטים"

קצין בכיר שהתייחס לתקרית אמר לוואלה! חדשות כי "זו התנהגות אנרכיסטית, פשוט תת-תרבות עבריינית. מבחינתי אין שום הבדל בין האנרכיסטים בניעלין לבין אלה שזרקו אבנים ולזה שסטר לקצין. הכוח נהג בקור רוח, הגן עליהם בגופו ממש ובתגובה הוא הוכה. אלה אנשים שעולם הערכים שלהם מעוות לחלוטין, אנשים עם עולם ערכים של עבריינים. מי שמסוגל לזרוק אבן על מי שהציל את חייו הוא אדם עם ראש מעוות".

הקצין הוסיף כי "לעומת זאת, אני גאה בקצין מדוכיפת, שלמרות שקיבל סטירת לחי מהעבריין הזה, שמר על עולם הערכים שאליו צה"ל וחטיבת כפיר מחנך והעניק טיפול רפואי לפלסטינים ותוך כדי כך המשיך להגן על אותם אלה שזרקו עליו אבנים".

הקצין הדגיש כי מי שסטר ויידו אבנים על הכוח אינם מייצגים את מתיישבי יהודה ושומרון. לדבריו, "מה שהכי מפריע זה שמדובר באנרכיסטים, פרומיל קטן ורעשן שיוצר אנטגוניזם ל-300 אלף אזרחים שומרי חוק ביהודה ושומרון. הם בוודאי לא מייצגים אותם". בעקבות המקרה נפתחה גם חקירת משטרה לאיתור הנער שסטר לקצין.

אופנהיימר: "במאחזים גדל דור פרא"

איציק שדמי, יו"ר ועד מתיישבי בנימין מסר בתגובה כי "מפתיע בעיניי שלפני יומיים האשימו את המתנחלים בירי כלפי פלסטינים וכעת 'האשמה' היא סטירה לחייל וזריקת אבנים. סיפור המקרה הזה נראה לי רחוק מהמציאות וקשה לי להאמין שקרה. בכל מקרה אנו מתנגדים להתנהגות כזאת אם קרתה ואם צה"ל יעביר אלינו את ממצאי התחקיר, נבדוק את הדברים יותר לעומק. אני מסכים עם הקצין, שאמר שהתנהגות כזו לא מייצגת את המתיישבים ביהודה ושומרון ואף רחוק מכך".

מזכ"ל תנועת "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר אמר בתגובה לפרסום כי "מדינת ישראל ממשיכה לחטוף סטירות מהימין הקיצוני ולהגיש בחזרה את הלחי השנייה. במאחזים גדל דור פרא שמרים יד על שלטון החוק ועל חיילי צה"ל ויש לטפל בתופעה באופן נחרץ מבעבר. אילו התוקף היה פלסטיני הוא היה נמצא כעת מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה".

לפניות לכתבנו יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully