וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: חוק משאל העם אינו חוקי ויש לבטלו

גלעד גרוסמן

13.12.2010 / 12:20

בעתירה נטען כי החדש פוגע בעקרון שלטון החוק באופן מהותי, משנה חוקי יסוד באמצעות חקיקה רגילה ופוגע בזכויות יסוד שונות

חוק משאל העם לא חוקק כחוק יסוד, ולכן מדובר בחוק פגום מבחינה פורמלית ומהותית ויש לבטלו – כך נטען בעתירה שהוגשה הבוקר (שני) לבג"ץ נגד החוק.

לפני כשלושה שבועות אישרה הכנסת את הצעת התיקון לחוק סדרי המשפט והשלטון, שזכתה לכינוי "חוק משאל העם". ההצעה שאושרה קובעת כי ייערך משאל עם לפני נסיגה משטחים המצויים בריבונות ישראלית, וביניהם מזרח ירושלים ורמת הגולן. בעתירה שהגיש היום ד"ר מוחמד ותד, מרצה בכיר למשפט חוקתי בבית הספר למשפטים של המכללה האקדמית צפת, נטען כי החוק החדש פוגע בעקרון שלטון החוק באופן מהותי, משנה חוקי יסוד באמצעות חקיקה רגילה ופוגע בזכויות יסוד שונות.

ד"ר ותד טוען כי חוק משאל העם מהווה למעשה תחליף לכנסת ועלול לשמש כלי פוליטי לעשיקת המיעוט על ידי הרוב ולפגיעה בעקרון הדמוקרטיה הייצוגית. בנוסף, הוא טוען שהחוק למעשה עוקף את חוק יסוד הכנסת ואת חוק יסוד הממשלה, כאשר למעשה הוא משנה את סדרי השלטון בישראל. עוד נטען, כי החוק עומד בסתירה לחוק יסוד ירושלים בירת ישראל, שמתיר ויתור על שטחים בעיר רק באמצעות חוק יסוד, וכן בניגוד לחוק סיפוח הגולן.

"חוק משאל עם פגום מבחינה מהותית בהיותו חוק הפוגע בעקרונות היסוד החוקתיים של השיטה המשפטית ושל השיטה הפרלמנטרית-ייצוגית במדינת ישראל, כאשר עיקר בו שימוש לרעה מצד הרוב הפרלמנטרי הנוכחי בכנסת ישראל לשם כבילת ידי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת בעתיד, כבילה שכאמור יש לעשות אך ורק בחקיקת יסוד ולא בחקיקה רגילה, וכבילה שאין לה הצדקה מוסרית, חוקית, חוקתית והיסטורית", נכתב בעתירה.

עו"ד ותד גם הביע חשש שהחוק יוביל לפגיעה במיעוטים בישראל. "שימוש במשאלי עם כשיטת משטר עלולה להפוך את משאל העם לחסם יעיל בפני השפעת המיעוט על תהליכי קבלת ההחלטות ולרוקן מכל תוכן אפילו את ההשפעה המועטה שיש לו בבית המחוקקים", נכתב בעתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully