וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בכנסת: "פליטים מוחזקים בתנאים מחפירים"

פנחס וולף

4.5.2010 / 11:29

הוועדה לזכויות הילד בכנסת דנה בתנאי מעצרם של ילדים פליטים בבתי הכלא גבעון וסהרונים. 57 קטינים מוחזקים בבתי כלא על לא עוול בכפם. אחד מהילדים סיפר כי "היינו חושבים למה אנחנו בכלא, הרי לא עשינו שום דבר רע"

ערוץ הכנסת

(צילום באדיבות ערוץ הכנסת)

הוועדה לזכויות הילד בכנסת דנה היום (שלישי) בתנאי מעצרם של ילדים פליטים בבתי הכלא גבעון וסהרונים. ראש חטיבת כליאה בשירות בתי הסוהר, תת גונדר עפרה קלינגר, מסרה לוועדה כי ב"גבעון נמצאים נכון להיום 47 קטינים, כשהוותיק ביניהם כלוא בבית הסוהר מדצמבר 2009 וב"סהרונים" ישנם עשרה כלואים, כאשר חמישה מתוכם הוגדרו כ"ספק קטינים" שגילם האמיתי לא ידוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר בפתח הדיון כי, "לצערנו אין התקדמות בנושא. יש שני מתקנים: כלא גבעון, שהוועדה ערכה בו ביקור לפני כמה חודשים וראתה את התנאים המחפירים, וזה לא באשמת שב"ס, אשר עושים כמיטב יכולתם, אך זה חמור ששמים שישה ילדים בחדר עם סורגים. יש גם את סהרונים שילדים מוחזקים בתנאים שאסור שיוחזקו בהם ילדים".

חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מר"צ) אמר במהלך הדיון כי "ברגע שמדובר בילדים שהם לא ברי גירוש, והרי כאן מדובר בפליטים מאריתריאה כמעט כולם ולשם לא ניתן לגרש, אין תכלית למעצר הזה. כל המעצר הזה הוא תחנת עיכוב שלפעמים לוקחת חודשים ארוכים".

בישיבה השתתף גם רויץ' רוט, קטין בן 17, פליט מסודן, שהגיע לישראל בגיל 13, ולדבריו היה כלוא במשך ארבעה חודשים בכלא קציעות ושישה חודשים נוספים בחדרה. רוט סיפר בדיון כי, "הייתי בן 13 כשהגעתי לבד לישראל, כדי להציל את החיים שלי. מתי שהיינו שם (במתקני כליאה – פ"ו) היו הרבה ילדים איתי. זה היה קשה. היינו חושבים על החיים, למה אנחנו בכלא. לא עשינו שום דבר רע ואנחנו מאוד קטנים. זה היה קשה לנו כי כלא זה לא בית שאתה יכול לשבת ולדבר עם המשפחה שלך. זה קשה ממש. היום אני לומד בבית ספר כדורי. אני יכול לומר שכלא זה לא טוב".

מצב בלתי נסבל

מהדיון בוועדה עולה כי הפתרונות של משרדי החינוך והרווחה לא מספיקים לכל הילדים הפליטים השוהים בישראל. נציג משרד החינוך דיווח על כך שיש היום 64 נערים ונערות פליטים שנקלטו בשישה כפרי נוער, והיום עשרה נערים ונערות נוספים נמצאים בהליכי קליטה. לדבריו, משרד החינוך מוכן לקלוט עוד 26 קטינים בגילאי 12-16 במוסדותיו. ונציגות משרד הרווחה דיווחו שעד כה משרד הרווחה קלט שבעה קטינים שנמצאים בפנימיה בצפון במגזר הערבי, והמשרד מוכן לקלוט עוד 13 קטינים. עם זאת, הנציגים הוסיפו כי, "בעיקרון עמדתנו היא שהקטינים הללו אינם אוכלוסיה שצריכה להיות מטופלת בידי משרד הרווחה".

יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין הגיע באופן מיוחד להשתתף בוועדה ואמר כי "לא יכול להיות מצב שילדים, ותהיה אשמתם אשר תהיה, יהיו במצב בו הם נמצאים במערכת הכליאה. אם הייתי מנהל בית הסוהר הייתי נותן להם להיות בחדר שלי עד שיימצא פיתרון. אני מביע את עמדתה של הכנסת. אנחנו מחוייבים למצוא פיתרון באופן מיידי. המוסר היהודי מחייב אותנו להתייחס למצב בו עמינו היה במשך 2000 שנה, אנחנו לא יכולים להפקיר חסרי ישע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully