וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערת המכפלה מחוץ לתכנית לשימור אתרים

פנחס וולף

18.2.2010 / 11:06

הממשלה תדון בתוכניתו של בנימין נתניהו לשמר עשרות אתרים היסטוריים ברחבי הארץ. בחברון זועמים על כך שמערת המכפלה לא ברשימה: "ביזוי המורשת היהודית ולא העצמתה"

תוכנית העצמת תשתיות מורשת לאומית (תמ"ר) תגיע לאישור הממשלה בישיבתה השבועית ביום ראשון הקרוב. במסגרת התוכנית ישומרו עשרות אתרים היסטוריים ברחבי הארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג את התוכנית לראשונה בכנס הרצליה בתחילת החודש. אז אמר כי "הערובה לקיומנו תלויה לא רק במערכות נשק או בעוצמת הצבא או בעוצמת הכלכלה או בחדשנות שלנו. היא תלויה בראש ובראשונה במטען הידע והרגש הלאומי שאנחנו מנחילים מהורים לילדים, וכמדינה במערכת החינוך שלנו. אנחנו הולכים לשמר מאות אתרי התיישבות, אתרים ארכיאולוגיים, מבנים לשימור ומוזיאונים היסטוריים".

לוואלה! חדשות הגיעה טיוטא ראשונית של רשימת האתרים שאמורים להיכלל בתוכנית. מערת המכפלה שבחברון לא נכללת ברשימת האתרים אך אתרים אחרים בגדה המערבית כן יכללו בה, ובהם ההרודיון, סוסיא, מערת קומראן ונבי סמואל, וכן אתרים יהודים ונוצריים בעיר העתיקה בירושלים, ברמת הגולן, בגליל ובנגב.

המורשת מתחילה במערת המכפלה

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) וחברי הכנסת שלמה מולה (קדימה) וציון פיניאן (ליכוד) סיירו היום במערת המכפלה ואמרו שהאתר חייב להיכלל ברשימת אתרי המורשת הלאומיים.

לדברי מולה, שנמצא באגף השמאלי של קדימה, "הרכבת רשימת אתרי מורשת ללא מערת המכפלה היא בבחינת עיסוק בזוטות ולא בעיקר. מערת המכפלה, על פי תפיסת עולמי, צריכה להיות נגישה בכל הסכם שלום ליהודים לבוא להתפלל כמו שמוסלמים ונוצרים מגיעים למקומות שלהם בתוך ישראל. חשוב להביא בני נוער שיכירו את מערת המכפלה, שיכירו את הזהות היהודית שלנו. זה לא עניין פוליטי".

אלקין, אקוניס ופיניאן הוסיפו כי "מדובר במקום מרכזי להיסטוריה היהודית במשך 4,000 שנה, שלאורך דורות נאחז עם ישראל בציפורניו כדי לשמור על נוכחותו בו. לא יעלה על הדעת שבתוכנית כל כך חשובה לא תיכלל מערת המכפלה".

מהישוב היהודי בחברון נמסר בתגובה לאי הכללת מערת המכפלה בתוכנית כי, "המורשת של עם ישראל בארצו מתחילה באברהם אבינו ובמערת המכפלה. גיבוש רשימת אתרי מורשת תוך סירוב לכלול בה את מערת המכפלה היא ביזוי המורשת היהודית ולא העצמתה. אנחנו קוראים לשרי ישראל להביע את התנגדותם למהלך זה".

עלות יישום התוכנית במשך שש שנים תעמוד על כמעט 400 מיליון שקלים מתקציב המדינה, בנוסף למימון מייזמים. 168 מיליון שקלים מתוך תקציב המדינה יגיעו ממשרד האוצר, והיתר יתחלק בין 15 משרדי ממשלה שונים. הצפי הוא שהתוכנית תכניס לתמ"ג כמעט מיליארד שקלים וחצי מידי שנה, 630 מיליון שקל מתוכם מגידול בתיירות, ולתוספת של 4,500 מקומות עבודה.

בין האתרים שיכללו בתוכנית: כפר כנא, כפר נחום, נצרת, הערים הנבטיות עובדת, ממשית ושבטה, קבר בן גוריון, הר ציון קבר הרשב"י, מצדה, תל חי, קאסר אל יהוד ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully