וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיסול הנהגת חמאס יזיק לישראל"

יוני מנדל

21.5.2007 / 21:19

פרופ' שאול משעל חוקר את תנועת חמאס מזה עשרות שנים. בראיון לוואלה! חדשות הוא טוען שיש עם מי לדבר, ובעיקר - שאין ברירה

פרופ' שאול משעל, פרופ' למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב וחוקר תנועת חמאס, אינו מחזיק בדעתם של רבים משרי הממשלה. בראיון לוואלה! חדשות, מספר פרופ' משעל על המנהיגות של חמאס, על הסיכוי להידברות איתם ועל מה הוא חושב שחיסולים בעזה יכולים להשיג.

על רקע הכרזתו של השר לביטחון פנים אבי דיכטר היום, כי "ראש הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל הוא בהחלט יעד ראוי, נפרדנו ממנו פעם אחת – הוא כבר מכיר את הפרוצדורה", מגיב פרופ' משעל לאפשרות שאכן ישראל תחסל את משעל. "זוהי תהיה שגיאה פטאלית לחזור למדיניות החיסולים", הוא אומר, "ובמיוחד לחסל את משעל". לדבריו, "הכרזתו של דיכטר נובעת כנראה מזה שהוא חזר לחבוש את הכובע של ראש השב"כ. הייתי מצפה ממנו שכשר בממשלה הוא יחשוב יותר רחב ובצורה יותר אסטרטגית ואחראית. הוא צריך להבין שהוא לא המוציא לפועל ולא המבצע של מדינת ישראל".

פרופ' משעל מעריך שעם כל הקושי, "ההנהגה הנוכחית של חמאס היא ההנהגה איתה אנו צריכים לדבר הם צברו שנות ניסיון, הם קריטיים לתהליך והם חלק חשוב ביוזמת השלום הערבית". לדבריו, "חמאס נהנים מלגיטימציה פנים פלסטינית, ומלגיטימציה ערבית. ולהבדיל מחלק גדול מהשרים בממשלת ישראל שלא הפנימו דבר – בחמאס גם מכירים את מגבלות את הכוח". משעל גם חושש מהמחליפים של חמאס: "אם נחסל את ההנהגה הנוכחית, אני חושש שההנהגה הבאה תהיה אכזרית וקשה הרבה יותר מזו הנוכחית, או במקרה הגרוע - עלייה של הג'יהאד העולמי בתוך רצועת עזה".

"תבינו, פתח זו היסטוריה"

משעל טוען שהתקווה הישראלית שחמאס ייפול ושפתח יחזור לשלטון היא תקוות שווא: "נמאס עם החשיבה הקטגורית הזו", זועם משעל, "צריך להכיר במציאות. פתח עשתה את התפקיד ההיסטורי שלה, היא עכשיו תנועה גוססת וגוועת, ונמצאת במשבר כרוני. פתח כבר לא מתאימים למציאות, ההנהגה שלה לוקה בהסתיידות עורקים".

לדברי משעל, "תנועת פתח אולי לא מתה אבל היא לא בטח לא פרטנר טוב יותר מחמאס. זה לא רצון שלי או בחירה שלי, זוהי המציאות. אין לנו ברירה אלא להכיר במציאות - פתח כבר לא יכולה להפוך לבחורה צעירה שמושכת תשומות לב מצד הסובבים אותה. מדובר בתהליך היסטורי שהסתיים, וצריך להסתגל לתהליך החדש".

בשל סיבה זו מעריך משעל שאל לנו לשמוח על המאבקים הפנימיים בחמאס. "המחשבה הראשונית של כולנו היא שככל שהם יריבו יותר זה יותר טוב, כי הם מפורדים. אבל במקרה הזה אין הדבר נכון. מאבקי הכוח בחמאס מחלישים את הנהגת התנועה ואני מעריך שזה לא יהיה לטובתנו. דווקא הנהגה יציבה של חמאס היא הפתרון העדיף מבחינתנו, מפני שפתרון הבעיה הפלסטינית יהיה רק דרך משא ומתן, ורק דרך מסדרונות חמאס, ולכן לא מה שרע לחמאס, הוא טוב לישראל".

משעל שוב מודע לעובדה ששרי הממשלה חושבים אחרת ממנו, ועל כך הוא עונה ש"לא ייתכן ש-22 שרים בממשלת ישראל ידברו באותו הקול. מישהו צריך לייצר חשיבה מדינית נגדית".

"ישראל החמיצה הזדמנויות"

משעל גם מתייחס בדבריו להסכם אפשרי בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "במצב שנוצר, חמאס אמנם לא מבטיחים את הכל, הם לא מסכימים הסכם קבע, אבל המצב הזה עדיף לנו מאשר הסכם הקבע שמבטיחה פתח, ושאין סיכוי שיקויים. אנחנו צריכים לנצל את המצב שנוצר ולחתור להסכם ביניים, בו הסוגיות הקשות כמו הפליטים יושהו, אבל לפחות נשיג שקט ויציבות".

משעל, שחקר את ההיסטוריה של חמאס, גם יודע לספר על מקרים מהעבר שבהם החמיצה ישראל הזדמנות להסכם עם חמאס. "אחמד יאסין דיבר על הודנה של כמה דורות, וראש המוסד לשעבר אפרים הלוי העביר את המידע הזה הלאה. כנראה שלאנשים שהוא העביר את המידע היו שיקולים אחרים והחליטו לחסל אותו". דוגמא אחרת מוצא משעל בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה. "חמאס העבירו הצעה חשובה דרך הירדנים, אבל אף אחד בהנהגה הישראלית לא התייחס".

משעל מבקש שלא לראות בחמאס תנועת טרור ותו לא. הוא מסכם ואומר ש"לאורך כל ההיסטוריה של התנועה הזו, הייתה להם אוזן שלימה, או לפחות חצי אוזן, כרוייה להסכם עם ישראל. צריל רק להכיר בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully