וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם – קרן מאמין וזורע

תולי שרגאי

7.12.2005 / 12:00

10 מיליון שקלים נאספו כדי להבטיח את העונה החקלאית 2006 בגוש קטיף. העונה הלכה, מה עם הכסף?

מה היה?

בחודשים שקדמו לפינוי ההתנחלויות ברצועת עזה, כאשר המאבק היה בשיאו, הוקמה קרן "מאמין וזורע". ברמה המעשית נועדה הקרן לממן את קניית הזרעים והשתילים לחקלאים, שהבנקים סרבו כבר להעניק להם אשראי עקב הפינוי המתקרב. אולם חשיבותה העיקרית נבעה מהיותה אחד הסמלים המובהקים של האמונה כי "ההתנקות לא תהיה", ולראיה – אנשים מוכנים לשים כסף על העניין. ב-6 ביולי כתב אחד מראשי הקרן, הרב בניה ליפשיץ מישיבת ההסדר בנוה דקלים, במדור "זירת פיוס" בוואלה! חדשות כי "קרן זו היא אחד הגילויים המיוחדים, הריאלים והמשמעותיים ביותר הנובעים מכוחה של אותה אמונה של תושבי גוש קטיף והציבור הרחב".

לקרן נרתמו אישי ציבור בולטים מהעולם הדתי וכעשרים אלף איש הרימו לה תרומה, בהם פרופסור ממכון ויצמן שהעניק לקרן כמאה אלף שקלים. בקופתה הצטברו למעלה מעשרה מיליון שקלים (לדברי ליפשיץ המטרה היתה להגיע לעשרים מיליון) ועד לפינוי היא העניקה 7 מיליון מהם כהלוואות לחקלאים. לתורמים ולחקלאים הבהירה הקרן, כי במקרה של פינוי, הופכות כל התרומות וכל ההלוואות למענקים.

מה נהיה?

באתר "מוריה", המוקדש לשאלות ותשובות בציבור הדתי, הפנה אחד הגולשים שאלה בעניין הקרן: "הרב מרדכי אליהו אמר כל הזמן "היה לא תהיה" וכן אמר לתושבי הגוש להמשיך לבנות לנטוע ועוד,בעקבות דבריו אנשים לא ארזו,לא התכוננו לבאות ועוד... איפה האחריות לאנשים שבעקבות דבריו השקיעו כסף לטמיון ? אני שמעתי באוזניי את הרב שאמר להם להמשיך לנטע והוא יבוא לחילול הפירות ,אני מכיר אנשים שבעקבות דבריו השקיעו עשרות אלפי שקלים?"

הרב בניה ליפשיץ, הנמצא כיום עם ישיבת ההסדר של נוה דקלים בכפר מימון, מסר היום לוואלה! חדשות, כי לאחר הפינוי נשארו בקופת הקרן כשלושה מיליון שקלים. לדבריו, כיוון שכל התורמים ידעו שתרומתם יכולה להפוך למענק, הגיעה רק בקשה אחת או שתיים להחזרת הכסף. "זה כמובן בלתי אפשרי משום שאיננו יכולים לקבל את החזר ההלוואות שנתנו לחקלאים", אומר ליפשיץ. בניגוד לטרוניה העולה מהשאלה באתר מוריה, ליפשיץ טוען כי "בגדול הציבור מבין ושותף למה שנעשה עם הקרן" .

ומה נעשה עם הכסף?

לדבריו, מאז הפינוי מוקדש הכסף לסיוע לתושבי בגוש לשעבר הנתונים במצוקה כספית, הן בצורת הלוואות והן בצורת מענקים לפתיחת עסק חדש או שיקום הקודם. כמו כן מסייעת הקרן לגופים הקשורים לתושבי רצועת עזה לשעבר, כמו עיר האמונה בנתיבות ופורום המשפטנים למען ארץ ישראל, המסייע למפונים בגיבוש התביעות.

מה יהיה?

בימים אלה נשלחים דו"חות המסכמים את פעילות הקרן לכל התורמים, בצירוף קבלות המעידות על חלוקת הכספים. נתונים אלה יפורסמו גם במודעות בעיתונות הדתית בסוף השבוע הקרוב. לדברי ליפשיץ, בדיוק היום דיברו איתו על כך שיש רצון שהקרן תמשיך ותעזור לחקלאים, אך הוא אינו יודע האם היא תפנה לציבור בקריאה להמשיך ולתרום, בין השאר משום שישנם גופים אחרים, כמו "למען אחינו" העוסקים בכך, והחשש הוא מיצירת בלבול בין כל הגופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully