וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליט, ריאליטי: סיפורו המדהים של אוסמן מאנה

מור מרקוס

11.8.2015 / 12:30

מהדיקטטור הנורא שגרם לו לברוח מגמביה, דרך המגורים עם 17 מהגרים נוספים בדירה קטנה בגרמניה, ועד הרביעייה המדהימה תוך רבע שעה בבכורה במדי ורדר ברמן. סיפורו המופלא של אוסמן מאנה בן ה-18, שעד לפני שנה וחצי חי בפחד באפריקה, וכעת רוצה לכבוש בסערה את הבונדסליגה

עריכת וידאו וקריינות: מרום שפיצר

בשנת 2014 הגיעו לעיר ברמן כ-500 מהגרים מאפריקה, שעברו מסע תלאות בדרכם לחוף מבטחים. רבים לא שרדו את הדרך הקשה, ואלו שכן, הגיעו לעיר השוכנת בצפון גרמניה חסרי כל. ביניהם היה גם ילד עם חלומות גדולים בשם אוסמן מאנה, פליט גמבי צעיר, שקיווה לשים את העבר מאחוריו ולהתחיל חיים חדשים בגרמניה. המשפחה נותרה מאחור, וגם העובדה שנאלץ לחיות בדירה קטנה עם 17 מהגרים נוספים לא גרמה לו לשכוח את המטרה שלשמה עזב את הכול: להפוך לכדורגלן מקצועני. הוא לא האמין שזה יקרה כל כך מהר.

מאנה נולד בגמביה, ונאלץ להתמודד עם החיים הקשים במדינה הנשלטת על ידי דיקטטור אכזר. הוא בוודאי לא האמין שכשנה וחצי לאחר שהשאיר את הכול מאחוריו ויצא לחפש אחר חיים חדשים, הוא יכבוש רביעייה במשחק הראשון שלו בקבוצה הבוגרת של ורדר ברמן. סיפורו המדהים של אוסמן מאנה, שהפך ברגע לאחד השחקנים הכי מסקרנים בגרמניה.

שחקן ורדר ברמן, אוסמאן מאנה. GettyImages
סיפור יוצא דופן. אוסמן מאנה/GettyImages

החיים במדינה היבשתית הקטנה ביותר באפריקה, גמביה, קשים מאוד. במדינה הזעירה, שמוקפת כולה בסנגל ושנחשבת לאחת העניות ביבשת השחורה, שליש מהתושבים (כשני מיליון בני אדם חיים בגמביה) משתכרים פחות מדולר וחצי ביום. הגורם העיקרי לכך הוא יחיא ג'אמה, נשיא-דיקטטור המדינה המשליט בה משטר אוטוקרטי במשך 21 שנים ברציפות.

ג'אמה, או כפי שהוא מכנה את עצמו - הוד השייח הפרופסור ד"ר יחיא עבדול-עזיז ג'מוס ג'אנקנג ג'אמה נאסירו דין – טוען כי בורך בכוחות מיסטיים. בעבר טען כי מצא את התרופה לאיידס וכי "גמביה הייתה פעם מדינה ענקית, מהגדולות והעתיקות באפריקה, שצומקה לגודל מזערי על ידי האימפריה הבריטית שמכרה את כל אדמותינו".

בעקבות היד הקשה של ג'אמה וניסיונות ההפיכה החוזרים ונשנים במדינה, אזרחים רבים נאלצים לנוס על נפשם ולחפש חיים חדשים מעבר לים. "הנמלטים" הגמבים נדחסים על סירות קטנות ביחד עם נמלטים ממדינות אחרות בדרך אל הלא-נודע. המסע המפרך בים התיכון אורך שבועות ולעתים גם חודשים, ורבים מוצאים את מותם במהלכו. אלו ששורדים, מסתננים למדינות שונות באירופה וביניהן גם גרמניה והעיר ברמן, הנמצאת בצפון המדינה. אוסמן מאנה הוא אחד מהם.

נשיא גמביה, יחיא ג'אמה. AP
התושבים חיים בפחד. נשיא גמביה, יחיא ג'אמה/AP
"ידענו מיד שמדובר בשחקן עם פוטנציאל מדהים", נזכר מאמנו הראשון טורסטן הנקה. "השחקנים מיד הבחינו שמדובר בכישרון גדול. בהתחלה פחדתי שהבעיטות שלו ישברו את השער או יקרעו את הרשת"

עוד לפני שהניח את כף רגלו על אדמת גרמניה, מאנה כבר ידע מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול. במשך עשר שנים הוא שיחק באקדמיה מקומית בגמביה (אקדמיית הכדורגל האמריקאית "ראש"), שם למד את יסודות המשחק. "עבורנו האקדמיה הייתה כמו בית ספר", נזכר מאנה. "למדתי כל מה שצריך לדעת על כדורגל".

כשהוא בגפו, מפוחד וחסר כל, מספר ימים בלבד לאחר שהגיע לחוף מבטחים, החל מאנה לחפש אחר קבוצה מקומית שבה יוכל להפגין את כישוריו, ולהתחיל בהגשמת החלום הגדול. הוא החל להיבחן בבלומנתאלר, המשחקת בליגה של העיר ברמן, וקיבל אישור להישאר ולשחק בקבוצת הנוער של המועדון. "ידענו מהרגע הראשון שמדובר בשחקן עם פוטנציאל מדהים", נזכר מאמנו הראשון בבלומנתאלר, טורסטן הנקה. "השחקנים האחרים מיד הבחינו שמדובר בכישרון גדול, והתרשמו מאוד מביצועיו. בהתחלה פחדתי שהבעיטות שלו ישברו את השער או יקרעו את הרשת; יש לו עוצמה אדירה בבעיטה".

מאנה כבש 15 שערים ב-11 המשחקים הראשונים שלו בקבוצה, והשמועה על "מהגר צעיר בגובה 1.90 מ' שקורע רשתות" התפשטה כמו אש בשדה קוצים. תוך זמן קצר סקאוטים של ורדר ברמן, המבורג, שאלקה וסנט פאולי הגיעו לעקוב מקרוב אחרי החלוץ הצעיר, שהרשים את נציגי ארבע הקבוצות. כולן דרשו כי יגיע למבחנים, ויפה שעה אחת קודם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בסופו של דבר, הוא בחר בברמן. מאנה מוצג בקבוצתו החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"רוב השחקנים טובים בדבר אחד – כוח, מהירות או טכניקה – אך למאנה פוטנציאל להיות מצוין בכמה דברים. הוא עד כדי כך טוב. הוא רק צריך להתאזר בסבלנות, לעבוד קשה ופשוט לכבוש שערים"

מאנה הרשים מאוד את נציגי הקבוצות, וכולן הציעו שיישאר אצלן. הן הבטיחו לו הרים וגבעות, אך עבור החלוץ ההחלטה הייתה קלה מאוד. "העיר הראשונה שאליה הגעתי היא ברמן, וכאן אני פשוט מרגיש בבית", אמר לאחר שהודיע כי הוא רוצה להישאר אצל הירוקים-לבנים מצפון גרמניה.

בקיץ שעבר, אחרי שהגיע למבחנים והרשים מאוד, סיכמו הצדדים כי עתידו של החלוץ יהיה בירוק-לבן. באותו קיץ חלומי, מאנה היה בסך הכול בן 17, ועל פי תקנות פיפ"א, שחקן מתחת לגיל 18 שאינו ממוצא אירופאי אינו רשאי לחתום על חוזה מקצועני בקבוצה אירופית. ראשי ברמן לא נבהלו, וסיכמו עם ראשי בלומנתאלר על הישארותו של החלוץ בקבוצתם עד אשר יחגוג 18. בנוסף, הובטח לשחקן כי יתאמן באופן קבוע גם בברמן, ולעתים גם ייקח חלק במשחקי הכנה.

רגע לפני שהגיע היום לו חיכה מאנה יותר מכל, היום שבו יחתום על החוזה ויהפוך רשמית לשחקן ורדר ברמן, ראשי המועדון נאלצו להתמודד עם בעיה לא פשוטה: גילו של השחקן – בעיה מוכרת וידועה – המלווה במשך שנים רבות כדורגלנים ממוצא אפריקני. על פי דרכונו של החלוץ, הוא נולד ב-10 במרץ 1997, אך באתר הרשמי של פיפ"א שנת הלידה שלו היא בכלל 1995.

"לא היינו מודאגים כלל מהסיפור", הודה רובן שרודר, המנהל הספורטיבי וראש מערך הסקאוטינג של המועדון. "בדקנו את נתוניו הן בגמביה והן בגרמניה. הוא נולד ב-1997". מרקוס קירשקה, המנהל המקצועי של קבוצתו הראשונה של מאנה בגרמניה, בלומנת'אלר, ידע להסביר זאת בצורה טובה יותר: "במהלך אחד ממשחקי ליגת הנוער, אחת הקבוצות היריבות טענה שמאנה אינו יליד 1997, אלא יליד 1995. טענו שם שהוא גדול משאר הילדים ולכן אינו רשאי לשחק בליגת הנוער. לצערם, היו בחזקתנו את כל התעודות שמוכיחות כי הוא אכן בן 17 – כמו דרכון ותעודת לידה. בעירייה אישרו לנו זאת וכך גם בהתאחדות הכדורגל הגמבית. בסופו של דבר הגיע האישור גם מפיפ"א, ולכן הספק סביב הנושא הוסר במהרה".

ויקטור סקריפניק מאמן ורדר ברמן (במרכז) עם עוזרו טורסטן פרינגס. GettyImages
התרשמו. סקריפניק ופרינגס/GettyImages
"מאנה לא מוכן לדבר על המסע הקשה שעבר בדרכו לכאן", אמר נורי כשנשאל על החלוץ המסקרן שלו, המשחק בקבוצת המילואים. "העובדה שהוא הגיע לכאן כפליט לא מעניינת אף אחד. לא אותנו ולא את שאר השחקנים"

מוקדם יותר השנה, ב-11 במרץ, יום אחד בלבד לאחר שמלאו לו 18, הגיע הרגע שלו מאנה חיכה יותר מכול: הוא חתם על חוזה בברמן עד שנת 2018. "הוא שחקן צעיר שיכול להתפתח לכדורגלן מצוין", הודה אלכסנדר נורי, מאמן קבוצת המילואים של המועדון לאחר חתימתו של הגמבי, שיכול לשחק בתפקיד החלוץ המרכזי, כחלוץ שני ובכנף שמאל. "הפוטנציאל שלו אדיר, וגם עבורנו מדובר באתגר גדול ומרגש".

יומיים בלבד לאחר החתימה הרשמית במועדון ושלושה ימים אחרי שמלאו לו 18, מאנה ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצת המילואים, כששיחק 52 דקות מול האבלסה. זו הייתה הפעם הראשונה שלבש את המדים הירוקים-לבנים, בדרך, אולי, להגשמת החלום הגדול. הוא שיחק פעמיים נוספות במדי קבוצת המילואים בחודש מרץ, ולאחר מכן ירד לשחק בקבוצת הנוער, בשורותיה המשיך לכבוש בצרורות.

"מאנה לא מוכן לדבר על המסע הקשה שעבר בדרכו לכאן", אמר נורי כשנשאל על החלוץ המסקרן שלו, המשחק בקבוצת המילואים. "העובדה שהוא הגיע לכאן כפליט לא מעניינת אף אחד. לא אותנו ולא את שאר השחקנים". פרנק באומן, שכיהן כמנהל הספורטיבי של המועדון בקיץ שעבר, התרשם לא רק מיכולתו המקצועית של השחקן, אלא גם מהתנהגותו מחוץ לכר הדשא: "מדובר בנער חיובי מאוד. הוא אמנם עבר הרבה מאוד, אבל הוא מנומס ומתנהג בכבוד. מאז שהגיע למדינה, החל לקחת שיעורי גרמנית ולמרות גילו הצעיר, הוא ניחן בראיית משחק משובחת ובחוש מיוחד להבקעת שערים".

שחקני ורדר ברמן, אנטוני אוג'ה, אוסמן מאנה. רויטרס
לא הפסיק לכבוש. אוסמן מאנה במדי ברמן, משמאל, עם אנתוני אוג'ה/רויטרס
"רוב השחקנים טובים בדבר אחד – כוח, מהירות או טכניקה – אך למאנה פוטנציאל להיות מצוין בכמה דברים. הוא עד כדי כך טוב"

החודשים עברו, וההכנות לעונת 2015/16 החלו. מאנה, שעדיין לא קיבל הזדמנויות רבות כדי להצדיק את האמון שקיבל מהצוות המקצועי, זכה להזדמנות פז במשחק הראשון של העונה בליגה השלישית במדינה, כשקבוצת המילואים של ברמן פגשה את האנזה רוסטוק ב-25 ביולי. את אותו משחק החל החלוץ על הספסל, אך הוא עלה עם פתיחת המחצית השנייה במצב של 1:0 לרוסטוק. אחרי שחברו לקבוצה, פלוריאן גריליץ' האוסטרי קבע שוויון, כבש מאנה את השער השני של ברמן, שהיה גם שער הניצחון.

"הוא חזק בצורה שקשה לתאר, משתמש בגוף שלו בצורה נפלאה, מהיר בצורה יוצאת דופן וטכני מאוד", אמר פלוריאן ברונס, עוזר המאמן בקבוצת המילואים, לאחר ההופעה הטובה של השחקן במחזור הליגה הראשון. "רוב השחקנים טובים בדבר אחד – כוח, מהירות או טכניקה – אך למאנה פוטנציאל להיות מצוין בכמה דברים. הוא עד כדי כך טוב. כמובן שהדרך עוד ארוכה, במיוחד כשמדובר בשחקן כל כך צעיר. הוא צריך להתאזר בסבלנות, לעבוד קשה ופשוט לכבוש שערים".

השער הראשון של מאנה בקבוצת המילואים (1:15)

"אם מאנה ימשיך להציג יכולת גבוהה, אני משוכנע שלא רק שהוא יתאמן עם הקבוצה הבוגרת, אלא גם ישחק בשורותיה באופן קבוע", ציין סקריפניק

למעשה, מאנה כל כך הרשים בדקות המועטות שקיבל, ששלושה ימים לאחר מכן, במשחק ההכנה של הקבוצה הבוגרת מול וילהלמסהאפן מהליגה השישית, הוא כבר היה חלק מהסגל. כשנה לאחר שנמלט מגמביה, ללא המשפחה וללא שום רכוש, החלוץ הצעיר מצא את עצמו בסגל של קבוצת בונדסליגה. מאנה החל את המשחק על הספסל, וראה איך חבריו כובשים שלושה שערים קלילים כבר במחצית הראשונה.

בדקה ה-65, סימן לו המאמן לגשת לעמדת החילופים. הרגע שלו חיכה סוף סוף הגיע. נכון, מדובר רק במשחק הכנה ועוד מול יריבה מהליגה השישית, אך את מאנה זה לא ממש עניין. הוא נכנס לכר הדשא, ושתי דקות לאחר מכן כבש את שער הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של ורדר ברמן. בדקה ה-78 הוא כבר השלים צמד ושלוש דקות לאחר מכן כבש את השער היפה במשחק – אחרי מבצע אישי מרשים. דקה חלפה ושוב החלוץ גבה הקומה מצא את הרשת, ובכך השלים בכורה מהאגדות – ארבעה שערים תוך 15 דקות, בניצחון המוחץ 0:7 של קבוצתו.

"לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות", אמר מאנה הנרגש לאחר הרביעייה המדהימה. "הייתי לחוץ מאוד לפני המשחק, ואם מישהו היה אומר לי שכך הוא יסתיים לא הייתי מאמין לו בחיים. קשה לתאר את מה שקרה במילים. תמיד חלמתי על רגעים שכאלו בתור ילד, ועכשיו אני פשוט חי את החלום".

גם המאמן ויקטור סקריפניק, העוזר טורסטן פרינגס ושאר אנשי הצוות המקצועי לא נשארו אדישים נוכח התצוגה האדירה של הגמבי הצעיר. "אם מאנה ימשיך להציג יכולת גבוהה, אני משוכנע שלא רק שהוא יתאמן עם הקבוצה הבוגרת, אלא גם ישחק בשורותיה באופן קבוע", ציין סקריפניק. "הוא הציג יכולת גבוהה בדקות ששיחק, והרשים אותנו מאוד", הוסיף פרינגס. "הוא נמצא ברשימות שלנו כבר זמן רב. לא צריך להיות גאון גדול כדי לדעת שיש לו משהו ברגליים. זה ברור. אם זה לא היה המצב, הוא פשוט לא היה פה. אבל אסור לשכוח שמדובר בסך הכול בבחור בן 18, ולכן נצטרך להיזהר ולעבוד איתו לאט לאט. בכל מקרה, הוא ימשיך להתאמן עם הקבוצה הבוגרת".

הרביעייה המדהימה של מאנה במשחקו הראשון בקבוצה הבוגרת

ברמן אמנם אסרה על מאנה להתראיין מסיבות די מובנות, אך לאחר שכבש רביעייה, בקבוצה אפשרו לו להשחיל מספר מילים: "מצאתי את המקום שלי. אם אקבל את ההזדמנות, אנצל אותה בחכמה"

המשחק הבא של ורדר ברמן נערך מול ווסטהאם בלונדון, ובקבוצה התלבטו האם לכלול את מאנה בסגל. בסופו של דבר, סקריפניק ועוזרו החליטו לצרף אותו לנסיעה, ומאנה נכנס ל-25 הדקות האחרונות ב-1:2 על הפטישים, שהיה משחק ההכנה האחרון של הירוקים-לבנים.

ברמן, כמובן, לא יכולה להרשות לעצמה לתלות את כל תקוותיה במאנה. החלוץ המוביל של הקבוצה בעונה שעברה, פרנקו די סנטו הארגנטינאי, שכבש 13 שערים בבונדסליגה, נמכר לשאלקה, ובמועדון חיפשו אחר מחליף עם ניסיון. חמישה מיליון יורו הועברו לאלקמאר בתמורה לשירותיו של החלוץ האמריקאי-איסלנדי, ארון יוהאנסון בן ה-24, שכבש תשעה שערי ליגה ב-21 הופעות בליגה בעונה שעברה. יוהאנסון אמור להוביל את ההתקפה של הקבוצה בעונה הקרובה, אך נראה כי גם מאנה יקבל הזדמנויות מסקריפניק, בטח אם ימשיך להבקיע בצרורות.

הליגה הגרמנית אוטוטו נפתחת, ורבים (כולל כותב שורות אלו) מחכים בקוצר רוח למשחק הראשון של העונה, ולו רק כדי לדעת האם מאנה ייכלל בסופו של דבר בסגל. בינתיים ממשיך השחקן בשלו, ומתאמן באופן סדיר עם הבוגרת. לאימונים הוא ממשיך להגיע אמנם בטראם (חשמלית), אך במועדון דאגו לו למגורים ראויים יותר. אחרי שגר תקופה ארוכה עם 17 מהגרים נוספים, מתגורר כיום החלוץ בדירה בעיר על חשבון הקבוצה.

ברמן אמנם אסרה על מאנה להתראיין מסיבות די מובנות, אך לאחר שכבש רביעייה, בקבוצה אפשרו לו להשחיל מספר מילים: "מצאתי את המקום שלי. כאן אני רוצה להישאר ואני עובד קשה מאוד בשביל זה. אם אקבל את ההזדמנות, אנצל אותה בחכמה". כנשאל על ידי עיתונאי מקומי האם הוא רואה את עצמו כמחליפו של די סנטו, הוא היסס מעט אך חייך במבוכה ואמר: "כן, אולי".

שחקן ורדר ברמן, אוסמאן מאנה. רויטרס
שיחק גם מול ווסטהאם. מאנה בפעולה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully