וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזור הביתה בשלום: האם איסמעיל ריאן ישתלב מחדש במכבי חיפה?

1.8.2015 / 7:00

על חמדי סליחי הוא זרק נעל. לגיא לוי ולאלי כהן הוא עשה פרצופים. איסמעיל ריאן הוא לא רק כישרון גדול. הוא גם זכה לחזור כצעיר למכבי חיפה, עם סיכוי לקבל דקות. אבל כדי לממש את הצ'אנס הלא שגרתי מצפים לו מספר מכשולים מנטליים ומקצועיים

צילום ועריכה: קובי אליהו

באיזשהו שלב, לגיא לוי נמאס מהתגובות של איסמעיל ריאן אחרי חילוף. פעם אחת, אחרי שהגיב בביטול לחילוף של מאמן סכנין הראשון בעונה החולפת, תקף אותו לוי בחדר ההלבשה והזהיר אותו שלא יחזור על המעשה. "גיא אמר לו 'תלמד להתחלף, ותפסיק עם תנועות הידיים האלה, הבנת? אני לא מוכן שתניף ידיים בכל החלטה. אתה לא תעשה פה מה שאתה רוצה'", נזכרו השבוע בסכנין. גם בתקופת אלי כהן, זה שירש את גיא לוי, היו מעט בעיות, בעיקר, כן, נכון, פרצופים אחרי חילוף.

לא סתם אנחנו מתעכבים על הנקודה הזו, למרות עונה מוצלחת ומבטיחה של ריאן בבני סכנין. עונה שבסיומה הוא זכה למשהו שלא כל אחד זוכה – לחזור למכבי חיפה, עם סיכוי להיות אחד הצעירים שבאמת יקבלו דקות משחק בקבוצה. ריאן מהלך על קו התפר הדק שבין שחקן עם כישרון עצום, לתחילתה של החמצה. הוא רק בן 21, ובגיל כל כך מוקדם מאמנים שאימנו אותו, שחקנים ששיחקו אותו, כולם מדברים על כישרון ענק ברגליים ושחקן שצריך לסדר את הראש. ריאן הוא שחקן ממושמע שכל מאמן חולם עליו. אבל כפי שתראו מיד, כמה כישרון – ככה הפתיל קצר. במכבי חיפה של היום יש מאמן שככל שהפתיל של השחקנים סביבו קצר יותר, כך יש לו יותר עם מה לעבוד. השאלה במקרה שלו, אומרים במכבי חיפה, היא מה יתפוצץ מהר יותר – הכישרון של ריאן ברגליים, או חוסר הסבלנות להפנים את המצב, את ההזדמנות, ולהפיק מכל זה מעמד אמיתי במכבי חיפה.

seperator

לריאן אין זמן לחכות והקריירה שלו נעה במסלול מהיר מאוד. כשהוא עדיין לא חגג 18, אלישע לוי זיהה את הפוטנציאל והעלה אותו למשחק הראשון בחייו במדי הקבוצה הבוגרת – דרבי מול הפועל חיפה. שלוש שנים אחרי, אחרי טבילת אש מחוץ לכלוב הזהב שמכונה מכבי חיפה, הוא חוזר. קצת אחורה, בעונת עטר-בנאדו, ריאן המשיך להשתלב אבל שיחק בעיקר בנוער. לפני שנתיים הוא הושאל לחצי עונה להפועל עכו ולמרות ההתקדמות גם סטנוייביץ' לא רצה, ובעונה שעברה הוא נדד לעונה מוצלחת בסכנין. אחרי שנה וחצי מחוץ למועדון, ריאן חוזר לדרך הראשית כי רוני לוי החליט שהוא מאמין בו, והוא הולך לסגור מעגל דווקא בדרבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יובל נעים: "אצל רוני לוי תהיה לו בעיה, כי הוא יגיב בחומרה גדולה יותר לתקריות משמעת. אסור לו לעשות פרצוף, כי ברגע הראשון הוא יגמור את הסיפור"

כדי לנתח את ריאן ולהבין את האתגרים המנטליים והמקצועיים שמצפים לו, צריך לזהות תחילה את התפקיד שלו. במחנה האימונים האחרון רוני לוי תרגל אותו בעיקר בצד ימין, אבל יש מי שחולק על כך. ריאן אוהב לשחק בצד שמאל ולנצל את רגל ימין החזקה שלו, אבל מול שחקן מלא כישרון כמו עטר הסיכויים שלו לשחק בעמדה הזאת לא גבוהים. במערך הנוכחי של רוני לוי ריאן יכול לשחק בצד ימין, אבל הוא יצטרך להתחרות עם יוסי בניון וחן עזרא על מקום בהרכב. לא פשוט. במחנה האימונים הוא קיבל הוכחה שלוי סופר אותו, והוא מאמין שאם יתנו לו את המפתחות הוא יצליח להוביל את מכבי חיפה בעוד כמה שנים למקום שאנשים לא חשבו שיגיע –להיות שחקן מוביל.

בסביבתו של השחקן טוענים שריאן מגיע מוכן, שהוא מזמן סידר את הראש. "כשהוא היה בן 18, 19, הוא הרשה לעצמו יותר. אבל היום איסמעיל מבין שאסור לו לטעות, לא עם מאמן כזה, בכל אופן", אמר אחד מחבריו.

למרות שזה נשמע די אמין, קשה שלא לחזור אחורה, ולברר מה עבר עליו בעונה וחצי לפני שחזר הביתה. בהפועל עכו, למשל, הוא הספיק להסתכסך עם יובל נעים, לאחר שהשליך נעל על חמדי סליחי בחדר ההלבשה. נעים הגיב בצורה קשה, והשעה אותו למספר ימים. "בניגוד למה שקרה בעכו, אני מציע לו למנוע את התקרית הבאה עם רוני לוי", אומר היום נעים במבט לאחור. "הבנתי שהיו לו כמה בעיות בסכנין, אני גם חושב שכל המאמנים הגיבו בחומרה. אבל אצל רוני תהיה בעיה, כי הוא יגיב בחומרה גדולה יותר. אסור לו לעשות פרצוף כשהוא מוחלף, ולא לוותר, כי ברגע בראשון הוא יגמור את הסיפור. הוא צריך להעריך את זה שרוני החזיר אותו, ולהוקיר לו תודה".

איסמעיל ריאן שחקן בני סכנין. ברני ארדוב
מוכשר, ממושמע, פתיל קצר. ריאן בסכנין/ברני ארדוב

בחיפה מדווחים שאחד האנשים ש"ניסו לסדר לו את הראש" היה מאמנו בנוער, אריק בנאדו. "הוא היה שחקן בעייתי מאוד בנוער, אבל אם אתה שואל אותי, ככל שהשנים חלפו, הוא התבגר והיום למד את הלקח. התסכול בעכו וסכנין הגיע רק כי הוא חשב שמגיע לו לעבור בדלת הראשית. היום הוא כאן, והוא לא יעשה טעויות יותר", אמרו במכבי חיפה. לא מעט שיחות אישיות היו בין ריאן לבנאדו, בעיקר כי "ריאן זקוק לתשומת לב אחרת, לליטוף, יותר מכל שחקן אחר בקבוצה", מעידים בחיפה. בנאדו מבין ש"רוני לוי החזיר אותו, ואם הוא החזיר אותו תהיה בטוח שיש לו תוכניות לגביו. ריאן לא שחקן בעייתי. יש לו פוטנציאל גדול".

אז בואו נדבר על הפוטנציאל. כדי להבין למה הוא היום במכבי חיפה נחזור מעט אחורה, לאלישע לוי. הוא נזכר שהעלה את ריאן לבוגרים כשהיה עוד קטין כי "זיהיתי פוטנציאל אדיר, וגם כי גיליתי שחקן מהיר שבועט בשתי רגליים ויוכל לשחק בשני האגפים, וזה לא מובן מאליו". ההערה הזאת אולי שופכת מעט אור על ההחלטה של לוי למקם אותו בצד ימין, ומנמקת בצורה טובה מאוד מדוע המאמן החליט להשאיר אותו בסגל. "הוא שחקן טוב, שלא תטעה, אבל מכבי חיפה צריכה להביא זרים מאוד משמעותיים בשביל שהשחקנים המקומיים יוכלו להציג את היכולת שלהם", מסביר נעים. "תזכור שבכדורגל, לפעמים שחקן שטוב להפועל עכו, לנתניה, להפועל חיפה, לא טוב למכבי חיפה. למועדון אין מספיק סבלנות לשחקנים המקומיים וצריכים לתת להם זמן להציג את היכולת שלהם, אז הם מביאים שחקנים בשלים. ברגע שריאן נמצא בסגל של מכבי חיפה הוא בתמונה, השאלה הגדולה היא האם זה היה שווה, כי ברגע שחיפה תביא עוד שחקן קישור והתקפה, קשה לי לראות איפה הוא ישחק".

"ריאן בנקודה לא פשוטה", מנתח גורם בחיפה, "הוא יכול לשחק על עמדות של שחקנים שהם מניות בטוחות בהרכב. אסור לו להיות מושאל שוב בינואר"

וזאת בדיוק הבעיה הגדולה של ריאן. לא התחרות עם חן עזרא, אלא העומס הצפוי בחלק הקדמי לאחר הגעת חלוץ. "ריאן נמצא בנקודה לא פשוטה", ניתח עבורנו גורם במועדון את התמונה. "מצד אחד הוא שחקן אגף מוכשר, אבל מצד שני הוא יכול לשחק על עמדות של שחקנים כמו עטר ועזרא, מניות כמעט בטוחות בהרכב. תאר לך מה יקרה אם רוני ימשיך בשיטה הנוכחית שלו. בניון יהיה שחקן קו, ואז יהיה לו מאוד קשה לשחק. אם יצטרף עוד שחקן לאמצע ורוני ישחק עם שלושה באמצע, אני בכלל לא רואה את זה קורה. לך תדע, עם חלוץ זר גדול אולי גם שכטר יהפוך במהלך הזמן לשחקן קו, ואז בגלל תיווצר כאן בעיה. לריאן אסור להיות מושאל שוב בינואר, פשוט אסור".

נראה כי מה שישפיע על עתידו של ריאן הוא בעיקר המערך של לוי. נעים חושב ש"ב-90 אחוז מהזמן רוני ישחק עם 4:4:2", ומסביר כמה שינוי המערך הוא קריטי, ומה ריאן צריך להתחרות על העמדה שלו מול עטר, ולא מול עזרא ובניון. "יוסי יכול לשחק רק מתחת לחלוץ לדעתי, אבל בשיטה כזאת הוא יוסט לצד. אתה רואה את ריאן משחק לפניו ולפני עזרא? יהיה לו קשה מאוד. לטעמי האישי, בכלל, הוא יכול לשחק רק בצד שמאל, בעמדה של עטר. הוא נכנס עם רגל ימין, זה הכוח שלו. בצד ימין יש לו פחות משמעות כי הוא יודע לעשות את המעבר משמאל לאמצע, ולבעוט בימין, טוב יותר מכל פעולה בקו השני. אני תמיד שואל שחקנים שלי איפה הם אוהבים לשחק, ותאמין לי, ריאן רוצה לשחק רק בצד שמאל".

אריק בנאדו מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"אין פה טירוף, חיים או מוות. זו בסך הכל עונת מבחן". בנאדו/אדריאן הרבשטיין

הבעיה עשויה לצוץ במקרה שבו לוי ישחק בשיטה של שלושה קשרים במרכז השדה, ועם שחקן אחד פחות בחלק הקדמי בחיפה יש מי שמעריך שריאן יהיה בבעיה, בעיקר משום שיותר מדי שחקנים ישחקו בעמדה שלו. אלישע לוי לא לגמרי מסכים: "אני לא חושב שיש לריאן בעיה לשחק בכל צד. שחקן כזה, אתה לא יודע אם הוא שמאלי או ימני. ממה שאני זוכר, הוא בועט בשתי רגליים בצורה דומה. מה שבולט אצלו כעת זאת ההתקדמות הטקטית שלו. הוא יותר בוגר, אבל השאלה הגדולה היא האם הוא ייקח החלטות נכונות".

כשמדברים על ההחלטות הנכונות, יש מי שמשווה אותו לעזרא. בחיפה טוענים שריאן יודע לשחרר את הכדור מהר יותר, שהוא שחקן מגוון יותר, אבל משיחות עם שחקנים במכבי חיפה אין להם ספק ש"עזרא בשל יותר ונכון יותר לשחק בהרכב, ועוד ייצא לאירופה בסוף העונה". וזאת בדיוק הנקודה שעליה ריאן בונה. עונה טובה שלו, ויציאה של עזרא לאירופה, תוביל אותו למרכז הבמה. "תראה, העליתי לבוגרים לא מעט שחקנים בגיל צעיר, ועוד במשחק מפתח. טואטחה, גולסה, גדיר, עטאא, סלליך במשחק האליפות האבודה, גוזלן מול מכבי תל אביב, כליבאת מול הפועל במשחק חשוב, זגורי שעשה טבילת אש מול יובנטוס וגם את ריאן", מסביר לוי. "כולם התפתחו לשחקנים טובים, אבל לא כולם נשארו במכבי חיפה. וריאן חזר. זה לא פשוט לשחק במועדון כזה, ואם ריאן רוצה להיות שם הוא צריך לעמוד ביכולות פיזיות ומנטליות, לדעת לעמוד בלחצים, להתקדם טקטית. היום אני מניח שהוא מגיע יותר מנוסה. מהרגע הראשון הוא היה אינדיבידואל שהכישרון שלו בלט, יש לו מהירות טובה. אין סיבה שזה לא יקרה".

"הוא כבר היה בהשאלה, עשה את הסיבוב בגיל צעיר", מסכם נעים. "השחקנים הצעירים שיוצאים ממכבי חיפה, החלום הכי גדול שלהם הוא לחזור, הוא יצא החוצה והוכיח את עצמו. העונה הזאת היא עונת מבחן לטעמי. אם היא תחלוף הוא לא יקבל עוד הזדמנות. יהיה לו קשה להמשיך במכבי חיפה".

בנאדו סבור שריאן לא עשה טעות כשחזר למכבי חיפה, אבל גם הוא מזהה ש"חשוב שהוא יעשה את קפיצת המדרגה כבר העונה, למרות הגיל", ואולי דווקא בגללו, כמו שסבור נעים. "הוא רק בן 21? אז מה? ילדים בני 18 הולכים להילחם בסג'עייה, וקורה מה שקורה. מה זה כדורגל? אין פה טירוף, חיים או מוות. זאת בסך הכל עונת המבחן של ריאן".

רוני לוי, מאמן מכבי חיפה, מחנה אימונים 2015/16. צילום: יורגן פישר. מכבי חיפה
המערך הוא זה שישפיע על העתיד שלו. רוני לוי/מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully