וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנס של אוסקר

ההנהלה חנקה, האוהדים התעמרו, וגם הטבלה נראתה בלתי הפיכה. אלא שאוסקר גרסיה, עם התכונות המנצחות ממכבי תל אביב, הביא את ברייטון לפלייאוף, עם סיפור מיוחד, מחשבות על הקבוצה הבאה (ברצלונה?), ומחמאה מטוריחו שהיה איתו גם בישראל: "יהיה אחד המאמנים הטובים באירופה"

אוז'ואה מעלה את ברייטון לפלייאוף בדקה ה-92

Chelsea have the special one
Manchester united had the chosen one.
Now Albion have got the patient one

"הסבלני".

כך פתח את טורו העיתונאי הבכיר של "ארגוס", אנדי ניילור, לאחר הדרמה העצומה של ברייטון בשבת. הקבוצה של אוסקר גרסיה היתה צריכה איבוד נקודות של רדינג, וניצחון בחוץ על נוטינגהאם פורסט, כדי להשתחל לפלייאוף ההעפלה לפרמיירליג. ומה אתם יודעים? רדינג סיימה ב-2:2 מול ברנלי, וברייטון נכנסה לתוספת הזמן במצב של 1:1. ובזמן שכל קבוצה היתה מעיפה כדורים למעלה ומקווה לטוב, אלביון המשיכה להתמסר ולהתמסר. בהתקפה שהחלה 20 מטר משערה, ברייטון הגביהה את הכדור לראשונה רק בקו ה-16 של פורסט. החלוץ לאונרדו אוז'ואה השתחל, נגח פנימה, הוריד חולצה ויש פלייאוף. ניילור כתב: "לצ'לסי יש את המיוחד, למנצ'סטר יונייטד יש את הנבחר, ועכשיו לאלביון יש את הסבלני" (ובגלל שבתרגום לעברית כמעט הכול נחלש, המקור מובא למעלה). ניילור המשיך: "לא קיים המנג'ר שמעריך את הסבלנות כמעלה – יותר מאוסקר גרסיה. זה היה גול שכולו הפילוסופיה שלו".

בניון, אוסקר והמסורת: הפלייאוף נפתח הערב (21:45, ספ'1)

גרסיה אחרי הניצחון על פורסט: "כמאמן, אלו היו 90 הדקות הכי מטורפות שלי בכדורגל"

אוסקר גרסיה בתמונת מחזור: "מכבי זו התוצאה הראשונה שאני בודק, בשבת היתה לי חגיגה כפולה"

אוסקר גרסיה בראיון לוואלה! ספורט: "רק כשעזבתי, הבנתי כמה שיניתי את ההיסטוריה של מכבי"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אוסקר גרסיה מאמן ברייטון. GettyImages
"לא אכפת לי מדעות אחרות. אני לא מסוגל להבין איך אנשים טוענים שאנחנו לא משחקים כדורגל חיובי. אני מכבד כל אוהד אבל יש לי דעות משלי ואני המאמן". גרסיה/GettyImages

זה בחשיבה, וזה בעיקר בשיטה. אוסקר זכור מהעונה שעברה כאחד שהגיע עם פילוסופיה מובנית היישר מבית היוצר של קטאלוניה. אחרי ה-3:4 הדרמטי על רמת השרון בעונה שעברה – שבו מכבי הפכה פיגור 3:1 לניצחון בגלל הרבאק, המבול וגל ניר – נשאל גרסיה מדוע הוא מתעקש לשחק במערך הזה, בשיטה הזו. אמרו לו "אתה רואה שזה לא עובד". הוא השיב בשעמום: "בברצלונה זה עבד מצוין".

ההתחלה בברייטון היתה הרבה יותר קשה מבישראל. את מכבי תל אביב הוא עזב מסיבות אישיות, וכשההצעה מאנגליה הגיעה, לקראת סוף הקיץ, לגרסיה נתנו יום אחד כדי להחזיר תשובה. הוא החליט להמשיך לעבוד, לא רצה לשבת בבית. הוא הגיע לעיר החוף הבריטית, למתקן נהדר ולתרבות אחרת. הזהירו אותו מהכדורגל הפיזי ומ"הליגה הקשה באירופה". קשה לשחק. קשה לנצח. קשה לעלות. "בשבוע שעבר הוא הודה שלמרות כל ההזהרות, הוא היה מופתע מאוד מהתחרותיות ומהפיזיות של הליגה הזו", העיתונאי ניילור מספר לוואלה! ספורט. "הוא אמר שרק כשהגיע הבין כמה כולם צדקו". מחזורי הפתיחה לא האירו פנים, ובשלהי אוקטובר ברייטון דורגה במקום ה-16.

אבל העקשנות נשארה. גם הסבלנות. כשהגיעה קצת ביקורת מהיציעים, גרסיה היה נחרץ: "לא אכפת לי מדעות אחרות. אני לא מסוגל להבין איך אנשים טוענים שאנחנו לא משחקים כדורגל חיובי. אני מכבד כל אוהד אבל יש לי דעות משלי ואני המאמן".

הוא נשאר בשלו, והתוצאות אט-אט הגיעו. "הכול היה שונה כאן", מספר לוואלה! ספורט חואן טוריחו, מאמן הכושר של ברייטון שעבד עם אוסקר במכבי תל אביב. "יש כאן מסורת כדורגל בכל אספקט. הטכני, הטקטי וכמובן הפיזי. התרבות שונה ואנחנו, אנשים עם מנטליות ים תיכונית כמו הישראלים, היינו צריכים להסתגל. לתרבות, ללו"ז, לאוכל. לאוסקר היתה תקופה עסוקה מאוד. הוא השקיע המון בזה וסוף סוף, לאחר כמה חודשים, הוא הצליח להשתלט על הכול".

לאונרדו אוז'ואה שחקן ברייטון. GettyImages
"זה הדבר הראשון שדיברנו עליו", מספר טוריחו, "זה היה בדיוק כמו הגול של מושיקו. אוסקר ידע, באמת ידע שזה יבוא. הוא אמר לנו לפני המשחק שניצחון יביא אותנו לפלייאוף. בכל דקה במשחק הוא העביר לנו את הביטחון הזה. שריקת הסיום היתה רגע ענק, וכמה שעות לאחר מכן מכבי זכתה באליפות. זה היה יום מושלם עבורנו". אוז'ואה חוגג בצהוב-כחול/GettyImages

ברייטון חיברה ניצחונות וטיפסה במעלה הטבלה, גרסיה קטף את תואר מנג'ר החודש של נובמבר, וגם בגביע השחפים נעצרו בשמינית הגמר מול האל מהפרמיירליג. ועדיין, השתחלות לפלייאוף נראתה כדבר יומרני. למה? "כמות פציעות בלתי נתפסת, סגל דליל בהרבה מזה שהיה לגאס פוייט בעונה שעברה, ושני חלונות העברות תמוהים", מספר ניילור. ואלה שמות:

אוז'ואה, מלך השערים - שלושה חודשים בחוץ; קרייג מקייל-סמית' היה פצוע כמעט לכל העונה; אנדרו קרופט, החלוץ השני הכי בכיר בקבוצה, חזר רק בינואר; שלושה שחקני הרכב נוספים נעדרו לשלושה חודשים כל אחד; אנדראה אורלנדי נפצע לחצי שנה; המצטיין של העונה שעברה, ליאם ברידקאט, נמכר בינואר לסנדרלנד. גם אשלי בארנס נמכר בינואר, לברנלי.

לא נלאה ברשימה המלאה, אבל אתם מבינים לאן זה הולך. בלי כל כך הרבה שחקנים, גרסיה נאלץ לבנות על צעירים ולאלתר בעמדות. וכך, למרות עונה התקפית נוראית (1.1 שערים למשחק, לעומת 2.1 שערים עם מכבי תל אביב, למשל), ברייטון סיימה במקום השישי. היא עשתה זאת בגלל הגנת ברזל (20 משחקים בלי ספיגה – הכי הרבה בצ'מפיונשיפ), בגלל הקהל שלא הפסיק לתמוך ובגלל, לטענת ניילור, "ההתאקלמות וההתמודדות של גרסיה עם הקשיים, בעונת הבכורה הכי קשה שזכורה בליגה הזו. למרות כל הסחות הדעת, אוסקר השיג משהו שהוא לא פחות מ'נס קטן'".

בקטגוריית הקשיים נכנסת גם ההתמודדות מול מדיניות הרכש של המועדון. ניילור מדבר על שני חלונות הזויים, גם בקיץ וגם בחורף, בהם הקבוצה רק נחלשה. גרסיה ביקש רכש, וקיבל את ג'סי לינגארד ממנצ'סטר יונייטד (השאלה ל-3 חודשים) ואת דויד רודריגס, אבל לא הרבה יותר מזה. הוא דרש כמה שמות, אבל לא קיבל. ברשימה היה גם יוסי בניון, אבל שוב – הנושא הכספי מנע את ההעברה. באנגליה היו דיווחים שגרסיה לא אהב את המצב, אבל נאלץ להשלים עמו.

אוהדי ברייטון. GettyImages
האוהדים תומכים/GettyImages

הכול היה מוכן למחזור האחרון של העונה הסדירה. למרות הסבירות הנמוכה שהיום הזה יסתיים בשמחה, ועוד בשמחה כפולה (מכבי תל אביב זכתה באליפות שנייה ברציפות כמה שעות לאחר מכן), גרסיה האמין וידע. המאמן כינס את שחקניו ואת הצוות המורחב לפני המשחק ואמר להם שיש לו הרגשה שרדינג לא תנצח, ושהכול בעצם תלוי בהם. בזמן שאוז'ואה חגג, באופן אירוני בצהוב-כחול, אוסקר חשב על מושיקו לוגסי.

"זה הדבר הראשון שדיברנו עליו", מספר טוריחו, "זה היה בדיוק כמו הגול של מושיקו. אוסקר ידע, באמת ידע שזה יבוא. הוא אמר לנו לפני המשחק שניצחון יביא אותנו לפלייאוף. בכל דקה במשחק הוא העביר לנו את הביטחון הזה. שריקת הסיום היתה רגע ענק, וכמה שעות לאחר מכן מכבי זכתה באליפות. זה היה יום מושלם עבורנו".

הערב (21:45) דרבי קאונטי מגיעה לאיימקס של ברייטון, ואוסקר גרסיה שוב אנדרדוג. גם בסוכנויות ההימורים, לאלביון הסיכוי הנמוך ביותר להגיע לפרמיירליג מבין ארבע המועמדות. לטובתם עומד המומנטום, שכולל שמונה משחקים רצופים בלי הפסד, אבל בשני המפגשים העונה ניצחה דרבי. "אני חושב שמה שעשינו זו כבר הצלחה גדולה", טוען טוריחו. "עברתי בהרבה ליגות באירופה, וזו הקשה מכולן. בטח שאנחנו נלחמים במועדונים עם תקציבי פרמיירליג של 30 ו-40 ו-50 מיליון ליש"ט (לברייטון תקציב של מרכז טבלה בצ'מפיונשיפ, א"י)".

בהנחה שאכן הסוכנויות יודעות על מה הן מדברות, וברייטון תסיים את דרכה, גרסיה יצטרך שוב לחשוב על העתיד הקרוב. "השחקנים של ברייטון כל הזמן מספרים כמה הוא שונה מפוייט", אומר ניילור, והכוונה להבדלים המהותיים באופי בין האורוגוואי חם המזג שפוטר בגלל "פרשת החרא" לבין גרסיה המופנם והשקט. "בלי יוצא מן הכלל", ממשיך ניילור, "הם אוהבים אותו. הרוב השקט של האוהדים חושב שהוא עושה עבודה מצוינת, והמיעוט הצעקני שקיטר על כל דבר, פתאום שותק". בתוכניית המשחק לפני שבועיים כתב היו"ר טוני בלום שגרסיה הוא "מוכשר וסבלני". כן, שוב הסבלני הזה.

גרסיה סבלני גם לגבי התחנה הבאה. האליפות במכבי תל אביב והעונה הזו בברייטון הסיטו כמה עיניים לכיוון שלו. בטח כשמדובר בסוכן פרה גווארדיולה, אפשר להמר שהמועדונים שצריכים להתעניין, מתעניינים. ברשימה היו סוונסי (שכבר מינתה מנג'ר אתמול) ועוד כמה קבוצות מבריטניה (למשל, נוריץ'), קבוצה יוונית בכירה וכמה מועדונים בלה ליגה. בין היתר פורסם שסלטה ויגו, שצפויה לאבד את מאמנה לויס אנריקה לברצלונה, גם בתמונה. אם ברייטון תעשה את הבלתי ייאמן, סביר להניח שגרסיה יישאר. אם לא, ואם ההצעות המעניינות אכן יגיעו, יהיה קשה לראות את ברייטון משאירה אותו. בכל מקרה, יהיה מעניין לראות באיזו דרך יבחר. האם ינסה להמשיך להצליח מחוץ לספרד, כמו גאס פויט, שמטפס בדרגות באי הבריטי, או להתמודד עם האתגר המקומי כדי לנסות בסופו של דבר לחזור הביתה. לברצלונה.

השיר של אוהדי ברייטון לאוסקר גרסיה (המילים בפנים)

אחרי שנתיים ראשונות באימון בוגרים, אפשר לנסות ולהעריך את הקריירה. "עבדתי בוולנסיה 16 שנים", אומר טוריחו, "והיה לי את המזל ללמוד ולעבוד עם מאמנים כמו לויס אראגונס, חורחה ולדאנו, קלאודיו רניירי, הקטור קפור, רפא בניטס, קיקה סאנצ'ס פלורס ואונאי אמרי. כל השמות האלה הם שמות גדולים. כולם. באוסקר, כבר היום, יש דברים שבהם הוא טוב מהמאמנים הללו ויש דברים שבהם הוא צריך להשתפר. אני מקווה שכבר בעתיד הקרוב הוא יהיה אחד המאמנים הכי טובים באירופה. הוא בכיוון הנכון כי הוא תמיד פתוח ללמוד ולהשתפר בפרטים הקטנים. הוא פרפקציוניסט בכל האספקטים ויש לו את האיכויות שגם למאמנים בעלי ניסיון אין. התכונה הכי טובה שבו היא יכולת הניתוח. עד כמה גבוה יגיע? את זה באמת רק הזמן יגיד".

גרסיה לא מסתיר את החיבה הרבה ליוהאן קרויף. כמעט בכל ראיון באנגליה הוא מודה למנטור ההולנדי, שהפך שחקנים טובים למאמנים גדולים. ברשימה: פפ גווארדיולה, מיכאל לאודרופ, רונלד קומאן, פרנק דה בור ונוספים. גם אוסקר גרסיה בדרך? "יפה לראות שהרבה שחקנים שקרויף אימן הפכו למאמנים בעצמם", אמר הספרדי בראיון ל"אינדיפנדנט". "זה בגלל שכולנו למדנו ממנו כל כך הרבה".

ואם כבר הולנדים, ב"אל מונדו" ציינו השבוע 15 שנה לתקרית של אוסקר השחקן עם מאמן ברצלונה דאז לואי ואן חאל. באחד מאימוני בארסה רתח ההולנדי על שחקניו, צווח על אחיו של אוסקר, רוג'ר, ואפילו דחף את אוסקר והעיף אותו מהאימון.

15 שנים עברו, ולכו תדעו, אולי בשנה הבאה אוסקר גרסיה ולואי ואן חאל שוב ייפגשו. הפעם, על הקווים של משחק בפרמיירליג. ואם לא בעונה הקרובה, אולי בזו שאחריה. כפי שהבנתם, סבלנות לא חסרה לו.

אוסקר גרסיה מאמן ברייטון. GettyImages
אוסקר גרסיה מאמן ברייטון/GettyImages
אוסקר גרסיה, מאמן הכושר חואן טוריחו נבארו, מכבי תל אביב. קובי אליהו
טוריחו וגרסיה במכבי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully