וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודים בצרפת שוקלים עלייה: "הולנד יתחנף למוסלמים"

ארנון בן-דרור, פריז

7.5.2012 / 21:30

אחרי הטבח בטולוז, בחירת נציג השמאל לנשיא צרפת רק מגבירה את תחושת המצור בקהילה היהודית. ב"יריד העלייה" בפריז נשברו שיאים: "מאז העלייה מרוסיה לא נראו כאלה תורים"

בשעת צהריים היום (שני), התגודדה קבוצת נשים מבוגרות ברו דה רוזייה, הרחוב היהודי במארה, הרובע היהודי בפריז. נושא השיחה: עלייה לישראל. הן כבר מבוגרות מדי, ולא יעשו כזה צעד מרחיק לכת, אבל הן מאשרות שבקרב בני הקהילה הצעירים יותר, זו אפשרות שבהחלט עומדת על הפרק, ומקבלת ממד של דחיפות בעקבות ניצחונו בבחירות לנשיאות של פרנסואה הולנד הסוציאליסט.

בשיחה עם וואלה! חדשות, אחת מהן מוכנה לגלות כי כמה ממכריה כבר שוחחו עמה על עלייה לארץ מאז היוודע התוצאות. "שמעתי כבר כמה אנשים שאמרו לי שהם מפחדים, עכשיו כשהולנד נבחר", היא אומרת, "הם מפחדים שההגירה לתוך צרפת רק תתגבר. הם מרגישים מאוימים על ידי המוסלמים".

הדברים עומדים באוויר כבר זמן מה. אחת מבנות הקהילה הצעירות, שהתחתנה לפני מספר ימים, סיפרה שככל שהלכו והתבררו התוצאות הצפויות למדי של הבחירות, השיח בנושא רק גבר. "דיברנו על זה שאם הולנד מנצח את הבחירות, אנחנו עוזבים לישראל", היא אומרת. "הוא הולך להתחנף למוסלמים. הוא לא מבין את המצב, והוא גם הולך לשתף פעולה עם כל מיני שונאי ישראל".

חגיגות הניצחון של נשיא צרפת הנבחר, פרנסואה הולנד. רויטרס
היהודים חוששים כי הולנד "ישתף יתחנף למוסלמים". חגיגות אמש, בפריז/רויטרס

דברים דומים נשמעים מכיוונם של יהודים נוספים ורבים. בקרב האגף המסורתי בקהילה, זה שמעורה בחברה הצרפתית ויותר מקורב לישראל, החרדה מורגשת באוויר. יהודי פריז השקיפו אמש מחלונות בתיהם לעבר חגיגות הניצחון של הסוציאליסטים ברחובות, וראו בעיקר כאפיות ורעלות. לאיש מהם אין ספק בכך שהולנד עלה לשלטון על כתפי מיליוני המהגרים שבחרו בו – וכפי שהם היטיבו עמו, כעת הוא ודאי ייטיב עמם.

בין דוכני הגיוס לדוכני הנדל"ן

היהודים, לעומת זאת, הצביעו ברוב גדול עבור ניקולא סרקוזי, ולאחר שהפסיד, הם חשים במצור. הם חוששים מהתחזקות ההשפעה המוסלמית, כמו גם מהתפקיד המרכזי שצפויים לתפוס בשלטון החדש אנשי ה"ירוקים" ואנשי השמאל הקיצוני, בראשות ז'אן לוק מלנשון. אלה נתפשים בעיני הקהילה כאנטי-ישראלים. באתר החדשות היהודי-צרפתי JSS צוטטו גורמים מרכזיים בקהילה היהודית, שאמרו כי משפחות רבות כבר חשבו בתקופה האחרונה לעזוב, בין היתר על רקע אירועי טולוז – "ואין ספק שתוצאות הבחירות מאיצות את התהליך".

במקרה, או שלא, ביום הבחירות עצמו, התקיים בצרפת יריד העלייה השנתי לישראל, בחסות הסוכנות היהודית. היריד משך מספר שיא של משתתפים, כ-5,000 במספר (לעומת לא יותר מ-1,500-2,000 בשנים קודמות). רובם אף הביעו התעניינות בתוכניות העלייה וקיבלו לידיהם תיק עלייה מסודר.

"בין האלפים שהגיעו היו גם המון צעירים, והמון זוגות צעירים עם ילדים", אומר יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי. הוא מספר כי תורים ארוכים השתרכו בעמדות מסלולי העלייה לצעירים ולמשפחות, וגם לתוכנית גיוס לצה"ל. נתון נוסף להמחשת הסחף: חלק מהיריד הוקדש לנדל"ן, ורבים נעמדו מול הדלפקים ורכשו דירות בישראל. ביריד הזה לבדו נמכרו 60 דירות. "הרבה שנים לא ראינו דבר כזה", אומר שרנסקי, "וביחס למדינות אחרות זה מאוד נדיר. מאז התורים על יד שגרירות ישראל במוסקבה בזמן העלייה הגדולה, אני לא זוכר מספר כה גדול של מתעניינים בעלייה לישראל".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ישראלי חרדי מצביע בבחירות לנשיאות צרפת בקלפי באשדוד. מאי, 2012. AP
הקלפי הצרפתית באשדוד, אתמול. מוכנים לצרפתים החדשים?/AP

לשרנסקי אין ספק שתוצאות הבחירות מעוררות דאגה אצל הקהילה: "היו לא מעט אנשים שאמרו לי, 'הצבענו סרקוזי, אבל אנחנו לא בטוחים שהוא ייבחר, אז באנו גם לכאן כדי לבדוק את אופציית העלייה'. אנשים הסתכלו על הבחירות האלה עם דאגה לעתיד. היה ברור שבראש של הרבה יהודים הייתה השאלה מה יקרה אחרי הבחירות".

"בחגיגות היו הרבה דגלים של מדינות ערב"

שרנסקי מתאר את הקשר ההדוק שיש לקהילה היהודית בצרפת עם מדינת ישראל, ומסביר כי זו אחת הסיבות שקל להם יותר לקבל את ההחלטה לעלות. "יהדות צרפת היא לא כמו יהדות ארה"ב, למשל. זו קהילה שמאוד קשורה לישראל. הרוב הגדול כאן ביקר בישראל, והציונות מאוד קרובה ללבם. הם כל הזמן מעורבים. לכן, זה הרבה יותר טבעי להם לקבל את ההחלטה הזאת, הם כבר בתהליך. וכאשר יש סוג של דאגה מהעתיד שלהם כאן, אז זה כמובן משפיע. אתמול הגיעו כל כך הרבה אנשים כדי לבדוק אפשרות לעלייה, הרבה מהם צעירים והרוב בכלל לא דתיים - ברור שמה שקרה אתמול משפיע".

יחד עם זאת, שרנסקי מבהיר כי הוא אינו מאמין שאנשים מקבלים את ההחלטה בדבר עלייה רק בשל אירוע מסוים, אלא כחלק מתהליך. "אבל אין ספק שאם אתה כבר נמצא בתהליך, כמו רבים מיהודי צרפת, אז יש דברים שמעודדים אותך, כמו הבחירות למשל".

"אני לא יודע אם בסוף זה יביא ליותר עלייה או לא, אבל זה שזה מכניס הרבה דאגה, את זה ראיתי במו עיניי", הוא מסכם. "היהודים מאוד מודאגים ממה שיהיה עכשיו עם מערכת היחסים עם הקהילה המוסלמית. כבר אתמול במהלך החגיגות אפשר היה לראות הרבה דגלים של מדינות ערב, אז בהחלט אפשר להבין שקהילה היהודית מודאגת מהעתיד שלה כאן".

תומכיו של פרנסואה הולנד חוגגים את נצחונו בבחירות לנשיאות צרפת, מאי 2012. AP
החרדה היהודית שבה לכותרות/AP

הקהילה היהודית בצרפת מונה כיום כחצי מיליון בני-אדם, ומחציתם מתגוררים בפריז. בשנים האחרונות היה היקף העלייה לישראל יציב, עם כ-2,000-1,600 עולים מדי שנה. שרנסקי מקווה שכעת, לאחר הטבח בטולוז ובחירת מועמד השמאל, יעשו רבים את הצעד המשמעותי ויעלו לישראל. "בשנים האחרונות לא היה גידול בכמות העולים, אבל אני מקווה שכבר השנה יהיו יותר", הוא אומר.

"לא לעזוב, להילחם"

אך לא כל חברי הקהילה היהודית באותה דעה. אחרי הטבח בטולוז לפני חודשיים, בו נרצחו בבית הספר "אוצר התורה" ארבעה יהודים, בהם שלושה ילדים, צפה גם ראש הקהילה היהודית בצרפת, רישאר פרסקייה, התגברות מסוימת בהיקף העלייה. "יכול מאוד להיות שתהיה עלייה בכמות היהודים שתעזוב לישראל", אמר אז בראיון לוואלה! חדשות, והביע את תקוותו שהיהודים דווקא יישארו במדינה.

הוא הביע באותה שיחה את דאגתו מעליית האיסלם בצרפת, ואמר כי הוא "רואה אותם (את המוסלמים) צוברים עוד ועוד כוח פוליטי והשפעה, וזה באמת מאוד מפחיד אותי. אנחנו חייבים להילחם נגד זה". יחד עם זאת הדגיש כי לדעתו על היהודים להישאר בצרפת כדי לנהל את הקרב הזה: "אם נעזוב את המדינה הזאת, נפסיד את הקרב מול האיסלם הקיצוני, קרב שאנחנו חלק חשוב ממנו".

פרסקייה ביקר אז את קריאותיהם לעבר יהודי צרפת של אריאל שרון, כשהיה ראש ממשלה, ושל חבר הכנסת יעקב כ"ץ כיום, קריאות המבקשות מהם לעלות לישראל. שרנסקי לא פגש את פרסקייה מאז הגיע לצרפת, וניתן להניח שפרסקייה, שאינו בעד עלייה רבתי לישראל, בוודאי לא שש לשמוע על הקהל הרב שהגיע ליריד. "מה ששרון אמר בזמנו, כשביקש מיהודי צרפת לעזוב", אמר פרסקייה, "לא היה הדבר הכי חכם שהוא עשה בחייו, וגם לא האמירה הנכונה ביותר שלו. זה היה לגמרי לא ראוי, אבל גם אנשים גדולים עושים טעויות לפעמים. הוא אפילו התנצל על כך מאוחר יותר. אם אני הייתי אומר שבגלל פיגועי הטרור בישראל צריך לעזוב אותה - היו צוחקים עליי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully