וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרוע ביותר עוד לפנינו: ההקצנה במזג האוויר תלך ותחמיר

ניר שטיינברג

13.11.2015 / 10:15

האל ניניו, התופעה האקלימית שיוצרת תגובת שרשרת ומשגעת את מזג האוויר בכל העולם, תגיע לשיא בחודשי החורף. החזאים צופים גשמים כבדים והצפות בדרום אמריקה, ומזג אוויר לוהט באסיה ובמזרח אפריקה. ומה בישראל?

צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק

ההקצנה במזג האוויר רק הולכת להתגבר: שירות החיזוי האמריקני הודיע אתמול (חמישי) כי תופעת האל ניניו, שגרמה בחודשים האחרונים לשינויים אקלימיים נרחבים, תגיעה לשיאה בחודשי החורף. התופעה, שבעקבותיה נוצרת תגובת שרשרת באקלים העולמי, תלך ותדעך רק באביב 2016.

מרכז חיזוי האקלים (CPC), סוכנות של שירות מזג האוויר האמריקני, ציין כי האל ניניו של 2015/16 עשוי להסתיים בתור אחד העוצמתיים ביותר ב-70 השנים האחרונות. האל ניניו היא תופעה המתרחשת אחת לכמה שנים, שבמסגרתה ישנה עלייה בטמפרטורה של מי האוקיינוס השקט. זו גורמת לשינוי בזרמים בים, לשינוי במשטר הרוחות והסעת הלחות מקו המשווה, ומכאן להקצנה בדפוסי האקלים באזורים נרחבים על פני הגלובוס. בעוד שאזורים מסוימים מקבלים יותר גשם וסערות, אחרים חווים בצורות קשות.

עוד ידיעות על מזג האוויר
שיטפונות בלי סוף וציקלון אימתני: האל ניניו אשם במזג האוויר הקיצוני?
למרות הסיפתח הסוער: "לא ניתן לקבוע שיהיה חורף גשום"

מטוס בגשם בסידני, אוסטרליה. רויטרס
מטוס חולף על פני ענן גשם בסידני, אוסטרליה/רויטרס

בניו זילנד, למשל, אמרו כי האל ניניו עתיד לגרום לבצורת החמורה ביותר במדינה ב-50 השנים האחרונות, ובבריטניה נערכים לחורף "קטסטרופלי" עם כמויות שלג חריגות. במקום היבש ביותר בעולם - המדבריות של צ'ילה שבדרום אמריקה, ירד לאחרונה גשם אחרי 173 חודשים ללא טיפה. גם זה, כך לפי מומחי אקלים, קשור למופע האל ניניו הקיצוני. אפילו שתי סופות הציקלון שפקדו בשבועיים האחרונים את תימן ככל הנראה קשורות למצב האקלימי החריג.

השבוע דווח כי 11 מיליון ילדים נמצאים בסכנת רעב במזרח ובדרום אפריקה לנוכח מזג האוויר הצחיח שהביא עמו לשם האל ניניו - כך לפי דוח של יוניצ"ף, קרן האו"ם למען הילדים. כבר עכשיו נמצא שאתיופיה סובלת השנה מהבצורת החמורה ביותר במדינה זה 30 שנה. ההשפעה בסומליה יכולה להיות חמורה מאוד - עם חשש לשיטפונות נרחבים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"התופעה מתדלקת את האוקיינוס בסופות"

"התופעה מתדלקת את האוקיינוס השקט בטייפונים ובציקלונים - והיא תשפיע על עוד אזורים כל עוד היא נמשכת ומתחזקת בחודשים הקרובים", אמרו ביוניצ"ף.

אם היה צורך באישור רשמי - אחרי הדיווחים מרחבי העולם, גם ה-CPC הודה שישנה השפעה "משמעותית" לאל ניניו השנה. ההערכה היא שהמצב יגרור גשמים כבדים והצפות בדרום אמריקה מחד, ומזג אוויר לוהט באסיה ובמזרח אפריקה מאידך. התופעה תוביל בחודשים הקרובים לטמפרטורות נמוכות ולמשקעים רבים בדרום ארצות הברית, ולמזג אוויר חם מהרגיל בצפון המדינה. אחרי האל ניניו החזק הקודם ב-2009/10 נפגעו יבולים בחלקים שונים של העולם והייתה עלה חדה במחירי הסוכר, הקקאו והחיטה.

ומה אצלנו? לאחרונה העריכו המומחים הישראלים - ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, ופרופ' דניאל רוזנפלד מהמחלקה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית - כי התופעות החריגות שחווינו בסתיו הנוכחי קשורות לתופעת האל ניניו. עם זאת, קשה להעריך אם לנוכח התחזית העולמית שניתנה היום תהיה השפעה ישירה גם על אזורנו.

רוחות חזקות וגשם כבד בסין. רויטרס
מנסה להתמודד עם רוחות סערה בסין/רויטרס
ברקים מעל תחנת הכוח בעת סערה באשקלון.. רויטרס
סערת ברקים באשקלון/רויטרס
הצפות ענק בקולומביה. AP
הצפות בקולומביה/AP
סופת גשמים באי היווני לסבוס. רויטרס
סערה באי לסבוס שביוון/רויטרס
הצפות בחאן יונס, עזה. רויטרס
הצפות בחאן יונס/רויטרס
הביג בן ביום ערפילי במרכז לונדון, בריטניה.. רויטרס
הביג בן הלונדוני לוט בערפל/רויטרס
משתזפים בשמש הקיצית בסידני. רויטרס
משתזפים בסידני נהנים מחום חריג לאביב האוסטרלי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully