וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור שחור ענקי התגלה במרכז הגלקסיה הצפופה בחלל

החור השחור אותר בלב הגלקסיה הקטנטנה M60-UCD1 שהפכה למזערית ביותר שבשטחה נמצא עצם שכזה. גילויו עשוי לספק הסבר למשקלן הכבד יחסית של משפחת הגלקסיות הקטנות

חור שחור שהתגלה על גלקסיית M60-UCD1. NASA+ESA, צילום מסך
החור השחור שוקל פי חמישה מהחור השחור שבמרכזה של שביל החלב./צילום מסך, NASA+ESA

אסטרונומים של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית מצאו חור שחור גדול בלב הגלקסיה הקטנטנה M60-UCD1 – כך פורסם אתמול (חמישי) במגזין "טבע" (Nature). בכך, הפכה הגלקסיה המזערית לקטנה ביותר שבשטחה נמצא חור שחור כזה. ההנחה היא שקיימים עוד חורים שחורים גדולים שטרם אותרו – ואשר איתורם יכול לשפוך אור נוסף על הרכב הגלקסיות הצפופות הללו.

לקריאה נוספת בתחום החלל:
צפו: האם חתול יפול על הרגלים גם בחלל?
צפו: האסטרונאוט צילם סופת ברקים מהחלל
גאווה ישראלית: לוויין שפיתחו תלמידים ישוגר לחלל

M60-UCD1 היא גלקסיה קטנטנה השוכנת מרחק של 50 מיליון שנות אור מכדור הארץ. קוטרה אמנם רק 300 שנות אור (קטן פי 500 מקוטרה של גלקסיית שביל החלב), אך היא צפופה במיוחד – ומכילה כ-140 מיליון כוכבים. גלקסיות קטנות מסוג UCD מאופיינות בדרך כלל בצפיפות כזו, אך גלקסיה זו היא הצפופה ביותר שנראה מאז ומעולם.

למרות מספר הכוכבים העצום המאפיין אותן, גלקסיות UCD תמיד נראות כבדות יותר ממה שהן צריכות להיות. כעת, התגלית החדשה עשויה לספק הסבר לתופעה – חור שחור עם 20 מיליון שמשות. "כבר פרסמנו מחקר שמציע שהמשקל העודף הזה יכול להיגרם מנוכחות של חורים שחורים גדולים", אמר סטפן מייסק מהמצפה האירופי הדרומי בצ'ילה, "אבל זו הייתה רק תיאוריה". לדבריו, "עכשיו באמצעות למידה של תנועות הכוכבים ב-M60-UCD1, זיהינו את ההשפעות של חור שחור כזה במרכזה. זו תוצאה מרגשת מאוד ואנו רוצים לדעת כמה גלקסיות UCD נוספות אולי מכילות אובייקטים מסיביים כאלה".

החור השחור שאותר, השוקל פי חמישה מהחור השחור שבמרכזה של שביל החלב, מהווה 15% ממשקלה הכולל של הגלקסיה. "זה די מדהים בהתחשב בעובדה ששביל החלב גדולה פי 500 וכבדה פי 1,000 מ-M60-UCD1", אמר בהתפעלות אניל סת' מאוניברסיטת יוטה, המחבר הראשי של המחקר הבינלאומי. "למעשה, למרות שלחור השחור שבמרכז שביל החלב יש ארבע מיליון שמשות, הוא עדיין מהווה פחות מ-0.01% ממשקלה הכולל של שביל החלב – מה שגורם לך להבין כמה משמעותי החור השחור של M60-UCD1".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully