וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיעת העתיד כאן: רחפנים, גניבת זהות והדפסת נשק

12.9.2014 / 16:07

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב מצאו כי ארגוני הפשיעה כבר החלו להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות, שנראה כאילו יצאו מתוך סרט מדע בדיוני. מאיומי העתיד: הנדסת חיידקים והשתלת זכרונות

מטבע ביטקוין. AP
מאפשר לבצע הונאה באמצעות המחשב. מטבע ביטקוין/AP

שימוש בביולוגיה סינתטית, הפעלת רובוטים מרחוק, גניבת הקוד הגנטי ושימוש בשתלים – הטכנולוגיות הללו ופיתוחים אחרים הם העתיד של הפשיעה המאורגנת לפי חוקרים. במחקר מיוחד שערכה אוניברסיטת תל אביב עבור כוחות הביטחון ומשטרת ישראל, המתפרסם לראשונה בוואלה! חדשות, נמצא כי לא רחוק היום שבו הפשיעה תשנה את פניה.

מהמחקר, שנערך בשיתוף מדור האסטרטגיה של משטרת ישראל וממצאיו יוצגו לראשונה ביום ראשון בכנס הסייבר הבינלאומי באוניברסיטת תל אביב, עולה כי כבר היום משתמשים בארגוני הפשיעה בשתי טכנולוגיות שנדמה כי הגיעו מהעתיד: רחפנים המשמשים לצילום ואף לנשיאת נשק, וכסף דיגיטלי - "ביטקוין".

עוד בוואלה! חדשות:
הרב החמקמק: תרגילי הבריחה חובקי העולם של ברלנד
חשד לחיסול במשולש: הרוג ופצוע קשה מירי מרכב חולף
פינוי המוקשים יופסק בשל ויכוח בין האוצר לביטחון?

מל"ט טאראניס מתוצרת בריטניה. פברואר 2014. BAE, אתר רשמי
כלים דומים עשויים לשמש לנשיאת נשק או לצילום. מל"ט טאראניס מתוצרת בריטניה/אתר רשמי, BAE

לפי המידע המודיעיני שבידי המשטרה, מספר מצומצם של ארגוני פשיעה או פושעים יחידים כבר נכנסו לתחום זה, ולמעשה יכולים באמצעות המטבע הדיגיטלי לבצע הונאה באמצעות המחשב.

במחקר עלו שורת פיתוחים טכנולוגיים הצפויים להיכנס לשימוש בעתיד. אחת הטכנולוגיות הקטלניות, אך ה"שקטות", היא הביולוגיה הסינתטית. "מדובר ביכולת להנדס חיידקים, וירוסים או אורגניזמים", מסביר ד"ר רועי צזנה, חוקר עתידים בסדנת "יובל נאמן מדע טכנולוגיה וביטחון", באוניברסיטת תל אביב.

להצגת המחקר בכנס הסייבר הוזמנו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושורה של גורמי ביטחון מרחבי העולם. "הזמינו אותנו לכנס נוסף בבריסל של האיחוד האירופי", הוסיף ד"ר צזנה, שערך את המחקר יחד עם שני הסטודנטים אורי נחום וארוד בליסה. "אנחנו מתחילים שיתוף פעולה הדוק יותר עם המשטרה, על מנת להבין לאן פנינו מועדות בהקשר לפשיעה".

על פי ממצאי המחקר, אותה טכנולוגיה עלולה להיות גם קטלנית, שכן הווירוסים האלה יכולים לשמש כנשק של ארגוני הפשיעה. כאשר נבדקה ההתאמה של הביולוגיה הסינתטית לשימוש בעבירת רצח, נמצאה התאמה כמעט מלאה - 9.11 מתוך 10. השימוש בטכנולוגיה מסוג זה תתאפשר כבר בשנת 2019.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טכנולוגיה נוספת שנבדקה היא "גניבת DNA", שעשויה לאפשר לארגוני הפשיעה "לקרוא" את הקוד הגנטי של כל אדם, ולבצע הונאה באמצעות זהות בדויה. המחקר מצביע שכבר בשנת 2021 תיכנס הטכנולוגיה לשימוש בידי ארגוני הפשיעה.

החוקרים בדקו גם טכנולוגיות שאולי מתאימות לסרטי מדע בדיוני, אך עלולות להיכנס לשימוש כבר במאה הנוכחית. איברים ביוניים, בעיקר ידיים ורגליים פרוסטטיות, יאפשרו ביתר קלות הברחת סמים אם כלי נשק. מהמחקר עולה כי כבר בשנת 2017 טכנולוגיה כזו תהיה זמינה לארגוני הפשיעה.

בשנת 2018, לפי החוקרים, תיכנס לשימוש גם האפשרות לשימוש ברובוטים קטלניים, שיכולים לבצע משימות רצח באמצעות שלט רחוק. במחקר נמצאה התאמה של 8 מתוך 10 לשימוש של כלי רכב ללא נהג ברצח. במשטרה חוששים משימוש בטכנולוגיה זו, שתקשה על תפיסת האחראים, ונוחה אפילו יותר ממטעני חבלה עבור הפושעים.

M-16. ShutterStock
בעתיד יהיה ניתן פשוט להדפיס כלי נשק. רובה M-16/ShutterStock

הדפסת כלי הנשק באמצעות מדפסת תלת מימדית נבדקה גם היא. בכך, לא יצטרכו עוד ארגוני הפשיעה מנגנון משומן של גניבת נשק מבסיסי צה"ל, אלא יוכלו להדפיס ביעילות רבה כלי נשק בביתם או במעבדות המתמחות בכך.

טכנולוגיות אף מתקדמות עוד יותר צפויות להיכנס לשימוש בשנת 2080, בהן שימוש בשתלים מתכתיים חיצוניים או זיהוי תנועות באמצעות המחשב ובאמצעות מעקב אחרי רשתות חברתיות.

המחקר מתייחס גם לטכנולוגיות שנשמעות דמיוניות לחלוטין, אף לפי ההערכה יוכלו ארגוני הפשיעה לעשות בהן שימוש בשנת 2405 - השתלת רעיונות, שליטה במוח האדם וגניבת רעיונות מתוך המוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully