וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הוקפא הפרויקט הלאומי לשיקום נחל הקישון?

30.6.2014 / 12:02

המשרד להגנת הסביבה הקפיא את הפרויקט, שעלותו נאמדת ב-220 מיליון שקל, לאחר שלא קיבל היתר מרשות המים להזרים בחזרה לנחל מים מטוהרים. רשות המים: "הפרויקט לא עומד בדרישות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרויקט הדגל של המשרד להגנת הסביבה מוקפא. נחל הקישון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשרד להגנת הסביבה הודיע אתמול (ראשון) על הקפאת הפרויקט הלאומי לשיקום נחל הקישון, זאת לאחר שלא קיבל היתר מרשות המים להזרים בחזרה לנחל מים מטוהרים. ברשות המים מטילים את האשמה בכך על המשרד. לטענתם, הפרויקט לא עומד בדרישות ובסטנדרטים המקובלים, ובנוסף לא קיבלו את המידע הנדרש לצורך אישורו.

נחל הקישון נחשב במשך שנים לנחל המזוהם ביותר בארץ בשל העובדה כי מפעלים ורשויות מקומיות במפרץ חיפה הזרימו אליו שפכים תעשייתיים וביתיים. לפני כשנתיים וחצי הצליח המשרד להגנת הסביבה להגיע להסכם חסר תקדים עם המפעלים והרשויות המקומיות, שהסכימו לקחת אחריות על חלקם בזיהום הנחל. הפרויקט תוקצב בסכום עתק של 220 מיליון שקלים, ונחשב לפרויקט הדגל של המשרד להגנת הסביבה.

טבע וסביבה - כתבות נוספות:
לא תאמינו איך קצת צבע משפר את הפירות שלנו
דליפת חומרים מסוכנים בעתלית: המפעל ייסגר
צפו: הצצה לשמורת הטבע הימית הגדולה בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמנים שחורים שהוזרמו לקישון ממפעלים במפרץ חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באוקטובר 2012 יצא השלב הראשון של הפרויקט לדרך, ולפני חודשיים החל חלק המרכזי והחשוב ביותר: העבודות לטיהור וניקוי הבוצה הרעילה במורד הנחל, שהגיעה לעומק של 2.5 מטרים. בין החומרים הכימיים הרעילים בבוצה: אמוניה, מתכות כבדות, ניטרט, זרחן, דלק, סולר, נפט, שמן, דיזל וחומצות שונות. מלאכת ניקוי הבוצה הרעילה כרוכה, בין היתר, בשטיפת הבוצה, בטיהור המים שנפלטים ממנה אחרי השטיפה ובהשבת המים המטוהרים לנחל. לצורך כך, התכנסה בחודש מרץ האחרון הוועדה המקצועית של רשות המים והמליצה למנהל הרשות, אלכס קושניר, לתת למשרד להגנת הסביבה היתר להזרים את המים המטוהרים לנחל.

אולם, לטענת גורם בכיר במשרד להגנת הסביבה, "בשלושת החודשים שחלפו מאז שהוועדה המליצה על מתן ההיתרים ועד היום, מנהל רשות המים מתחמק מלתת לנו את ההיתר, מסיבות בירוקרטיות ומשיקולים לא ענייניים. בכך הוא מנציח את הזיהום בנחל ופועל בניגוד לעמדת הצוות המקצועי". "זה הזוי", הוסיף. "הוועדה המייעצת של רשות המים בכבודה ובעצמה המליצה לתת את ההיתר. גם אם הוא חושב שהמים שחוזרים לנחל לא מספיק מטוהרים, הם עוברים טיפול ובכל מקרה הם נקיים יותר מאלה שיצאו ממנו. כל רגע שעובר בלי שהוא נותן לנו היתר, ממשיכים לזרום שם מים מזוהמים". ביום חמישי שלח מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, מכתב למנהל רשות המים בדרישה לדעת האם בכוונתו לאשר הזרמת מים מטוהרים לנחל הקישון, ובינתיים, עד שתתבהר הסוגיה, הורה לרשות ניקוז ונחלים הקישון האחראית על ביצוע הפרויקט להקפיא את עבודות השיקום.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

רשות המים: "לא הוגשו הנתונים הנדרשים"

מרשות המים נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מבקש מרשות המים לאשר פרויקט שאינו עומד בדרישות ובסטנדרטים המקובלים על פי חוק המים ומאידך מסרב לקחת על עצמו אחריות לאשר את הזרמת מי הנטל במסגרת היתרי הזרמה לים - הנמצאות בתחום אחריותו וסמכותו של המשרד להגנת הסביבה - כפי שמקובל בכל ההזרמות המבוצעות כיום לנחל הקישון על ידי מפעלים בסביבה. חוק המים אוסר על מתן צו הרשאה להזרמה העלולה להרע את מצב הנחל. מנהל רשות המים מאשר הזרמה לנחל רק אם ההזרמה מיטיבה ומשפרת את איכות המים בנחל ולא גורמת נזק סביבתי או אם השתכנע שאין חלופה אחרת טובה יותר. החומר שהוגש על ידי המשרד להגנת הסביבה לצורך קבלת היתר ההזרמה לנחל היה שטחי ביותר, חסר ואינו מספק. למרות בקשות מפורשות להעביר נתונים אלו לוועדה, עד היום לא הוגשו הנתונים הנדרשים וגם לא הוגשה בקשה של המשרד להגנת הסביבה לדיון חוזר ולהצגת הנתונים החוזרים.

"כמו כן, לא הוכח שאין חלופה טובה יותר שכן לא נערכה הערכת סיכונים לפרויקט וכן לא נבחנו על ידי המשרד להגנת הסביבה חלופות אחרות כנדרש בכל מקרה אחר. לפיכך, הוצאת צו הרשאה להזרמה לנחל על ידי מנהל הרשות במתכונת הבקשה שהוגשה הינה בעייתית ועלולה להביא להפרת חוק המים. מנהל רשות המים החזיר את הדיון בנושא לוועדה המייעצת והנחה את הועדה להעביר אליו סיכום מסודר לאחר בדיקת ומיצוי הנדרש. לאחר השלמת כל הפרטים הנדרשים על ידי הוועדה יוכל מנהל רשות המים לקבל את ההחלטה העניינית הנדרשת ולבנות מתווה מוסכם יחד עם המשרד להגנת הסביבה להפעלת המתקן".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully