וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדהים: ארון קבורה עתיק וטבעת מימי פרעה בצפון

רשות העתיקות חשפה באתר קבורה קדום בעמק יזרעאל ארון מחרס ובו שלד, ככל הנראה של פקיד כנעני אמיד. לידו אותר חותם מצרי מוזהב ועליו שמו של המלך סתי, אביו של רעמסס השני

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

תגלית מדהימה בת 3,300 בצפון הארץ: רשות העתיקות גילתה ארון קבורה עתיק ונדיר עשוי חרס ליד קיבוץ שריד שבעמק יזרעאל, ובתוכו שלד של אדם שהיה ככל הנראה פקיד כנעני אמיד בתקופת שלטון הפרעונים בארץ. מדובר בחלק מאתר קבורה מהמאה ה-13 לפני הספירה – תקופת הברונזה המאוחרת – שנמצא למרגלות האתר הארכיאולוגי תל שדוד. לא הרחק מהארון נחשפו קברים של שני גברים ושתי נשים, שייתכן שהם בני משפחתו של הפקיד.

"במהלך החפירה גילינו ממצא ייחודי ונדיר: ארון גלילי מחרס עם מכסה אנתרופואידי (מכסה המעוצב בדמות אדם), אשר סביבו נמצאו מגוון כלי חרס, בעיקר כלי אגירה של מזון, כלי שולחן, כלי פולחן ועצמות של בעלי חיים", סיפרו מנהלי החפירה, ד"ר אדוין ואן דן ברינק, דן קירזנר וד"ר רון בארי מרשות העתיקות. לדברי השלושה, "נראה כי אלה שימשו, בהתאם לנוהג, כמנחות לאלים, וכן נועדו 'לספק מזון' למתים לאחר מותם".

עוד בוואלה! חדשות:
מבוכה בירושלים: קרי תקע סיכה בבלון התירוצים של נתניהו
שמונה נפגעים בהצתת מועדון קלפים ברמלה; שלושה נעצרו
"רעולי פנים עם אלות" בחגיגה היהודית באוקראינה

נחשף ארון קבורה בן 3300 שנה, ובו חפצים אישיים של אמיד כנעני - יתכן  פקיד בשרות הצבא המצרי, אפריל 2014. קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
"ללא ספק, מדובר בנקבר שהשתייך לאליטה המקומית"/קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

לצד השלד הוטמנו כלי חרס, פגיון מברונזה, קערה ופיסות ברונזה רקועות. "בשל העובדה שהכלים שנקברו יחד עם הנפטר, הם מתוצרת מקומית", הסבירו החוקרים. "אנו משערים כי הנקבר היה פקיד ממוצא כנעני, אשר עבד בשירות השלטון המצרי. אדם מן היישוב לא יכול היה להרשות לעצמו הזמנת ארון קבורה שכזה. ללא ספק, מדובר בנקבר שהשתייך לאליטה המקומית. אפשרות נוספת היא כי הארון היה שייך לאדם עשיר אשר חיקה את מנהגי הקבורה המצריים", הוסיפו.

על נדירותו של הממצא החדש מעידה העובדה כי הארונות האחרונים מסוג זה נחשפו לפני 50 שנה – בדיר אל-בלח שברצועת עזה. לדברי הארכיאולוגים, בתקופת שלטון הפרעונים בארץ השפיעה התרבות המצרית רבות על האליטה הכנענית, וסימני ההשפעה הללו מתגלים מעת לעת באזורים שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נחשף ארון קבורה בן 3300 שנה, ובו חפצים אישיים של אמיד כנעני - יתכן  פקיד בשרות הצבא המצרי, אפריל 2014. קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
שם המלך מסמל עוצמה והגנה. חרפושית החותם המצרית/קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

ממצא מעניין נוסף שנחשף ליד השלד הוא חרפושית חותם מצרית שעליה מעטפת זהב המחוברת לטבעת. זו שימשה לחתימה על מסמכים וחפצים. בחותם מופיע שם הכתר של המלך סתי הראשון, ששלט במצרים העתיקה במאה ה-13 לפני הספירה. סתי הראשון היה אביו של רעמסס השני, המזוהה על ידי חלק מהחוקרים עם פרעה המוזכר בספר שמות בסיפור יציאת מצרים.

ברשות העתיקות הסבירו כי שמו של סתי על החותם "מסמל עוצמה והגנה, או את כוחו של האל רע, הלא הוא אל השמש, אחד האלים המצריים החשובים. בחותם רואים היטב את האוראוס המכונף (נחש הקוברה) המגן על שם המלך, או על המלך עצמו". העובדה ששמו של המלך סתי מתנוסס על החרפושית סייעה לחוקרים לתארך את זמן הקבורה למאה ה-13 לפני הספירה.

חפירתו של אתר הקבורה העתיק נגמרה, וכעת בודקת רשות העתיקות אפשרות לקחת דגימת DNA מהקבר. זו תסייע לגלות אם השלד שייך לאדם ממוצא כנעני, או שמא לאדם מצרי שנקבר בכנען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully