וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודה בת כ-4,000 שנה התגלתה בצפון הארץ

גיל סימה

26.7.2010 / 14:30

לראשונה התגלתה תעודה עתיקה המתייחסת לחוקי חמורבי המפרטת את העונשים לאלו הגורמים לנזק גופני לאחר. "עד היום לא נמצאה בישראל אף מערכת חוקים כזאת ודרכה אנו יכולים להבין את מערכת הענישה של פעם"

עבודות חפירה ארכיאולוגיות המתבצעות באתר תל חצור שבצפון הארץ חשפו בימים האחרונים תעודה מהמאה ה-17-18 לפנה"ס, המעידה על ההתייחסות הראשונה לחוקי חמורבי אשר בהם מפורטים העונשים שהיו מקבלים אלו שפגעו בחבריהם.

התעודה העתיקה, אשר נכתבה בכתב היתדות, פוענחה בידי קבוצת חוקרים מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית. על פי ממצאי הפענוח, בתעודה נכתבו החוקים שעוסקים, לדברי מומחים, בנזקים הגופניים הנגרמים בידי בני אדם. "אלה חוקים שדומים לחוקי ה'שן תחת שן' המוזכרים בספר שמות", אמר פרופסור אמנון בן תור, אשר יחד עם ד"ר שרון צוקרמן עמדו בראש קבוצת הארכיאולוגים.

לדברי החוקרים, בין 20 המילים שנמצאו על גב התעודה הנדירה, ניתן היה לאתר גם את רצף האותיות 'אדון' ו-'עבד', המוכיחות לדבריהם את היחסים החברתיים שהיו באותה תקופה ואשר באו לידי ביטוי בתרבות האנושית. "עד היום לא נמצאה בישראל אף מערכת חוקים כזאת ודרכה אנו יכולים להבין את מערכת הענישה של פעם", ציינה ד"ר צוקרמן.

העבודות הארכיאולוגיות באתר תל חצור מתבצעות כבר שנים רבות, כשעוד בשנות ה-50 וה-60 נתגלה במקום המספר הגדול ביותר של תעודות הכתובות בכתב יתדות. להערכת החוקרים, הם עומדים בפני חשיפת המבנה המשמעותי ביותר באתר, בו עשויות להימצא תעודות כתובות נוספות.

"המגוון הגדול של התעודות מעיד על כך שחצור הייתה בזמנו מרכז חשוב של מנהל ולימוד", הסביר פרופ' בן תור והוסיף, כי "מה שברור הוא שפעלה בה קבוצת סופרים מן השורה הראשונה". בן תור אף מעריך שבמקום התקיימו שני ארכיונים מהמאות ה-17 וה-18 וכן גם מהמאות ה-13 ו-14 לפנה"ס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully