וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור בנחל המזוהם בישראל

17.8.2009 / 16:34

אל נחל חדרה מגיעים שפכים גולמיים, שפכים ממכוני טיהור ופסולת ממפעלים בסביבתו. עמותת צלול מבקשת גם מהציבור להירתם להצלתו

יח"צ - חד פעמי

(צילום: איתי חסיד, עריכה: גדי וינסטוק)

במסגרת הקמפיין "מחזירים חיים לנחלים" של עמותת צלול, נערך היום סיור לאורך הנחל המזוהם ביותר בישראל - נחל חדרה. מוקדי הזיהום העיקריים של הנחל הם מכונים לטיהור שפכים (מט"שים) באגן הנחל. מהעיר באקה אל גרבייה-ג'ת (שהביוב בו עדיין לא עובר דרך מט"ש), זורמים ישירות לנחל שפכים הגולמיים. ממט"ש עין שמר מגיעים לנחל חדרה שפכי אום אל פחם, שפכי קציר חריש ושפכי ישובים נוספים, הגולש לנחל עירון. מט"ש חדרה מזהם אף הוא את הנחל. המט"ש מייצר קולחים ברמה נמוכה, ולכן חברת מקורות מסרבת לרכוש את המים בשל איכותם הגרועה. כתוצאה מכך הם מוגלשים לנחל חדרה באמצעות תעלה.

גורמי זיהום נוספים הם בריכות הדגים של ישובי האזור השואבות את מי הנחל ומשיבות אליו מים בעלי עומס אורגני גבוה וכמות גדולה של מזהמים. לנחל זורם גם זיהום תעשייתי ממפעלים לאורכו, וממפעלים מאזור התעשייה בחדרה.

עמותת צלול פונה בעקביות לכל הגורמים הרלוונטים בממשלה וברשויות המקומיות, במטרה לשקם את נחל חדרה, כמו גם את שאר הנחלים המזוהמים בארץ. במקביל, אמור הקמפיין האחרון להעלות את מודעות הציבור לנושא. בין מטרות קמפיין עליו הכריזה העמותה במאי 2009, דרישה להשלמת המט"שים שיגרמו להפסקת הזרמת שפכים לנחל; חיוב ראשי הערים באזור ליטול אחריות להפסקת זיהום הנחל, לשיקום וחיוב רשות המים להשיב לנחל מים נקיים, בהתאם לצרכיו. העמותה מחתימה על עצומות שונות במגזר היהודי והערבי, אותן היא תעביר לגורמים הרלוונטים.

מהעמותה נמסר כי "נחל חדרה זורם באזור צפוף ומבונה, הנגישות אליו טובה והוא בעל פוטנציאל להפוך לפנינת טבע ולאזור נופש וספורט שכל כך חסרים באזור זה. לניקוי הנחל ולהשבתו לציבור חשיבות סביבתית וחברתית רבה. עמותת "צלול" מאמינה ששיקום הנחל והחזרתו לחיים יתרמו לשיפור איכות החיים באזור כולו".

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully