וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שש שנים: תיעוד מהחילוץ הדרמטי מלבנון

27.4.2012 / 19:36

הצנחן גור נובוגריצקי נפגע מאש חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, וחולץ תחת אש על ידי סא"ל א'. כעת, נחשף תיעוד מיוחד מהאירוע. הכתבה המלאה ביומן הערוץ הראשון ב-20:00

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות הערוץ הראשון)

חילוצו ההרואי של צנחן תחת אש, לאחר שנפצע מירי בראשו, זיכה את סא"ל א' בעיטור מופת. בין הלוחם גור נובוגריצקי לאיש שחילץ אותו במלחמת לבנון השנייה נשמר הקשר עד היום. כתב הערוץ הראשון לענייני צבא, אמיר בר שלום, מביא לראשונה תיעוד מיוחד של הסרטים והקלטות הקשר של החילוץ הדרמטי, כפי שבוצעו בידי חיל האוויר. הכתבה תשודר ב"יומן" הערוץ הראשון הערב (שישי) בשעה 20:00.

ב-19 ביולי 2006, כוח צנחנים שפעל בכפר הלבנוני עייתא א-שעב, נתקל בחוליית חיזבאללה. הלוחם גור נובוגריצקי, לוחם מפלוגת הנ"ט של חטיבת הצנחנים, נורה בראשו מקליע של לוחם חיזבאללה. צוות רפואי שהוזעק למקום האירוע התעקש על פינוי מוסק על אף שחילופי האש בשטח נמשכו. למרות הסכנה הוחלט להקפיץ מסוק סער ומסוק קרב אל הכפר, שממוקם לא הרחק מגבול ישראל-לבנון.

הטייס דיווח בקשר על עננות כבדה ונאלץ לטוס בגובה נמוך, תוך כדי שהוא נחשף לאש לוחמי חיזבאללה. לאחר התייעצויות עם קצינים בכירים, הוחלט לטוס ולחפש אחר "חור בעננים" שאותר באזור צור. המסוקים נכנסו בתוכו לטיסה בגובה נמוך של 20 מטרים עמוק בשטח לבנון, באזור שכולו בשליטת חיזבאללה. הניסיון הראשון לזהות את הכוח נכשל בשל אש כבדה שנפתחה לעבר המסוק, וכללה טילי כתף מסוג "סטרלה".

סיפור החילוץ התפשט בצה"ל כולו

הטייס, סא"ל א', שהיה עסוק באיתור כוח הלוחמים על הקרקע, הבחין בטילים ששוגרו לעברו ולכן הוא נאלץ להמתין באוויר. לוחמי הצנחנים דיווחו בקשר כי מצבו של גור מידרדר, והוא עלול למות. באותה העת, טייסי המסוקים הפגינו אומץ לב, ובניגוד לפקודה, הם שוב ניסו לנחות בקרבת מקום, זאת למרות האש נפתחה לעברם מהקרקע. מסוק הסער ניסה לנחות, כדי לאפשר את העברת הפצוע על אלונקה, בעוד שהרוטור האחורי של המסוק ניסר את אחד העצים וסיכן את המסוק.

לבסוף, החליט הטייס לרחף באוויר במרחק קצר מהקרקע ולהורות ללוחמים להעמיס את האלונקה על המסוק תוך כדי שהוא פוגע בעצים. הלוחמים מיהרו להעביר את גור כשהוא במצב אנוש למסוק, הטייס הכריז על מצב חירום בשל הנזק שנגרם למסוק, וצוותי החירום והרפואה המתינו לו בבית החולים רמב"ם בחיפה. צוות טכני שהמתין על הקרקע, קבע חד משמעית כי לאחר ששני הרוטורים נפגעו - המסוק מושבת. סיפור החילוץ התפשט בחיל האוויר בפרט, ובצה"ל כולו, והוחלט להעניק לסא"ל א' את עיטור המופת על החילוץ הנועז. הפרטים המלאים, סרטי צילום והקלטות מהאירוע ייחשפו לראשונה בכתבת יומן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully