וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השב"כ לשעבר דיסקין: "עסקאות שבויים רעות לישראל"

רמי שני

26.10.2011 / 12:18

בניגוד לעמדתו ההפוכה של מחליפו, תקף ראש השב"כ הקודם במרומז את עסקת שליט: "טוב תעשה המדינה אם תפסיק את העסקאות האלה". לדבריו, "העסקה נתנה חמצן לחמאס"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

"עסקאות לחילופי שבויים אינן טובות למדינת ישראל, וטוב תעשה המדינה אם תפסיק אותן" – כך אמר היום (רביעי) ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בהתייחסות ראשונה שלו לעסקת שליט. "לא הייתי מעורב בפרטים ואני לא רוצה לתת ציונים לראש הממשלה, אבל בעיקרון זה לא ראוי ולא נכון. יש לי דעה פרטית בעניין והיא די מוצקה, אבל אני לא מוכן להגיד אם זו עסקה טובה או רעה", אמר דיסקין בשיחה שערך עם סטודנטים בכנס של עמותת איילים בכפר הסטודנטים במושב אשלים שבנגב. "זה אולי טוב לציבור, אך זה לא טוב למדינה". הוא הזכיר כי בתקופתו לא נעשו עיסקאות כאלה".

מסכימים עם דיסקין? בואו לדבר על זה בפייסבוק

לדבריו, "עסקת שליט נתנה לחמאס 'חמצן' ברצועת עזה ויהודה ושומרון, אבל אסטרטגיית המצב לא כל כך פשוטה. בחמאס קיוו שהעסקה תביא לפתיחת המצור על עזה, אבל המצור הזה נחלש ממילא בעקבות המשט הטורקי". דיסקין הבהיר כי מעבר מפקדת החמאס מסוריה למצרים מחזקת את כוחה של קהיר בעיני מנהיגיו, דבר שהחיש את ביצוע העסקה".

גלעד שליט חוזר הביתה - כותרות אחרונות
גנץ הכריע: שליט יישאר בצה”ל עד תום הטיפולים
נסראללה: ”עסקת שליט - הישג היסטורי לחמאס”
אולמרט: ”שמח בשביל גלעד ומשפחתו שהוא בבית”

ראש השב"כ היוצא, יובל דיסקין יתארח במועדון  העסקי -אקדמי של אוניברסיטת ת"א, מאי 2011. נמרוד סונדרס
"העסקה לא עושה טוב לישראל". ראש השב"כ לשעבר דיסקין/נמרוד סונדרס

דיסקין אמר כי לדעתו, החיזבאלה לא ינסה בזמן הקרוב לדרדר את המצב המדיני ביטחוני לעימות נוסף עם ישראל. לדבריו, "הארגון ספג מכה קשה במלחמת לבנון השניה, שגם אם הוא הצליח להתאושש ממנה, היא עדיין משמרת את המצב הנוכחי של העדר עימות". עם זאת הוא צפה כי בין ישראל לפלסטינים צפוי גל אלימות נוסף: "אנחנו עלולים לראות גל כזה, נוכח המצב המדיני-כלכלי שנוצר באזור. אני לא מתרשם ממה שקרה באו"ם בחודש שעבר. זה אולי יפה ומוגדר כניצחון בנקודה, אבל זאת נקודה על ציר זמן. אשליה היא לחשוב שניתן לבלום הקמת מדינה".

דיסקין הציג עמדות בעוד שורה של נושאים, הקשורים לישראל ולמזרח התיכון. הוא העריך כי "המצב המעורער בסוריה ימשך עוד פרק זמן ארוך, אולם לא נראה כי העולם ינקוט צעדים נגד השלטון, למעט סנקציות כלכליות שכבר מתחילות לתת את אותותיהן, נוכח המצב הכלכלי במדינה זו".

יורם כהן דווקא תמך בעסקה

דיסקין סיים את תפקידו השנה, ובמהלך כהונתו לא אישרה ישראל עסקה להשבתו של החייל החטוף. לעומתו, מחליפו בתפקיד, יורם כהן, צידד בעסקה, עמדה שסביר וסייעה לראש הממשלה בנימין נתניהו באישור העסקה בממשלה. כהן עצמו אמר לאחר אישור העסקה ובטרם שיבתו של שליט כי "זו העסקה הטובה ביותר שהיה אפשר לקבל, ולכן תמכתי בעסקה. לא הייתה לה שום חלופה, לא מבצעית ולא מתווה אחר". עם זאת, ציין כהן כי "העסקה לא קלה מבחינה ביטחונית וציבורית לעיכול. יש פה 280 רוצחים שמשתחררים, 110 מהם חוזרים לשטח, זה בהחלט סיפור לא פשוט. חמאס עשוי להתחזק, פתח עשוי להיחלש. יש סיכוי שזה יעודד פיגועים וחטיפות, אבל זו הדרך היחידה להביא את החייל הביתה".

גם ראש המוסד, תמיר פרדו, מסכים עם עמדתו של כהן. בשיחות סגורות שניהל עם שרים, וכן בישיבת הממשלה הדרמטית לאישור העסקה, אמר פרדו כי "מדינת ישראל היא מדינה גדולה וחזקה, שום דבר לא יפגע בה. היא יכולה להתמודד עם הרבה דברים, גם עם שחרור אלף אסירים". בדברים שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" אמר פרדו כי "שום דבר לא יקרה לה (לישראל) אם העסקה הזו תצא אל הפועל. אנחנו יודעים ויכולים להתמודד עם הנושא הזה, אחרת לא הייתי תומך בה. אני מפקד על אנשים ושולח אותם יום-יום להרבה מאוד משימות לא פשוטות. הם יודעים שיש בכך סיכון, אבל יודעים גם שברגע האמת אתייצב לצדם לסייע להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully