וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: "התקיפה" בסוריה לא תוביל להתלקחות

יוסי מלמן

30.1.2013 / 18:09

"התקיפה" הישראלית בגבול לבנון-סוריה היא תולדה של מאמץ מודיעיני מדויק. אמנם לא ברור עדיין מה היה יעד התקיפה, אולם בישראל קיים חשש להעברת אמצעי לחימה "שוברי שוויון"

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

התקיפה המיוחסת לפי פרסומים זרים לחיל האוויר נגד יעד שאינו ידוע עדיין – שיירה של כלי רכב או מבנה - בגבול לבנון-סוריה, מעידה על כך שמבצעי הפעולה הסתמכו על מודיעין מדויק. ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, נפגש אתמול (שלישי) בוושינגטון עם ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, גנרל מרטין דמפסי, ופקידים בכירים בפנטגון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, אמר לפני ימים אחדים כי בכל הקשור לנעשה בסוריה, יש שיתוף פעולה ותיאום מצוינים בין המודיעין האמריקאי לבין המודיעין הישראלי. תיאום כזה נדרש גם משום הרגישות הרבה שיש לכל מהלך צבאי חריג בזירת העימות הסורית, המשפיעה ומקרינה על טורקיה, ירדן ומרחקיה עד ערב הסעודית ומדינות המפרץ.

ברקע כל פעולה צבאית, שבה ישראל עשויה להיות מעורבת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכונים העולים מתגובה אפשרית של משטר אסד, מהחיזבאללה בלבנון וכן מאירן, המנווטת מאחורי הקלעים את שני הגורמים הללו.

לפי שעה לא ברור מה היה היעד לתקיפה, אך מאידך, דיווחים שהתפרסמו בימים האחרונים ומהצהרות ברורות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברור כי ישנם כמה נושאים שעוררו דאגה רבה בישראל. החשש העיקרי היה ועודנו זליגה של נשק בלתי קונבנציונלי, כלומר נשק כימי, מסוריה לידי חיזבאללה, או שגורמים איסלמיסטים קיצוניים יניחו את ידם עליו. הדאגה הישראלית נובעת גם מהסכנה הטמונה בזליגת נשק קונבנציונלי - טילי סקאד ארוכי טווח ונשק נגד מטוסים, לידי חיזבאללה. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הגדיר את מאגרי הנשק המצויים בידי סוריה כ-state of the art, אמצעי הלחימה החדישים והעדכניים ביותר. טילים נגד מטוסים בידי ארגון הטרור חיזבאללה הם כלי נשק "שוברי שוויון" ו"מפירי איזון" מבחינת ישראל, הרואה בכך "קו אדום".

זה שנים שחיזבאללה מבקש להשיג סוללות נגד נשק מטוסים כולל טילים ומכשיר רדאר כדי להפריע לפעולות חיל האוויר בשמי לבנון. עד כה הצליחה ישראל למנוע מגורמים שהיו יכולים לספק לחיזבאללה את הנשק לעשות זאת. יצוין כי בשנת 2008 העבירה ישראל באמצעות צד שלישי מסר חד-משמעי לנשיא אסד כי כל ניסיון להעביר נשק "שובר שוויון" לחיזבאללה תיתקל בתגובה ישראלית קשה שתפעל באמצעים צבאיים למנוע את האספקה. אכן, האיום הישראלי עשה את שלו וסוריה חזרה בה מכוונתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שמתכנן פעולה כזו, כפי שמיוחסת לישראל, צריך לקחת בחשבון תגובה אפשרית של היריב. עם זאת, גם חוסר תגובה היא אפשרות. ניתן להסיק זאת מכמה סיבות, שאחת מהן היא שפעולה נקודתית-כירורגית היא ברת-הכלה ולא תוביל להסלמה, כיוון שאף גורם בזירה - אירן, חיזבאללה וסוריה לא מעוניין בהסלמה במצב, בוודאי לא שייצא מכלל שליטה. המשטר הסורי של בשאר אסד עסוק בהישרדותו ולכן אין לו עניין לפתוח חזית חדשה. לאירן אין עניין במלחמה נגד ישראל, אף שדובריה הזהירו בימים האחרונים כי פעולה צבאית נגד סוריה, כמוה כפעולה צבאית נגד אירן. אך ניתן להניח בוודאות גבוה שכוונת הודעה זו היא לפעולה צבאית שתאיים על משטרו של בן בריתם אסד - ולא לפעולה מקומית-נקודתית. חיזבאללה מצדו, כלקח ממלחמת לבנון השנייה, לא יכול להרשות לעצמו להגיב בפעולה שעלולה להתפרש כפרובוקציה כפי שאירע ב-2006, עליה מצר מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, עד היום.

סיכויי ניהול המשבר והכלתו תלויים בהחלטות כל הצדדים המעורבים. ניתן להעריך כי אם כל הגורמים המעורבים יוכלו להתעלם מההתקפה האווירית, כאילו לא התרחשה, יגברו הסיכויים כי יתייחסו למה שקרה כאל מבצע חד-פעמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully