וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: אם לא יפונה המאחז יפרצו מהומות

המאחז הפלסטיני "באב א-שמס" נצור, והפעילים השוהים בו ממתינים להחלטת בג"ץ אם לבטל את צו הביניים. המדינה ביקשה פינוי: "למנוע פגיעה בסדר הציבורי"

צילום: עומר מירון, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

במערכת הביטחון חוששים כי פעילי ימין קיצוניים יגיעו למאחז הפלסטיני שהוקם בסמוך למעלה אדומים מה שיביא להפרות סדר באזור, כך עולה מתשובת המדינה לבג"ץ שהוגשה אמש (שבת). על פי תצהיר של בכיר במשטרת מחוז ש"י, תנ"צ קובי כהן, אשר צורף לתשובת המדינה, ישנו חשש גם מהגעתם של פעילי שמאל קיצוניים לצורך "הבעת סולידריות" וכי הגעת הפעילים הקיצוניים משני קצוות הקשת הפוליטית בעת בחירות עלול "ליצור במקום מוקד חיכוך, הפרות סדר ואלימות". "בכוונתנו לפעול בדחיפות לפינוי בשל צרכים ביטחוניים דחופים ומניעת פגיעה חמורה בסדר הציבורי", כך נכתב בעמדת הפרקליטות בפרקליטות המדינה בתשובתה לעתירת הפלסטינים בעניין המאחז הפלסטיני שהוקם בשטחי E1. הלילה הגישה הפרקליטות את עמדתה לבג"ץ בו הציגה את עמדותיהם של גורמי ביטחון בכירים לפיהן יש לפנות בהקדם את כלל הפלסטינים במאחז.

המאחז הפלסטיני באב א-שמס. טלי מאייר
"מכל העולם יבואו וישמעו את הסיפור האמיתי על האדמה הזו". "באב א-שמס", אמש/טלי מאייר

"מדובר ב-30 אוהלים שמהווים אבן שואבת למאות פלסטינים ופעילים זרים", נכתב בעמדת המדינה, "הקמת האוהלים והשהיה במתחם הינה בבסיסה פעולת מחאה והתרסה המיועדות לגרום למהומות בעלות השלכות לאומיות ובינלאומיות". מעמדת המדינה עולה כי חלק מהאוהלים שהוקמו על ידי הפלסטינים ממוקמים על קרקע פרטית ומרביתם על אדמות מדינה, וכי בכל מקרה מתכוונת המדינה לפנות את הפלסטינים מהמקום. בשעה זו מקיפים את המאחז בו שוהים כעת כמאה וחמישים פלסטינים כוחות גדולים של משטרה והאזור כולו הוכרז כשטח צבאי סגור.

"על-פי הערכתם המקצועית של גורמי הביטחון וכוחות המשטרה", נכתב בתשובת המדינה הותרת האנשים בשטח והותרת האוהלים על כנם, בשים לב לרגישות השטח הקונקרטי, יוצרת מוקדי חיכוך בעייתיים ביותר, שצפוי כי הם עתידים להיות מלווים בהפרות סדר קשות ונרחבות. הדברים נאמרים הן על פי ניסיון העבר, הן על פי מודיעין עדכני". בין היתר גם הוגש לבג"ץ במעטפה סגורה תצהיר סודי , ככל הנראה של השב"כ, ובו מידע מודיעיני על השלכות השארת המאחז במקומו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הפלסטינים: "אנחנו ניצחנו בכל מקרה"

כמאתיים פלסטינים מאכלסים גם הלילה את המאחז הפלסטיני הלא-חוקי שנבנה באזור E1. ככל שהשעות חולפות, גם להם ברור כי מועד הפינוי קרב. "אנו ניצחנו בכל מקרה", אומרים במאחז. מבחינתם, פינוי כזה יהווה ניצחון ויעלה את הסוגייה לסדר היום העולמי, אך גם אם ישראל תבחר שלא לפנותם, הדבר יהווה ניצחון. "ההבנה הזו שבכל מקרה נרוויח מהמהלך הזה היא שגרמה לנו לפעול", אומר מוחמד חטיב, ממארגני המאחז. "כפלסטינים, יש לנו את הזכות והחובה לבנות בכל שטח של האדמה הפלסטינית, והמאחז הזה מוציא לפועל את זה בצורה ברורה יותר. במידה שיפנו אותנו, השגנו ניצחון תודעתי, ובמידה שלא – נקים כאן כפר לתיירות פוליטית. אנשים מישראל ומכל העולם יבואו אלינו וישמעו את הסיפור האמיתי על האדמה הזו".

"זה ניסיון לשבור את פוליטיקת ההתנחלויות של ישראל", הוא ממשיך, "להראות שגם אנו יודעים לפעול באותה שיטה ולקבוע עובדות בשטח".

האם אתה באמת סבור שישראל תותיר לכם לבנות כאן התנחלות פלסטינית ולהישאר לאורך זמן?

"אנו יודעים שישראל כמדינת כיבוש לא תאפשר לנו לעשות את זה משום שזה נוגד את פוליטיקת ההתנחלות שלהם. אנו מתכוונים להתנגד בצורה בלתי אלימה, אבל אני מפחד שיהיה בלגן שיצא משליטה. אם יגיעו לכאן כוחות הביטחון הישראליים, אתה לא יכול לדעת איך דברים יתפתחו. אני לא שולט בעם הפלסטיני שיעשה מה שאני אגיד. זה מאוד תלוי באיך הכוחות הישראליים יגיבו. אם הם יגיבו באלימות, זה עלול לגרור אלימות. על הכוחות הישראליים מוטל לשמור על ביטחוננו".

חטיב מספר כי דיפלומטים רבים ממדינות אירופה וחברים בארגונים בינלאומיים פקדו את המאחז הפלסטיני מאז הקמתו ואף הביעו תמיכה, אך מסרב לנקוב בשמות. הכרזת המקום כשטח צבאי סגור והקמת מחסומים בשעות הצהריים אתמול עצרה את המשך הביקורים, אך "המחסום המקשר לכפר הפלסטיני הסמוך הוסר כבר בערב, כך שיש לנו אפשרות להמשיך להעביר אספקה ופעילים", לדבריו.

המאחז הפלסטיני באב א-שמס. טלי מאייר
מעבירים את הזמן בשירה ונגינה. אמש במאחז/טלי מאייר

בינתיים מעבירים המתנחלים הפלסטינים את זמנם בשירה ונגינה, והם אף התקינו במקום טלוויזיה. "עושים עלינו מצור, אפילו אוכל מנסים למנוע מאיתנו לקבל, אבל זה כיף. אנו מעבירים את הזמן ליד ירושלים, אל-קודס, ובינתיים דברים הולכים לפי התכנון". באשר לעתיד ולשאלת החזרה למקום לאחר הפינוי והקמת מאחזים נוספים, חטיב מסרב להשיב. "יש דיבורים, ודברים ייבחנו לפי גודל ההצלחה שלנו, אך אני מעדיף לשמור על גורם ההפתעה ולא להרחיב על כך. נצטרך לחשוב על רעיונות חדשים, אך העם הפלסטיני תמיד ניחן ביצירתיות".

המדינה מעוניינת לפנות מיידית את יושבי המאחז, ובמהלך יום ראשון לברר את המיקומים המדויקים של האוהלים ולהחליט באשר לפינוי של כל אחד מהם. עד להחלטת בג"ץ בתשובה לפניית המדינה, הורה נתניהו לכוחות הביטחון לסגור את דרכי הגישה למקום כדי למנוע התקהלויות.

המאחז הפלסטיני באב א-שמס. טלי מאייר
"באב אל-שמס", הערב/טלי מאייר

היום מנעה המשטרה את הגעתם של פלסטינים נוספים שביקשו להגיע למקום. כמו כן, צה"ל מנע את הגעתם של בכירת אש"ף, חנאן עשראווי, בכיר פתח, סאיב עריקאת והשר הפלסטיני, אחמד מג'דלאני. תעודת הווי. איי. פי. של מג'דלאני אף הופקעה. מוקדם יותר נמסר כי המשטרה מתכוונת לפנות את המקום מיושביו על אף צו הביניים, מכיוון שלדבריה, הצו חל רק על האוהלים שהוקמו, אך לא על שהות האנשים.

המאחז הפלסטיני באב א-שמס. טלי מאייר
היערכות ללינה במאחז. "באב אל-שמס", הערב/טלי מאייר

אתמול בבוקר התכנסו כמה מאות פלסטינים בשטח הסמוך למעלה אדומים, שם אושרה לאחרונה בנייה שעוררה ביקורת בקהילה הבינלאומית. הפעילים הפלסטינים, שהביאו איתם ציוד לשהייה ממושכת, הקימו 25 אוהלי קבע באזור והודיעו כי בכוונתם להרחיב את ההיאחזות הראשונית ליישוב קבע. עם הקמת האוהלים, הכריזו כי "אנו, בני ובנות פלסטין, מודיעים על הקמתו של הכפר באב אל-שמס ("שער השמש"), בצו העם, ללא היתרים מהכיבוש, ללא שביקשנו רשות מאף אחד, כי אדמה זו היא אדמתנו והזכות לבנות עליה היא זכותנו".

עוד אמרו המארגנים כי "אנחנו בונים את הכפר כי אין אנו יכולים לשתוק עוד על המשך בניית ההתנחלויות וגזילת אדמותינו, וכי אנו מאמינים בפעולה ישירה והתנגדות עממית להשגת מטרותינו. אנו מחויבים להיאחז בכפר זה בעיקשות, לא לפנותו ולא להתפנות ממנו, עד שיזכו הבעלים הפלסטינים של קרקע זו למלוא זכויותיהם עליה. באב א-שמס הוא השער לעמידתנו האיתנה ולחרותנו, לירושלים ולזכות השיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully