וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקירה נמשכת: האם המל"ט שיורט יוצר במערב?

8.10.2012 / 0:08

על כלי הטיס שחדר לשטח ישראל התגלו כתוביות באנגלית, שמרמזות על מקורו. גורם המתמחה בייצור מלט"ים: "זה ייצור מערבי, אך ייתכן שניסו לזרוע ערפל כדי להטעות את האוייב"

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

יירוט המל"ט שחדר לישראל

שרידי המל"ט שחדר שלשום (שבת) לשטח מדינת ישראל מעוררים שאלות לגבי זהותו של יצרן כלי הטיס. הכתוביות שהופיעו על חלקים ממנו היו בשפה האנגלית, אך לא נפסלת אפשרות כי מדובר בייצור אירני שהשתמש בכיתוב האנגלי במטרה להטעות את צה"ל.

גורם המתמחה בייצור מל"טים אשר בחן את התמונות, הסביר כי מדובר ככל הנראה בייצור מערבי, אך לא בהכרח. "ישנה אפשרות שהיה רצון להטעות את האויב ולהסתיר את מקור היצרן כדי לזרוע ערפל סביב האחראי להטסת המל"ט".

תמונות של כלי הטיס הבלתי מאויש שהפילו מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ. תאגיד כאן
יוצר במערב? שרידי המל"ט שיורט על ידי צה"ל/תאגיד כאן

עוד מעלה בדיקת השרידים, כי חלק מכנפי המל"ט נבנו מחומר פיברגלס שסופח חלק מקרינת המכ"ם ועשוי להקשות על גילויו. המומחה אמר כי "רואים שהייצור של הכנף נעשה ברמה נמוכה ובשיטה ישנה. מרכז הכובד הוטבע בסמל של ייצור סדרתי לא מוכר". לסיכום הניתוח הבהיר הגורם כי ייתכן שהאירנים ייצרו את המל"ט, אך ייתכן גם שהוא נרכש במערב.

האירנים מתמקדים בטכנולוגיה ישראלית

מומחים במערכת הביטחון בישראל טוענים כי בשנים האחרונות משקיעים האירנים מאמץ גדול להשיג טכנולוגיה שקשורה למל"טים, ועיניהם מתמקדות בטכנולוגיה ישראלית מתקדמת שנמכרה למדינות כמו טורקיה, קפריסין ואחרות. יצוין כי לפני כשבועיים חשפו האירנים את "שאהד 129", מל"ט לאיסוף מודיעין שהציוד הפנימי, מערך החיישנים ותחנת הבקרה הקרקעית שלו טרם נחשפו, אך במראהו החיצוני הוא דומה מאוד ל"הרמס 450", מל"ט מתוצרת חברת "אלביט" הישראלית. בדיקת מומחים בישראל העלתה כי המל"ט האירני הוא בעל ביצועים דומים להרמס 450, בין השאר בצורה, בגודל, בסוג ציוד הנחיתה ובביצועים נוספים, למעט מבנה של כנף אחת המאפשר לו לשהות באוויר כעשרים שעות.

למרות שבתמונות לא נראה מנשא עבור טילים, טוענים האירנים כי הוא בעל יכולות תקיפה. בשנת 2011 הצליחו האירנים ללכוד מל"ט אמריקאי מסוג RQ-170 שפעל לאיסוף מודיעיני בשטח הרפובליקה האיסלמית. נפילת ה-RQ-170 הוגדרה כמכה קשה לאמריקאים, שכן מדובר בטכנולוגיה המוגדרת כסודית ביותר, בין היתר בשל יכולותיו החמקניות התואמות ליכולותיו של מטוס ה-F-35, מטוס הקרב העתידי. במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר הפלתו, הצהירו האירנים כי ילמדו את תכונותיו החמקניות. מספר חודשים לאחר מכן ביקרה באירן משלחת סינית, במטרה ללמוד על המל"ט מקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully