וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיניים של חיל הים באוויר: הצצה למסוק ה"עטלף"

18.9.2012 / 19:22

צוות וואלה! חדשות הצטרף לטיסה במסוק שהוא חלק מטייסת המודיעין "מגיני המערב", שאנשיה ישנים, אוכלים וחיים כבר במשך 25 שנה על גבי סטי"לים. "שיתוף הפעולה המוצלח בצה"ל"

צילום: שלומי גבאי, דובר צה"ל, ערן גילווארג, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אמיר בוחבוט

הזירה הימית קיבלה השנה תשומת לב רבה בשולחן מקבלי ההחלטות בשל ריבוי האיומים מצד מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שמזהה את הציר הימי והמתקנים האסטרטגיים של מדינת ישראל בלב הים התיכון כנקודת תורפה. אחד האיומים המרכזיים הוא טיל ה"יאחונט", שקיבל צבא סוריה לפני מספר חודשים. מדובר בטיל שיוט תוצרת רוסיה, שטס אל המטרה במהירות של 2.5 מאך והוא מסוגל לפגוע במטרות בטווח של 300 קילומטרים מחופי סוריה.

מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, התייחס לאיום לאחרונה ואמר בשיחה עם כתבים כי "היאחונט זהו נשק משמעותי, אך חיל הים יודע היום לתת מענה בכל ממד, כולל איום לתחום הטילים מחופי האויב. באחריות חיל הים ומדינת ישראל להגן על מרחב השיט של מדינת ישראל ולכן חיל הים קידם תפישת הפעלה ויש לו תשובות טובות".

טייסת העטלף, אוגוסט 2012. שלומי גבאי
שיתוף הפעולה עם חיל הים נמשך 25 שנים. צוות הטייסת/שלומי גבאי

במסגרת רמת המוכנות לאיום מהים, התגברו האימונים המשותפים לטייסת "מגיני המערב" ולספינות הטילים של החיל, כדי לחדד את יכולות הספינות לאסוף מודיעין בלב בים - בלילה וביום. אלוף רוטברג התייחס לגרף האימונים ואמר כי "בתקופה האחרונה העצמנו את כמות האימונים ופיתוח היכולות המיוחדות עם מערך היבשה וחיל האוויר, על מנת להעצים את הגמישות הנדרשת מצה"ל בכל זירה, קרב ומקום".

צוות וואלה! חדשות הצטרף לטיסה במסוק ה"עטלף" של הטייסת, כדי לבחון בזמן אמת את מלאכת איסוף המודיעין בלב ים ושיתוף הפעולה בין החילות. מפקד טייסת "מגיני המערב", סגן-אלוף ר', סיפר כי ייעודו של מסוק העטלף הוא לחשוף מטרות ימיות, בסיוע מכ"מים מתקדמים ויכולות תצפית המאפשרות לחיל הים לבנות "תמונה ימית". "אני מהווה את העיניים של ספינות הטילים לאופק הרחוק, להיכן שהם לא רואים", הסביר סא"ל ר', "אני מוצא את כל המטרות במאות מיילים שקרובים אליי, משדר אותן אל הספינות וככה הם יודעים מי נמצא בים, את מי צריך לתקוף ואת מי לא וביחד אנחנו שולטים בזירה הימית שקרובה לחופי ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
טייסת העטלף, אוגוסט 2012. שלומי גבאי
"העיניים של ספינות הטילים לאופק הרחוק". ה"עטלף"/שלומי גבאי

שיתוף הפעולה בין טייסי "מגיני המערב" לחיל הים נמשך כבר 25 שנה. אנשי צוות אוויר בסרבלי טיסה ישנים בבטן ספינות הטילים ומחכים לרגע ההזנקה לאוויר מהסיפון על מנת לחשוף את כוונות האויב. בנוסף לאיתור מטרות ימיות, מסייע צוות המסוק לחילוץ לוחמים בלב ים באמצעות מנוף מיוחד. על המסוק יש ארבעה אנשי צוות, בהם שני טייסים, מכונאי מוטס בעל מיומנות חילוץ ואיש חיל הים שמפעיל מערכות אלקטרוניות.

מפקד הטייסת מתגאה ביכולות אנשי צוות האוויר לאורך השנים. "במהלך 25 שנים השתתפנו בהרבה מאוד מבצעים, עליהם אני לא יכול לדבר. מה שכן אני יכול לומר, זה שהשתתפנו בתפיסות ספינות נשק שהתכוונו להבריח אמצעי לחימה. הרחק מחופי ישראל אנחנו מאתרים, מיירטים ולא נותנים להן להגיע לידיים עוינות", סיפר. "כמו כן, השתתפנו בעצירת המשטים לעזה. שיתוף הפעולה של הטייסת עם חיל הים, לדעתי, הוא שיתוף הפעולה המוצלח ביותר בכל צה"ל. אני יכול למצוא את עצמי קם, ישן ואוכל בספינה. אני מכיר את אנשי הספינה בשמם הפרטי ואת בני משפחותיהם".

הפגיעה באח"י חנית זעזעה את הטייסת

הטייסת שכלה לאורך השנים שישה מאנשי צוות האוויר. שלושה ובראשם מפקד הטייסת, נהרגו בהתרסקות מסוק ה"דולפין", המסוק הקודם של הטייסת. התאונה הקטלנית אירעה במהלך טיסת לילה. בשל אובדן התמצאות התרסק המסוק לתוך הים התיכון. שני חללים נוספים נהרגו בפגיעת טיל של חיזבאללה מסוג C-802 בספינת הטילים אח"י חנית, וחלל נוסף הלך לעולמו לאחר התמודדות עם מחלה קשה.

סא"ל במיל' ת' הוא אחד מאנשי צוות האוויר הוותיקים של הטייסת. לפני תחילת הטיסה ללב ים, הוא ניסה להמחיש את המשימה המורכבת של הטייסים. "תסתכל עכשיו לשמיים. בהתחלה תראה כוכבים. תבחר את הכוכב שאותו אתה מחפש. אם זכית למצוא את הכוכב שלך, אתה אדם מאושר. ככה זה בים - מחפשים את הכוכב".

הפגיעה באח"י חנית זעזעה את הטייסת והמחישה את הסכנה בה חיים אנשי צוות האוויר כשהם לנים בבטן הסטי"ל. "זה היה תסכול מאוד גדול", סיפר סא"ל ת'. "אבל היום אנחנו נמצאים במקום אחר, אחרי תהליך ארוך של למידה, תחקירים נוקבים, הבנות ותובנות איך מתמודדים עם סוג איום כזה שעתיד לפגוש אותנו. מלחמת לבנון השנייה הייתה מאוד מאתגרת. יישארו לנו הרבה תמונות להרבה מאוד שנים".

אהוד ברק ובני גנץ  מהרמת כוסית לכבוד ראש השנה עם טייסת בבסיס חיל האוויר. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, לצד הרמטכ"ל, בני גנץ ושר הביטחון, אהוד ברק/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

מפקד אח"י חנית, סא"ל עידו, שפיקד על נחיתת המסוק על הסיפון, סיפר זמן קצר לאחר הנחיתה כי "שיתוף הפעולה הוא צמוד מאוד. גם הטייסים והצוות טכני הם חלק מהספינה. המסוק הוא אחד מאמצעי הספינה. חיל האוויר הוא מחוץ לתמונה בכלל. המסוק למעשה מאפשר לי לבנות תמונה מעבר לאופק, למצות את יכולות הספינה שתביא חימושים לעשרות רבות של ק"מ וכל זה בזכות המסוק".

מפקד ספינת הטילים הסביר כי למרות האימונים המשותפים ושיתוף הפעולה שנמשך כבר 25 שנים יש עדיים פערים, שבאים לידי ביטוי בעיקר בתרבות ובשפה. "אנשי חיל האוויר יותר מרובעים ויותר ישירים מחיל הים. הם פחות גמישים במשימות מעכשיו לעכשיו. חיל הים חי את הרגע ואת המחר, יודע לתת מענה לכל משימה. אבל זה פער שניתן לגשר עליו. אנחנו לומדים להיות מסודרים כמוהם".

סא"ל עידו הסביר כי הזירה הימית הפכה למורכבת יותר בעקבות כניסת אסדות הגז של ישראל לים התיכון הרחק מחופי ישראל. "מרחב הפעולה של חיל הים תמיד היה נרחב אבל מספר המטלות והמשימות הולך וגדל", אמר. "המורכבות נהיית יותר גדולה. גם אנחנו מבינים את זה וגם האויב מבין את זה".

טייסת העטלף, אוגוסט 2012. שלומי גבאי
למרות האימונים המשותפים יש עדיין פערים/שלומי גבאי

הלוחמים על הסיפון מחייכים ומסבירים, למי ששואל, שלא היו מחליפים את הגלים בטיסה מעל הים. סגן אורן מושלי, סגן קצין נשק, הודה: "אם אתה שואל אותי, זה חד משמעי בספינה. אני מאחל לעצמי לשרת עוד הרבה זמן בים. אני נהנה מהגלים".

האיומים של חסן נסראללה משפיעים על השיחות בבטן הספינה, והופכים לעיתים לאחד מנושאי השיחה המרכזיים בין הלוחמים. "עולות כאן שאלות בנושא הזה", סיפרו החיילים. "בעיקר בהיבט הזה של האיומים על הספינה, מערך ההגנה והביטחון השוטף. זה משהו שהוא יום-יומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully