וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שחרור האריתראים מהגבול - הסדר ציני ומסוכן"

ארגוני זכויות אדם מכנים את ההחלטה להכניס 3 מבין האזרחים הזרים ששהו בגבול מצרים ולהחזיר את השאר "מחווה הומניטרית חלקית", וטוענים: "ישראל מפרה התחייבויות בינלאומיות"

צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

בארגוני זכויות האדם לא מתרשמים מהכנסתם של שתי נשים וילד מבין האזרחים האריתראים ששהו בשבוע האחרון בין הגדרות בגבול ישראל-מצרים לישראל מטעמים הומניטריים, ויוצאים הערב (חמישי) נגד השבתם של 18 הגברים לתוך מצרים. "בסופו של יום, מדובר בהסדר ציני המסכן את שלומם וביטחונם של שאר הפליטים", ציינו בארגון "רופאים לזכויות אדם".

"כלל הפליטים זכאים להגנה, לא רק נשים וילדים, ועל ישראל למלא חובתה זו", הוסיפו בארגון. "לא ייתכן שמדינת ישראל מחזירה אותם לידי המענים או לידי השלטונות המצרים, אשר יורים בפליטים המנסים לחצות את הגבול ואף מגרשים פליטים בחזרה אל מדינות מוצאם, שם נשקפת סכנה לחייהם. ממשלת ישראל לא תוכל להעמיד פני תם ולהעניק מחוות הומניטריות חלקיות. יש למדינה אחריות, יש אמנות בינלאומיות עליהן היא חתומה, יש את עיקרון איסור ההחזרה, וישראל מחויבת לעמוד בסטנדרטים הללו כלפי כלל הפליטים ולאפשר לכל מי שמגיע לכאן בדיקה הוגנת והגנה".

"בית המשפט לא ממהר להגן על חיי אדם"

לא רק המדינה סופגת ביקורת על המהלך, אלא גם בג"ץ, אשר דחה את ההכרעה בנושא עד ליום ראשון. עורכי הדין עומר שץ ויפתח כהן, שעתרו לבג"ץ בשם עמותת "אנו פליטים" בדרישה לאפשר לקבוצת האריתראים להיכנס לישראל, אמרו: "פנינו לבג"ץ בטענה כי למבקשי המקלט נשקפת סכנת חיים במצרים, שבמדברה מענים וקוצרים איברים. השתהות בית המשפט אפשרה לממשלה להיפטר בינתיים מ-18 בני אדם שחייהם לא שווים כאן הרבה. הממשלה, מצידה, לא מכבדת את בית המשפט, ובית המשפט מצדו לא ממהר להגן על חיי אדם".

בארגון "אמנסטי אינטרנשיונל ישראל" יצאו גם כן נגד ההחלטה. "ממשלת ישראל אישרה היום בפני בית המשפט כי קבוצת האריתראים שנמצאה לצד הגדר הייתה, למעשה, בשטח ישראל. עובדה זו חייבה את המדינה לאפשר להם להגיש בקשת מקלט, דבר שלא נעשה, ובכך היא הפרה את התחייבויותיה הבינלאומיות לפי אמנת הפליטים", ציינה רכזת הקמפיין לזכויות פליטים בארגון, שרה רובינסון. היא שבה וקראה לממשלה למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות, ולדאוג לשלומם של מבקשי מקלט, כמו גם לתת להם את האפשרות הראויה לבקש מקלט.

רופאים לזכויות אדם מנסים להעביר אוכל למסתננים בגבול ישראל מצרים, ספטמבר 2012. בן קלמר
"רופאים לזכויות אדם" מנסים להעביר ציוד למבקשי המקלט/בן קלמר

21 האזרחים האריתראים הגיעו לגדר המערכת בגבול-ישראל מצרים ביום חמישי שעבר, ביקשו מהחיילים במקום להיכנס לשטח ישראל - וסורבו. מאז, הם שהו בין הגדרות באזור המושב קדש ברנע. במהלך זמן זה, העבירו להם חיילי צה"ל מים ומזון, אך בצה"ל ובמשרד הביטחון התעקשו כי קיימת הנחיה מפורשת של הדרג המדיני לא לאפשר את מעברם בגבול, מחשש שהם יובילו לכמויות גדולות יותר של זרים שיבקשו להיכנס לשטח מדינת ישראל.

עמותת "אנו פליטים" הגישה עתירה לבג"ץ בעניינם, בדרישה לחייב את שר הביטחון, אהוד ברק, ואת שר הפנים, אלי ישי, לאפשר את כניסתם. הפרקליטות, מצדה, טענה כי בשנים האחרונות הוקמו על ידי מדינות רבות גדרות או מכשולים כדי למנוע חדירת זרים לשטחן, וישראל עשתה דבר דומה עם בניית גדר ההפרדה. הדיון הסתיים ללא הכרעה, ונקבע דיון נוסף בעתירה ליום ראשון. עם זאת, כאמור, האזרחים הזרים עזבו את המקום, לאחר ששלושה הוכנסו לישראל והשאר הועברו לקהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully