וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה ניצל "שטח מת" בחטיפה שניתן היה למנוע

28.7.2012 / 10:46

הסרטון הערוך המתעד את חטיפת רגב וגולדווסר מעלה את האפשרות שכוח חיזבאללה נוסף פעל במקום וירה לעבר הג'יפ, בהיעדר תצפית צבאית שהביאה להפקת לקחים הכרחית בצה"ל. פרשנות

צילום: ערוץ "אל-מיאדין"

ב-12 ביולי 2006 בשעה 09:00 בבוקר, תקפו מחבלי חיזבאללה רכב סיור של צה"ל בגבול הצפון, הרגו חמישה חיילים ופצעו שניים. שתיים מגופות ההרוגים - אלה של אהוד גולדווסר ואלדד רגב - נחטפו והועברו ללבנון. בתחנת הטלוויזיה הלבנונית "אל-מיאדין" שידרו אמש (שישי) סרטון שתיעד את האירוע, אולם הוא נראה ערוך היטב כך שחלקיו לא בהכרח שודרו בסדר בו הם צולמו.

הסרטון כולל בתחילתו התקדמות של לוחמי חיזבאללה בסבך כשהם חמושים ברובים, אפודי מגן, קסדות וטילי נ"ט. כמעט לכל אורך הסרטון נשמעים אותם קולות ירי של מקלעים, ומדי פעם הדי פיצוצים שלא בהכרח תואמים את התמונות.

מצפייה בסרטון ושמיעת הקולות, נדמה שבזמן הפריצה פעל כוח נוסף שכפי הנראה שכב במארב ופתח באש מקלעים וטילי נ"ט לעבר ג'יפ ההאמר בו נסעו רגב וגולדווסר. מצב לחימה זה מתאים לחשיפה שביצע צה"ל שבועות ספורים אחרי המלחמה, בעת שכוחות שריון וגולני חשפו מצבור נשק לא הרחק ממקום החטיפה בתוך הסבך ששימש כפי הנראה חוליית רתק. קצינים בכירים שהגיעו לנקודת החטיפה כדי לבחון את האירוע, העריכו שאמצעי הלחימה שאותרו בסבך בשטח ישראל הוברחו מלבנון פנימה, לא בהכרח ביום החטיפה אלא יתכן שאף קודם לכן. עוד עולה מהסרטון, כי לוחמי חיזבאללה דיברו בערבית בזמן החדירה, תוך שהם אומרים כי מדובר ב"שטח מת" מבחינת התצפיות של צה"ל בגזרה.

כוח חיילי חיזבאללה שיצא מהסבך, חתך את הגדר וחדר לשטח ישראל, פעל כפי הנראה רק לאחר אישור מהכוח ששכב במארב בתוך השטח הישראלי. הכוח נראה בסרט חודר פנימה ומתקדם לעבר הג'יפ הצבאי תוך שלוחמי חיזבאללה יורים לעבר הג'יפ. בשום רגע בסרטון לא נראית התנגדות באש מתוך הג'יפ הצבאי.

שישה לוחמי חיזבאללה התקרבו אל הג'יפ וכששניים מהם פתחו את דלת הרכב - נעצר הסרטון. צילומים נוספים יכולים יכלו לשפוך אור על מצבם הרפואי של גולדווסר ורגב, שכן הג'יפ נראה שלם ומאוחר יותר נמצא שרוף לגמרי. הערכות קציני חיל הרפואה בימים שאחרי החטיפה כללו את האפשרות שכמויות הדם והממצאים בשטח לא הותירו סיכוי לרגב ולגולדווסר לצאת בחיים מהתקפת האש המתוזמנת של חיזבאללה, ולכן כפי הנראה נהרגו עוד לפני החטיפה ללבנון.

הלקחים: הטמעת מערכות למניעת "שטחים מתים"

הסרטון מתעד את האירוע ממספר זוויות שונות, שאחת מהן רחוקה מאוד ממקום הפיגוע. זוויות הצילום ממחישות כי נתיבי הסיור של כלי הרכב של צה"ל נראים ממרחק רב ומאפשרים לחיזבאללה יכולת איסוף מודיעין גבוהה מאוד. כמו כן, תחקיר האירוע העלה כי המצלמה שהותקנה על התורן לא הרחק ממקום הפיגוע לא פעלה וכפי הנראה המחבלים ידעו על כך.

בסרטון ניתן לראות כיצד הם פועלים בקלות בלתי נסבלת בשטח הישראלי תוך כדי שיש באפשרותם להתמהמה בשלבים מסוימים של ההתקפה על הסיור. אם תצפיות של צה"ל היו מזהות את האירוע בזמן ההתרחשות, היה האירוע מסתיים אחרת לחלוטין, בלי צל של ספק. בתוך כך, בחיל האיסוף הקרבי הטמיעו מערכות חדשות ורבות בגזרה על שטחים מתים כדי למנוע אירועים דומים. כמוכן, שיטת הפעולה של התצפיתניות בגזרה השתנה בעקבות האירוע.

חיזבאללה, האזין למפקדי צה"ל בגזרה, אסף מידע מודיעין מדויק, וחדר לשטח ישראל בביטחון גבוה, ועדיין - רב הנסתר על הגלוי, כששאלה המרכזית היא באיזה מצב נחטפו אהוד גולדווסר ואלדד רגב ומה היה סדר הפעולות המלא של לוחמי חיזבאללה שקדם לחטיפה.

יצוין כי תא"ל גל הירש, מפקד עוצבת הגליל בעת החטיפה, המשיך להתעקש זמן רב לאחר האירוע כי בידי אמ"ן היה מידע מודיעיני שיכול היה לסייע רבות לבניית תמונה כללית טובה יותר, שעל בסיסה ניתן היה לסדר נכון יותר את הכוחות לאורך הגבול. עם זאת, חשוב להדגיש כי ועדת שבראשה עמד האלוף במיל' דורון אלמוג דחתה את הטענה והטילה עליו אחריות, שבגללה פרש מצה"ל. הירש, מצדו, שב לאחרונה לתפקיד בשירות מילואים במפקדת חזית העומק.

(עדכון ראשון: 15:17)

עוד בנושא
צפו בתיעוד חטיפתם של גולדווסר ורגב שפרסם חיזבאללה
בחיזבאללה טוענים: "רגב וגולדווסר נהרגו מאש צה"ל"
מבינת ג'בל לטילים בצפון: הרגעים הזכורים של המלחמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully