וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: תושבי אור עקיבא חשופים לקרינה "לא סבירה"

אריאל נוי

23.8.2011 / 7:30

בדיקות שנערכו בעיר מצביעות על קרינה הגבוהה עד פי 100 מהממוצע, העלולה לגרום לסרטן. התושבים מאשימים קו של חברת החשמל. החברה: "פועלים להקמת קו חלופי בתוואי חדש"

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

תושבי שכונת "אורות" באור עקיבא מנהלים כבר 15 שנים מאבק ארוך על איכות חייהם. בדיקות שנערכו השבוע במקום מאששות את החשש של התושבים - הם חשופים לקרינה בשיעורים גבוהים מאוד וקיימת סכנה ממשית מאוד כי ילקו במחלות שונות כתוצאה ממנה. לטענת התושבים, האשמה בקרינה הגבוהה מוטלת על קו חשמל במתח גבוה הממוקם בצמוד לבתים.

לבקשת המשרד להגנת הסביבה נערכו במקום לפני כחודש בדיקות מקיפות, והדו"ח שנכתב בעקבותיהן והגיע לידי וואלה! חדשות קובע נחרצות: תושבי השכונה חשופים מדי יום לרמת קרינה "בלתי סבירה ובלתי צודקת". כותב הדו"ח, המודד אריה גיגי, מומחה לקרינה מטעם איגוד הערים לשמירת איכות סביבה, חזר השבוע על חלק מהבדיקות וסיפר צג מכשיר מדידת הקרינה מראה במקומות מסויימים כמעט 40 מיליגאוס, כלומר קרינה הגבוהה בעוצמתה בהרבה מאוד מהתקן המקסימלי, ופי 100 מהממוצע. "רמת קרינה מעל 2 מיליגאוס מסוכנת ויכולה להביא לתחלואת ילדים כמו סרטן הדם (לוקמיה). המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאנשים להיחשף ללא יותר משני מיליגאוס למען הביטחון האישי".

על פי נתוני המשרד, החשיפה הממוצעת בתוך מרבית בתי המגורים בארץ ובעולם, אינה עולה על 0.4 מיליגאוס. גם הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן קבע כי מתקני חשמל החושפים את הציבור לאורך זמן לשדה מגנטי ממוצע (על פני 24 שעות) העולה על 3 מיליגאוס הינם "גורם אפשרי לסרטן".

"בני ערובה של חברת החשמל"

רעיה בכר, בת 50, היא הראשונה שחלתה בסרטן ברחוב "הכלנית" בשכונה. "בפעם הראשונה שחליתי בסרטן השד הייתי בת 40 עם שני ילדים קטנים", היא מספרת. "המחלה חזרה אליי כמה פעמים. בבניין שלי נפטרו שלושה מסרטן. ניסינו כבר הכל. מאז שהתרעתי על הבעיה אנחנו מנהלים מאבקים נגד חברת החשמל. בסך הכל רצינו חיים שלווים ואיכותיים", אמרה. תושב אחר, יאיר סויסה, המתגורר כבר 15 שנים בבית הנמצא מתחת לעמוד המרכזי של חברת החשמל, סיפר: "לפני שנה וחצי נפטר לי ילד בן שבעה חודשים מסיבה שאינה ברורה. אנחנו מתגוררים בסלון כבר כמה שנים ונמצאים במצב של אי ודאות. למכור את הבית אני לא יכול. המצב הזוי כי למרות שהושקע בבתים המון הם לא שווים אגורה. אנחנו בני ערובה של חברת החשמל", אמר בייאוש.

לאחרונה, בעקבות התערבות ועדת הכלכלה של הכנסת בלחץ ראש העירייה, שמחה יוסיפוב, החלה חברת החשמל בעבודות להעברת הקו. מעיריית אור עקיבא נמסר: "ראש העיר מעורב באופן אישי לטיפול בהעברת קווי המתח. נאמר לו שעד סוף 2012 זה יסתיים".

דוברת מחוזות צפון של חברת חשמל, אורנה וגמן, אמרה בתגובה כי: "קו המתח העליון הוקם בשנות ה-80' , על פי תכנית מתאר ארצית, והוא משמש להולכת חשמל מתחנת הכוח 'אורות רבין'. בשנים אלו, הייעוד של השטח מצפון לקו לא היה למגורים. בתי המגורים בשכונת 'אורות' הוקמו כעשר שנים לאחר הקמת הקו. לאורך השנים, חברת החשמל ביצעה בקו שינויים שצמצמו את רמות השדה האלקטרו-מגנטי, בסדרי גודל הנמוכים בהרבה מהסף המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי. הקו הקיים, כאמור, הוקם כדין ועומד בתקנים, אך על פי החלטת השר לתשתיות לאומיות, הוסדר המימון של העתקת הקו וחברת החשמל כבר פועלת בשטח להקמת קו חלופי בתוואי חדש. העבודות להקמת הקו החלו במאי 2010 וסיום ההקמה צפוי בסוף שנת 2012".

עוד בנושא:
"הרחקת הנייד בשני ס"מ מורידה את הקרינה לאפס"
ועדת הפנים אישרה: האסבסט יוצא ממבני ציבור
מגיפת סרטן במשרד הפנים בנצרת עילית

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully