וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מוביל, לפיד מתחזק וכחלון נעלם: מצב הקול הרוסי בישראל

8.11.2016 / 13:31

מסקר בקרב דוברי הרוסית עולה כי שר הביטחון נחשב לפוליטיקאי המועדף על יוצאי ברית המועצות. יש עתיד מתמקמת כמפלגה השנייה המועדפת, ואילו כולנו והשמאל משתרכים מאחור. השר ישראל כץ מוביל את רשימת השרים הפופולריים

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: יאיר דניאל

ישראל ביתנו מובילה בבטחה, יש עתיד מתחזקת, כולנו והמחנה הציוני נעלמות מהמפה – כך עולה מסקר מקיף של העמדות הפוליטיות בקרב יוצאי ברית המועצות לשעבר, המראה כי שר הביטחון אביגדור ליברמן הוא המועמד המועדף לראשות הממשלה. עוד עולה מהסקר כי מרבית הציבור הרוסי –57% - מגדירים עצמם "ימין מתון" מבחינה פוליטית, זאת בעוד ש-19.5% מגדירים עצמם "ימין קיצוני" ו-14% ממקמים עצמם במרכז.

לפי הסקר, שאותו ערך בסוף החודש שעבר אתר "ניוזרו" – מהגדולים באתרי האקטואליה דוברי הרוסית בישראל – רק 4% מהציבור הרוסי בארץ מגדיר עצמו כ"שמאל מתון". בסקר שעליו השיבו כמעט 4,000 גולשים עולה כי המחנה הציוני ומרצ זוכות לשיעורי תמיכה נמוכים במיוחד של אחוז בודד בלבד. גם מפלגת כולנו של שר האוצר משה כחלון זוכה לפחות מאחוז תמיכה אחד ברחוב הרוסי.

אביגדור ליברמן מדבר בכנס ישראל ביתנו באריאל. ראובן קסטרו
היה מקבל 8 עד 9 מנדטים מהציבור הרוסי אם הבחירות היו נערכות היום. ליברמן/ראובן קסטרו

היום (שלישי) יצוין בישראל לראשונה יום העלייה, לאחר שביוני האחרון אישרה הכנסת הצעת חוק שקובעת מועד שנתי לציון הוקרת המדינה לעלייה ארצה ואת הכרתה בחשיבות העלייה ומורשת העולים. ב-25 השנים האחרונות, מאז העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, מתחזקת חשיבותם הפוליטית של ציבור דוברי הרוסית, שלפי ההערכה הפוטנציאל האלקטורלי שלו נעין בין 17 ל-19 מנדטים.

באופן מסורתי, הקול הרוסי נטה ימינה והצביע עבור הימין הקלאסי, אך בבחירות 1992 ו-1999 קולות המצביעים הרוסים היו משמעותיים בהובלת מפלגת העבודה בראשות יצחק רבין ואהןד ברק לשלטון. ואולם, שיעורי ההצבעה בקרב הישראלים דוברי הרוסית נמוך מהממוצע באוכלוסייה הארצית, ורק כ-60% הגיעו לקלפיות בבחירות האחרונות. יתרה מזו, מהסקר של "ניוזרו" עולה כי קרוב לשליש מאנשי הציבור הרוסי חשים שאף מפלגה אינה מייצגת את האינטרסים שלהם.

בבחירות האחרונות, לפי ההערכה, ישראל ביתנו והליכוד קיבלו כל אחת חמישה מנדטים מהמצביעים דוברי הרוסית. יש עתיד קיבלה שני מנדטים, המחנה הציוני בין מנדט וחצי לשניים, וכולנו ומרצ קיבלו מהעולים מברית המועצות לשעבר בערך חצי מנדט כל אחת. עם זאת, כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון, כך נראה, החזירה לקרבו את קולות הימין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יאיר לפיד בכנס מפלגת יש עתיד, ראשון לציון. ספטמבר 2016. מגד גוזני
מקבל אחוזי תמיכה השקולים לארבעה מנדטים. לפיד/מגד גוזני

מהסקר עולה כי לו הבחירות היו נערכות היום, ליברמן שוב היה זוכה במרבית הקולות של דוברי הרוסית - וישראל ביתנו שוב פותחת פער על המפלגות האחרות וגורפת את מרבית הקולות במגזר הרוסי. ליברמן זוכה לציון ממוצע של 3.59 מתוך חמש בהערכת תפקודו כשר ביטחון, ו-46% מהציבור הרוסי סבורים שישראל ביתנו היא המפלגה שמשרתת הכי טוב את האינטרסים שלהם בכנסת. אם הבחירות היו נערכות כעת, המפלגה הייתה זוכה לשיעור תמיכה דומה בקרב דוברי הרוסית – 46% - המוערכים בשמונה או תשעה מנדטים אם שיעורי ההצבעה היו גבוהים יותר.

בדומה למגמות בסקרים בציבור הכללי, גם ברחוב הרוסי נמצא יאיר לפיד במגמת התחזקות. לפי הסקר, יש עתיד עקפה את הליכוד והפכה למפלגה השנייה המועדפת על הציבור הרוסי, והיא זוכה ל-18% מהקולות – השקולים לכארבעה מנדטים – ואחריה הליכוד עם 13%. 10% מהמשיבים סבורים שיש עתיד היא המפלגה שמשרתת את האינטרסים של ציבור דוברי הרוסית בישראל, לעומת פחות מ-3% שהגדירו כך את הליכוד. השחקן המתחרה בלפיד במרכז הפוליטי – שר האוצר משה כחלון – זוכה, כאמור, לשיעורי תמיכה נמוכים במיוחד בסקר. מימין - הבית היהודי זוכה ל-4% תמיכה בלבד, ומפלגת ימין קיצונית חדשה צפויה לזכות באחוזי תמיכה דומים, אם תקום.

כחלק בלתי נפרד מהקריצה לקול הרוסי, למרבית המפלגות יש נציגות של חברי כנסת דוברי רוסית. ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד), לפי הסקר, הוא חבר הכנסת הפופולרי ביותר, כשאחריו חברי הליכוד השר זאב אלקין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. חברי ישראל ביתנו, השרה סופה לנדבר וח"כ רוברט אילטוב, נמצאים באמצע, ואילו חברות הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אחריהן. ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), שהגיעה לכנסת לאחר שכיהנה כראשת העיר ערד מטעם ישראל ביתנו, סוגרת את הרשימה כח"כית הכי פחות מוערכת בקרב הציבור הרוסי. שר התחבורה ישראל כץ הוא שמוביל ברשימת השרים הפופולריים, ואחריו ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד, השרה לנדבר וראש הממשלה בנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully