וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזרחים בשא-נור מבהירים: לא מתכוונים להתפנות ברצון מהמקום

הפולשים לחורבות היישוב שפונה בהתנתקות הבהירו הבוקר כי הם מקווים ש"היומיים האחרונים יהפכו לקבע". בכיר ביטחוני: "אם הם לא יתפנו מרצון - נפנה אותם בכוח". הכבישים המובילים למקום נחסמו

צילום: ניב אהרונסון, חומש תחילה, עריכה: יאיר דניאל

כוחות צה"ל ומשמר הגבול (מג"ב) ממשיכים גם הבוקר (רביעי) לאבטח את מרחב חורבות היישוב המפונה שא-נור, שאליו פלשו בלילה הקודם כמה מאות מתנחלים ופעילי ימין. הכבישים המובילים למקום נחסמו על ידי כוחות צה"ל מחשש שעוד אזרחים יגיעו בכוונה להצטרף למוחים במקום. בשעות הקרובות יקיימו צה"ל, משטרת ישראל ומשמר הגבול (מג"ב) הערכת מצב בשאלה אם לפנות את המקום בכוח או לא. בצה"ל חוששים כי האיפוק יוביל להסלמה מצד גורמי ימין קיצוניים.

בשעות הלילה והבוקר המשיכו השיחות בין הצדדים והובהר לשוהים במקום כי הם עוברים על החוק. עם זאת, לדברי האזרחים, לא חל כל שינוי בעמדתם והם מתכוונים להמשיך ולהישאר על קרקע במקום ולא יסכימו להתפנות מרצון. לטענתם, הנם ממשיכים לפעול להכשרת מבנה המצודה במקום למגורי קבע. "אלה יומיים שבעזרת השם יהפכו לקבע", אמר הבוקר אחד מהם.

גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר כי הכוחות ערוכים לכל התפתחות שתהיה בשטח, כולל ניסיונות להביא למקום קרוואן כמחאה, לצרף אספקה לשהייה ממושכת או להגדיל את מספר המפגינים במקום. "ההנחייה מאוד ברורה. לא יוקם במקום אף מאחז לא חוקי ואם והאזרחים לא יתפנו מרצון - הם יפונו בכוח. אין אולטימטום של זמן, אבל אם זה לא יקרה מרצון הם יפונו", אמר.

לקריאה נוספת:
תיעוד: שוטרים מכים את המתנחלים בעת הפינוי בבית אל
חודשו העימותים בבית אל; "ראש המועצה הוכה בידי שוטרים"
השר אלקין נגד יעלון: "הפינוי בבית אל - טעות חמורה"

אזרחים בשא-נור 29 יולי 2015. חומש תחילה, אתר רשמי
מסרבים להתפנות, על אף שמדובר בשטח צבאי סגור. תפילת שחרית בשא-נור, הבוקר/אתר רשמי, חומש תחילה
מפקדים בצה"ל התלוננו כי שרים וח"כים מתסיסים את השטח

עם זאת, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף תמיר ידעי, לא ממהר להורות על פינוי מחשש למהומות. "במקום יש תינוקות וילדים קטנים, ואין כל כוונה 'להתחכך בכוח' באוכלוסייה. הרצון הגדול הוא להשתמש בשכל להסביר ולדבר", הסביר גורם צבאי. "זה לא אומר שלא יהיה פינוי. כרגע מאפשרים להם להביע כאב עד שיגיע הרגע שבו בהחלטה משותפת של צה"ל, המשטרה ומג"ב יוחלט אחרת".

בדיונים שהתקיימו אמש במערכת הביטחון התלוננו מפקדי הכוחות שפועלים בשטח כי ההתלהמות של השרים וחברי הכנסת מביאים לתסיסה בשטח, שבאים לידי ביטוי באלימות, קללות ואיומים כלפי שוטרים וחיילים. גורמים במערכת הביטחון אמרו הבוקר כי מצופה מהפוליטיקאים להרגיע את השטח, ולא ללבות את הרוחות ולעודד פורעי חוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אזרחים בשא-נור 29 יולי 2015. חומש תחילה, אתר רשמי
דילמה לא פשוטה לצה"ל. שא-נור, היום/אתר רשמי, חומש תחילה

אתמול פנו המשפחות במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון משה יעלון, ובו דרשו כי העוול שנעשה להם, לדבריהם, לפני כעשור יתוקן וכי יינתן להם לחדש את ההתיישבות היהודית במקום. "אנו חזרנו לביתנו בכדי להישאר. אנו קוראים לכם - הצטרפו למהלך השיבה ואשרו את חזרתנו". כתבו המשפחות.

מאות המתנחלים שנמצאים בשא-נור מציבים בפני צה"ל דילמה לא פשוטה. מפקד חטיבת מנשה, אלוף-משנה אורן זיני, שאחראי על הגזרה, הגיע למקום אתמול לפנות בוקר ודרש מהם לפנות את המקום, לאחר שהדגיש בפניהם כי מדובר בעבירה על החוק. אלא שהנוכחים במקום הבהירו כי הם לא מתכוונים להתפנות ובצה"ל נמנעים בשלב זה מפינוי בכוח מחשש להתפרעויות, דבר שפוגע בהרתעה הצבאית ואף עלול להביא לאירועים דומים בזמן הקרוב.

אזרחים בשא-נור 29 יולי 2015. חומש תחילה, אתר רשמי
"חזרנו לביתנו כדי להישאר". פולשים לחורבות היישוב שא-נור, הבוקר/אתר רשמי, חומש תחילה

היישוב שא-נור פונה מאזרחים ב-2005 והמבנים במקום נהרסו. מאז מגיעים למקום פעילי ימין מדי שנה, כדי להתפלל ולהביע מחאה על ההתנתקות. זאת, למרות שהמקום נמצא בשליטה ביטחונית פלסטינית ומוגדר שטח צבאי סגור. אתמול בבוקר הגיעו למקום כ-250 מתנחלים ופעילי ימין לתפילה ומחאה, וחרף הניסיונות לפנותם בהסכמה הם השיבו כי הם מצוידים באוכל ובמים לימים הקרובים וכי אין בכוונתם לסגת מהמקום.

לוחמי מג"ב וגדוד לביא נקראו אתמול לשמור על הסדר. כוח מג"ב דרש מהאזרחים לעזוב ואף מנע מאחרים להגיע, ואילו החיילים הגיעו כדי למנוע פעילות טרור. בתום הערכת מצב משותפת של המשטרה, מג"ב וצה"ל הוחלט שלא לפנותם בשלב זה ולנסות להגיע להבנות כדי להימנע ממקרי אלימות. גורמי צבא בשטח אף הבהירו כי אין בכוונתם להעביר מים או מזון לאזרחים. עם זאת, החלטה בסוגיה אם לפנות בכוח את פעילי הימין או לא עשויה להשתנות בתוך זמן קצר.

בין הפעילים שהגיעו למקום היו גם פוליטיקאים ואנשי ציבור: אריה אלדד, לשעבר חבר כנסת מטעם "האיחוד הלאומי"; חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי); הרב אלישמע כהן, ראש ישיבת חומש; הרב גדי בן זמרה, ראש אולפנת מעלה לבונה; והרב מאיר גולדמינץ. לצד אלו הגיעו גם כ-20 משפחות ממפוני שא-נור וחומש וקבוצות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ.

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully