וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוודיה כשלה בגיוס תמיכה: השכנות מסרבות להכיר בפלסטין

31.10.2014 / 11:59

בירושלים שואבים עידוד מכך שדנמרק, פינלנד ונורווגיה אינן מוכנות להצטרף לצעד שנקטה שטוקהולם ולהכיר במדינה פלסטינית שאינה פרי משא ומתן. "החלטות סמליות שכאלה אינן מקדמות דבר"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(שרת החוץ של שוודיה: "תמיכתנו במדינה פלסטינית לא תסכן את היחסים עם ישראל")

מדינות אירופה לא ממהרות להצטרף להכרה במדינה הפלסטינית: ממשלת שוודיה הכריזה אתמול (חמישי) כי היא מכירה בפלסטין כמדינה, מה שהוביל להחזרת השגריר הישראלי משטוקהולם ולחילופי מהלומות מילוליים בין שר החוץ אביגדור ליברמן לבין מקבילתו השוודית, מרגוט וולסטרום. בצד המשבר, בישראל שואבים עידוד מכך ששוודיה נכשלה בניסיון לגייס מדינות אירופיות נוספות לנקוט צעד דומה.

בשבועות האחרונים ניסו השוודים להפעיל לחץ על שכנותיהם בסקנדינביה – דנמרק, נורווגיה ופינלנד – להכריז גם הן על הכרה במדינה פלסטינית. כל השלוש סירבו לנקוט מדיניות כזו בטענה שעל הקמת מדינה פלסטינית להיות תוצאה של משא ומתן ולא להיפך. "אנחנו תומכים בהקמת מדינה פלסטינית לחלוטין, אבל החלטות סמליות מהסוג הזה לא מקדמות דבר", הסביר לוואלה! חדשות דיפלומט שהיה מעורב במגעים בנושא.

מי שהביעה את העמדה הנחרצת ביותר בנושא הייתה ראשת ממשלת דנמרק, הלה תורנינג-שמידט, שהצהירה שלשום בפומבי כי דנמרק לא מתכוונת להכיר בפלסטין באורח חד-צדדי. תורנינג-שמידט אמרה את הדברים דווקא במהלך ביקור בשוודיה. "כולנו תומכים בהקמת מדינה פלסטינית ובפתרון שתי המדינות, אבל דנמרק בחרה בקו שונה ואנו מתכוונים לדבוק בו", הסבירה.

עוד באותו נושא:
שרת החוץ השוודית: "אשמח לשלוח לליברמן חבילה מאיקאה"
אחרי ההכרה בפלסטין: ליברמן הורה להחזיר את השגריר משוודיה

שרת החוץ של שבדיה מרגוט וולסטרום. AP
לא הצליחו לגייס קואליציה. שרת החוץ של שוודיה, מרגוט וולסטרום/AP

ההתנגדות להכרה במדינה פלסטינית לא הייתה הפעם הראשונה שבה תורנינג-שמידט מתייצבת לצד ישראל. במהלך המלחמה האחרונה בעזה ניסו פעילים בארבע המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות בסקנדינביה לפרסם גילוי דעת משותף נגד פעולותיה של ישראל. מנהיגי המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות בנורווגיה, בשוודיה ובפינלנד חתמו על המסמך, אולם תורנינג-שמידט, העומדת בראש המפלגה בדנמרק, סירבה להוסיף את חתימתה.

תורנינג-שמידט הסבירה בזמנו כי היא לא מצטרפת לגילוי הדעת הפומבי מכיוון שכראשת ממשלה, היא מחויבת להחלטות האיחוד האירופי בנושא הישראלי-פלסטיני ואינה מתכוונת לנקוט קו החורג מהחלטות אלה. עם זאת, גורמים בסביבתה אמרו כי הסיבה האמיתית לכך הייתה שגילוי הדעת נראה בעיניה אנטי-ישראלי. כמה מבכירי מפלגתה, ובהם שר החוץ לשעבר הולגר נילסן, תקפו אותה בעקבות סירובה לחתום על המסמך.

"הן עדיין עשויות לשנות את עמדתן"

ראשת ממשלת נורווגיה, ארנה סולברג, הבהירה גם היא כי אין בכוונת ממשלתה להכיר במדינה פלסטינית לפני השלמתו של משא ומתן ישראלי-פלסטיני לשלום. סולברג נחשבת אחת המנהיגות הידידותיות ביותר לישראל ביבשת, ולפני כמה חודשים היא אירחה בבירה הנורווגית את הנשיא לשעבר שמעון פרס באחד מביקוריו הממלכתיים האחרונים לפני סיום תפקידו.

למרות שביעות הרצון מכך ששוודיה נכשלה בגיבוש קואליציה, במשרד החוץ בירושלים מודעים לכך שהתמונה עשויה להשתנות. גורם בכיר במשרד אמר לוואלה! חדשות כי אם יימשך העימות הפומבי בין ישראל לארצות הברית ואירופה סביב הבנייה בהתנחלויות ובירושלים, מדינות שכיום מתנגדות להכרה במדינה פלסטינית עשויות לשנות את עמדתן במחאה על מדיניותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully