וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבר הריק: ראש אכ"א תבקר את משפחתו של רב"ט טייב

4.5.2014 / 9:42

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, קרוביו של חלל צה"ל שנפל ב-1973 גילו שקברו בהר הרצל ריק. כעת הם דורשים שתקום ועדת חקירה בנושא. "נציגי מערכת הביטחון עמדו מול בג"ץ ושיקרו"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

בני משפחתו של חלל צה"ל רב"ט ציון טייב, הטוענים כי גופתו לא נמצאת בקבר שיועד לו בחלקה הצבאית בבית העלמין בהר הרצל, דורשים להקים ועדת חקירה עצמאית לבדיקת הפרשה. המשפחה דורשת להעמיד שופט חוקר חיצוני בראש הוועדה. "40 שנה רימו אותנו, נציגי מערכת הביטחון עמדו מול שופטי בג"ץ ושיקרו. לכן אין לנו אמון במערכת ואנו דורשים שקצין חוקר חיצוני יעמוד בראש החקירה", אמר גיסו של טייב, אלוף משנה (במיל') אוליבר אלעזר.

אחרי נתק של עשור בין משפחתו של טייב למשרד הביטחון, בעקבות הטענות בדבר הקבר הריק צפויה ראש אגף כוח האדם (אכ"א) בצה"ל, אלוף אורנה ברביבאי, להגיע ביום שלישי הקרוב לביתם שבכפר ורדים בצפון. עם זאת, לא ברור איך יתקבל ביקורה, שכן המשפחה דורשת שברביראי תתפטר מתפקידה בשל המחדל.

עוד בוואלה! חדשות:
"11 פעילי אל-קאעדה נעצרו בחשד שחטפו המטוס המלזי"
השוטרים הגיעו לחקור - תושבים ביצהר השחיתו רכבם
בהלה באמצע הלילה: רכב הוצת בחניון, הדיירים פונו

קברו של ציון טייב שנהרג במלחמת יום הכיפורים. מאי 2014. נועם מושקוביץ
השיבו המצבה למקום, "כדי לא לפגוע במשפחות השכולות". קרבו של רב"ט טייב בהר הרצל, הבוקר/נועם מושקוביץ

אתמול פורסם כי בני המשפחה, אשר במהלך 40 השנים מאז נפל בכיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים טענו שאינו קבור בהר הרצל, חפרו את קברו של טייב, ונדהמו לגלות כי הקבר ריק, וגם ארון הקבורה לא היה שם. קרוביו של טייב סיפרו הגיעו למקום ביום שישי עם קבלן מצבות ועם שני רופאים, בהם פתולוג, ופתחו את הקבר.

"החפירה נערכה ביום שישי אחר הצהריים על מנת למנוע חילול שבת ופגיעה ברגשות המשפחות", סיפר אלעזר, בעלה של קטי, אחותו של טייב, לוואלה! חדשות. הוא סיפר כי בני המשפחה הוציאו את המצבה וחפרו עד לעומק של 1.80 מטרים. "האדמה הייתה לחה מאוד מהשקיה מאוד מסיבית שהם מבצעים שם לפני יום הזיכרון, כך שהחפירה לא ארכה זמן רב", הוסיף. לדבריו, "לא היה שם ארון ולא שריד לעצמות". בני המשפחה, אשר תיעדו במצלמה את פתיחת הקבר, השיבו לאחר מכן את המצבה למקום, "כדי לא לפגוע במשפחות השכולות שיגיעו לשם ביום הזיכרון".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מוצב החרמון שבו נהרג רב"ט ציון טייב במלחמת יום הכיפורים. לשכת העיתונות הממשלתית
מוצב החרמון שבו נהרג טייב/לשכת העיתונות הממשלתית

טייב נהרג ביומה הראשון של מלחמת יום הכיפורים, לאחר שחיילי קומנדו סורי כבשו את מוצב החרמון. הקומנדו הסורי שבה כמה חיילים ושישה מהם הוגדרו נעדרים, בהם טייב. עם כיבוש החרמון מחדש בידי כוחות גולני זוהו החיילים ונקברו. 11 חודשים לאחר מכן הובא טייב לקבורה בהר הרצל. במשך שנים טענה משפחת טייב כי רשויות הצבא הטעו אותם בטענה כי בנם זוהה באופן ודאי, וגופתו היא זו שטמונה בארון שבבית הקברות הצבאי. המשפחה אף עתרה לבג"ץ לפני כשנה, ובדיון טענו גורמי הצבא כי מדובר בזיהוי ודאי ועל כן הם מתנגדים לפתיחה מחודשת של קבר החייל. העתירה נדחתה.

במשך כל השנים הללו האשימה משפחת טייב את צה"ל, את משרד הביטחון, את היועץ המשפטי לממשלה ואת הרבנות הצבאית בהתרשלות באופן הזיהוי ובהליך החקירה של מות בנם. לטענתם, לא מוצו כל ההליכים הנדרשים לאיתור בנם. פתיחת הקבר נעשתה ללא אישור של הגורמים המוסמכים וללא ידיעתם.

"כבר לפני 20 שנה, כשדגימות ה-DNA נעשו רלוונטיות, דרשנו לפתוח את הקבר. אנו מזועזעים וכואבים מאוד, אבל מצד שני חשים הקלה מאחר שהיום התמונה ברורה. אין כלום בקבר", אמר אלעזר. "במשך 40 שנה שיקרו לנו. קיבלנו 14 גרסאות שונות של מה שקרה, נפגשנו עם שלושה ראשי אכ"א שונים וכולם שיקרו לנו במצח נחושה, ואף סיפרו המצאות שחלקן פוגעניות. עתרנו לבג"ץ, ובבית המשפט עמדו שלושה משפטנים מול השופטים ושיקרו. הם ידעו שהקבר ריק אבל הם רצו להוריד אותנו מהסיפור הזה על ידי דחיית העתירה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בקשתה של המשפחה לפתיחת הקבר נידונה בבג"ץ, וזה קיבל את עמדת המדינה וקבע כי מדובר בזיהוי ודאי, ועל כן אין מקום לפתיחת הקבר. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה ככל שיידרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully