וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצה מתקתקת: המחדל בגבול הצפון שעוד יוביל לחטיפה

17.4.2014 / 9:30

צמחייה עבותה שצמחה בגדר הגבול בצפון מקשה על גששי צה"ל לזהות גורמים עוינים המתקרבים לגדר כדי להניח מטעני חבלה. "עוד יקרה משהו חמור ואף אחד לא יוכל להגיד שלא ידע"

צילום: אדריאן הרבשטייו, יותם אסרף – ג'יליס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

האיום מפני מטעני חבלה רבי עוצמה בגבול הצפוני עם סוריה ולבנון הולך וגובר בחודשים האחרונים, כשרק לאחרונה נפצעו באזור ארבעה לוחמים. ממידע שהגיע לוואלה! חדשות עולה כי צמחייה עבותה גדלה סמוך לגדר, ומערימה קשיים על גששי פיקוד צפון והמפקדים בשטח לזהות התקרבות אל גדר המערכת והנחת מטעני חבלה. אחד המוקדים הקריטיים שסובלים מצמחייה עבותה זו אוגדה 91 בפיקודו של תא"ל מוני כץ.

בצה"ל ובמשרד הביטחון מנהלים במשך שנים מכרזים למניעה ולהדברת עשביה במחנות צה"ל, וכשמדובר בגבולות המדינה, זוהי פעולה קריטית. בזמן שבאוגדת עזה הגדר נקייה מצמחייה בשל ריסוס שמבצעת בעצמה האוגדה, בפיקודו של תא"ל מיקי אדלשטיין, המצב בגבול הצפון חמור ביותר.

עוד בנושא
חשיפה: כלי הרכב הלא מאויש שימנע חטיפה בצפון
צה”ל חיסל שני חשודים שחדרו לישראל מסוריה
אלוף פיקוד צפון: ”המצב נפיץ, ניצוץ בגבול יכול להצית עימות”

"יום הנכסה": כוננות גבוהה לאורך גבולות. יובל בן אבו, שי מכלוף
בחצי השנה האחרונה נשלחו בנושא מספר רב של מכתבים מתריעים. גבול הצפון/שי מכלוף, יובל בן אבו

לוואלה! חדשות נודע כי בחצי השנה האחרונה נשלחו בנושא מספר רב של מכתבים מתריעים על ידי קצינים בכירים בצה"ל ופקחים שאוכפים את מכרז הריסוס בפיקוד צפון, בפיקודו של אלוף יאיר גולן, לנציגי משרד הביטחון, ולגורמי בינוי ומודיעין. הממצאים של הביקורות התקופתיות העלו תמונת מצב חמורה ומדאיגה ביותר הכוללת סכנה לחיילים המסיירים לאורך הגדר בפרט.

רק לפני כשלושה שבועות נהרגו שני בני אדם מאש צה"ל סמוך לגבול ישראל-סוריה, מדרום לאזור שמול העיר קונייטרה. תצפיות של צה"ל זיהו שלושה בני אדם שנעו באופן מחשיד ליד הגדר מצדו הסורי של הגבול ברמה. לאחר שהתברר שהשלושה מחבלים בתשתית המבצעית ובאמצעים המיוחדים שעל הגדר ומנסים לחדור לשטח ישראל - הוחלט להזניק למקום כוח צה"ל שיסכל את הניסיון.

כשבוע לפני כן נפצעו ארבעה חיילי צנחנים, אחד מהם באורח קשה מאוד, לאחר שג'יפ סיור שבו נסעו עלה על מטען חבלה מצפון ליישוב מג'דל שמס ברמת הגולן, סמוך לגבול עם סוריה. שני חיילים נוספים נפצעו באורח בינוני, וסגן-מפקד גדוד נפצע קל. בתגובה לתקרית, תקף צה"ל מוצב של צבא סוריה באזור קוניטרה. האירוע הזה התרחש ימים אחדים לאחר שמטען חבלה הופעל לעבר כוח צה"ל שנע על הגבול עם לבנון באזור הר דב. שלושה חיילים נפצעו אז באורח קל, ככל הנראה מהדף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הרמה המבצעית של הגבול נפגעה

הביקורת, כפי שהוצגה על ידי קצין בדרגת תא"ל מאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, העלתה במכתב חריגה חמורה בלוחות הזמנים של ביצוע משימות הריסוס וההדברה צמוד לגדר, כולל במנחת "מחניים" שבו משתמש חיל האוויר. מהביקורת עלה כי הזמנות לריסוס תוך 14 יום בוצעו בממוצע לאחר 48 עד 60 יום וכי שטחים שלמים נותרו מלאי עשבייה שלא התייבשה אלא צמחה והתפשטה. עוד ציינה הביקורת כי הקבלן שזכה במכרז לא מילא אחר כלל הסעיפים וכתוצאה מכך נפגעה הרמה המבצעית של הגבול, שנערכת לאפשרויות שמחבלים יניחו מטעני חבלה, או לחילופין ינסו לחדור לשטח מדינת ישראל, כפי שאירע בחטיפת החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב.

בנוסף לכך, נטען במכתב שנשלח על ידי הקצין הבכיר שקיים חוסר שיתוף פעולה בין הקבלן לאגרונומים המפקחים וכתוצאה מכך צמחה עשבייה סמוכה לגדר, לאורך מרבית הגבול. הקצין הבכיר הדגיש כי בשל עיכוב ביצוע עבודת הקבלן בריסוס העשבייה, התפרצה שריפה שכילתה קטע גדול של גדר בגבול לבנון והביאה לא רק לנזק כספי, אלא גם לפגיעה מבצעית בהגנה על הגבול והעלתה חשש לחדירת מחבלי חיזבאללה. הקצין הבכיר טוען כי התקיימו שיחות בירור במשרד הביטחון שלא העלו דבר.

חשוב לציין, כי בדיקות אקולוגיות שבוצעו על ידי אגרונומים מטעם אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל בפיקודו של אלוף רובי ברק, העלו כי באדמה שאמורה לספוג את הכימיקלים לא נמצאו סימנים המעידים על שימוש בחומרי הדברה בקרקע. כמו כן, קצין בכיר נוסף מתחום הבינוי שלח מכתב למשרד הביטחון בו הוא מתריע באמצעות רשימה מפורטת שהבדיקה העלתה כי בעשרות אחוזים מהשטח לא בוצעה כלל עבודת ריסוס.

התגובות: לא ייתכן שמרססים באזור הזה פעם בקיץ ופעם בחורף

גורם בפיקוד צפון אמר בתגובה לטענות: "הבעיה בגבול היא מכשול חמור לפעילות מבצעית שמתבצעת 365 ימים בשנה, בהגנה על הגבול. גרירת רגליים של גורמים מקצועיים בפיקוד צפון, באט"ל ובמשרד הביטחון, גרמה למצב המסוכן שטרם נפתר. עבודות הקבלן הופסקו ופיקוד צפון ואט"ל עדיין לא העבירו את הנתונים למכרז החדש למשרד הביטחון ולכן המצב הולך ומחמיר. יום אחד יקרה משהו חמור ואף אחד לא יוכל להגיד שהוא לא ידע שזה המצב".

הקבלן שפועל בגבול הצפון מסר כי פנה מספר פעמים לגורמי הצבא ומשרד הביטחון וטען בפניהם שלא ייתכן שמרססים באזור הזה פעם בקיץ ופעם בחורף. "צריך לרסס יותר. הריסוס אמור למנוע צמיחה ולייבש צמחיה, אך אין באפשרותי למנוע צמחייה שכבר גדלה. גם לוחות הזמנים שהזמינו אותי בהם היו בעייתיים. את העשבים צריך להסיר עכשיו עם עבודות הנדסיות. אין דרך אחרת". בנוגע לסכסוך עם האגרונומים טען הקבלן: "אני כבר 15 שנה עוסק בריסוס ומעולם לא נתקלתי בכאלה טענות של אגרונומים. הם חיפשו אותי בכוח וניסו למצוא בעיות. אני הוריתי לאחד העובדים שלי שלא יסכים לתת להם דגימה של חומר ממכלי הריסוס כי הם באו עם בקבוק שתייה". עוד אמר הקבלן, "אני מזכיר שמה שקורה בגבול הצפון הוא חמור ומדובר בבעיה שחייבת להיפתר אבל הצבא הוא האחראי ולא אני".

שיחים הגדלים ליד גדר גבול ישראל-לבנון. אפריל 2014. אדריאן הרבשטיין
חריגה חמורה בלוחות הזמנים של ביצוע משימות הריסוס וההדברה צמוד לגדר. הצמחייה על גדר הגבול הצפוני, בשבוע שעבר/אדריאן הרבשטיין

גורם צבאי מסר בתגובה, "עד לסגירתו של המכרז החדש יינתן מענה באמצעות משאבים אורגניים ביחידות דוגמת ביצוע פסי אש, באמצעות כלי צמ"ה ומימוש יכולות ברמת היחידות להדברה. כמו כן, נבחנות חלופות למענה משלים באמצעות שימוש זמני בחוזים קיימים למול משרד הביטחון".

למרות הטענות הקשות סירבו בדובר צה"ל להגיב.

ממשרד הביטחון נמסר: "מרגע שהתגלעה המחלוקת בין הספקים שזכו כדין במכרז, לבין חברת היועצים שנשכרה לפקח על עבודתם, פעל משרד הביטחון באופן נחרץ ליישוב המחלוקות. מעבר לכך, משרד הביטחון אינו נוהג לנהל את יחסיו עם ספקי מערכת הביטחון וגורמי צה"ל באמצעות התקשורת, ואין בכוונתו להיגרר לניסיון של גורמים הנגועים באינטרס, להשתמש בכלי זה לקידום מטרותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully