וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי לנתניהו: טעות להתעקש על הכרה במדינה יהודית

14.3.2014 / 0:01

שר החוץ האמריקני הופיע בפני הקונגרס וביקר במרומז את דרישתו של ראש הממשלה מהפלסטינים, כשטען: "זו טעות להעלות זאת שוב ושוב במו"מ". לדבריו, ערפאת עשה זאת פעמיים בעבר

יוטיוב

(צפו: ערפאת מצהיר על הכרה במדינה יהודית)

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מתח אתמול (חמישי) ביקורת מרומזת על התעקשותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההכרה בישראל כמדינה יהודית, במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים. במהלך תידרוך לוועדת החוץ של הקונגרס האמריקני, הוא אמר כי ארה"ב אמנם תומכת בעיקרון שישראל הינה מדינה יהודית, אך יחד עם זאת, טען כי "זו טעות מצד אנשים מסוימים להעלות את זה שוב ושוב כגורם המכריע לגבי תמיכתם בהסכם". קרי אף הזכיר גם כי הפלסטינים כבר הכירו בישראל כמדינה יהודית בעבר, כולל בהצהרות שמסר יאסר ערפאת ב-1988 וב-2004.

ואכן, סרטון שמופץ ברשת בימים האחרונים מציג את יאסר ערפאת, המנהיג המיתולוגי של התנועה הלאומית הפלסטינית, כאשר הוא מכריז על תמיכה בפתרון שתי המדינות – "מדינה פלסטינית ומדינה יהודית". מדובר בסרטון משנת 1988, שעלה לרשת לראשונה לפני כשנה, וזכה לחשיפה תקשורתית בארצות הברית השבוע. זאת על רקע עמדתו הנחרצת של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שהודיע כי לעולם לא יכיר בישראל כמדינה יהודית במסגרת הסכם שלום.


עוד על תהליך השלום
אבו מאזן: "אין סיכוי שאכיר בישראל כמדינה יהודית"
35% ממצביעי הימין: לא נקבל הסדר גם במשאל עם
תכנית נתניהו: התנחלויות בפלסטין - בריבונות ישראל

פגישת קרי ונתניהו בנושא סוריה, ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
"טעות להעלות זאת שוב ושוב". נתניהו וקרי/נועם מושקוביץ

בדיקה שערך המגזין היהודי-אמריקני "טאבלט" העלתה כי מקורו של הסרטון במסיבת עיתונאים שערפאת ערך בשנת 1988 בשטוקהולם, בירת שוודיה, במהלכה הצהיר כי אש"ף מוכן להגיע להסכם שלום עם מדינת ישראל. "המועצה הלאומית הפלסטינית הסכימה להכיר בשתי מדינות", אמר ערפאת, בהתייחסו להחלטת המועצה הלאומית הפלסטינית מ-1988 לקבל את חלוקת הארץ לשתי מדינות. "מדינה פלסטינית ומדינה יהודית. בסוגריים – ישראל".

לקטע הווידאו הזה אין משמעות מדינית כלשהי, והוא בוודאי אינו מחייב את אבו מאזן לקבל את דרישתו של ראש הממשלה נתניהו להכיר בישראל כמדינה יהודית. יש הבדל גדול בין אמירה במסיבת עיתונאים לבין הסכמה רשמית בכתב במסגרת הסכם מדיני. גם ערפאת הביע התנגדות להכיר בישראל כמדינה יהודית במסגרת הסכם שלום, במשא ומתן שניהל מול ממשלת ברק בשנת 2000. עם זאת, ישראל ודאי תעשה שימוש תעמולתי בקטע הווידאו הזה כדי להדגיש את סירובו של אבו מאזן להתפשר בסוגיית המדינה היהודית.

מימין, יאסר עראפת, יצחק רבין בטקס קבלת פרס נובל – 1994. GettyImages
יאסר ערפאת וראש הממשלה לשעבר יצחק רבין/GettyImages

ערפאת לא היסס להצהיר שישראל הינה "מדינה יהודית" גם בראיון שהעניק בשנת 2004 לעיתון "הארץ". באותו ראיון הוא נשאל על ידי העיתונאים דייוויד לנדאו ועקיבא אלדר האם ישראל צריכה להמשיך להיות מדינה יהודית, והשיב: "בהחלט". המראיינים חזרו על השאלה פעם נוספת וערפאת חזר על תשובתו החיובית והנחרצת, והדגיש כי הפלסטינים למעשה הכירו בכך כבר, בהחלטת המועצה הלאומית הפלסטינית מ-1988.

חשוב לציין כי במסגרת "הסכם ז'נבה" משנת 2003 הסכים הצד הפלסטיני לניסוח ממנו השתמע שישראל היא מדינה יהודית. אמנם מדובר בהסכם לא רשמי שנחתם בין פוליטיקאים, אנשי ביטחון ואנשי רוח משני הצדדים, אך עם החותמים הפלסטינים נמנו כמה מבכירי הרשות הפלסטינית, בהם יאסר עבד-רבו וג'יבריל רג'וב, שנחשבים לתומכיו של אבו מאזן. במסגרת ההסכם הכיר הצד הפלסטיני בזכותו של העם היהודי למדינה, "מבלי לפגוע בזכויות השוות" של האזרחים הערבים. ההסכם גם כולל סעיף שלפיו "ישראל ופלסטין הן הבתים הלאומיים של עמיהן".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - מחמוד עבאס. AP
אמירתו של ערפאת אינה מחייבת את אבו מאזן/AP

גורם פלסטיני ששוחח בנושא עם וואלה! חדשות בחודש שעבר, העריך כי ההתנגדות של אבו מאזן להכרה בישראל כמדינה יהודית היא "טקטית" ולא מהותית. "אבו מאזן הבין שנתניהו עשה מהמדינה היהודית עניין גדול, ולכן הוא לא מתכוון לוותר על זה בקלות", הסביר הגורם. "הוא יסכים להתפשר בנושא הזה רק אחרי שתהיה פשרה מצד ישראל בנושאים כמו ירושלים והפליטים".

שר החוץ האמריקני ניסה במהלך המשא ומתן הנוכחי לגייס את תמיכת מדינות ערב בניסוח כלשהו ממנו שידגיש את אופייה היהודי של ישראל, לצד התייחסות למחויבותה לכבד את זכויות המיעוט הערבי. בתחילת השבוע התברר שהמאמץ הזה נכשל, כאשר שרי החוץ של הליגה הערבית הצביעו פה אחד שלא להכיר בישראל כמדינה יהודית, בדומה לעמדתו הנחרצת של אבו מאזן בנושא.

באפריל 2013, כשלושה חודשים לפני חידוש המשא ומתן הנוכחי, הצליח קרי לשכנע את מדינות הליגה הערבית לתמוך בחילופי שטחים במסגרת הסכם שלום עתידי עם ישראל, ולעדכן בהתאם את "יוזמת השלום הערבית" שבמסגרתה מציעות כל מדינות ערב להכיר בישראל לאחר שתקום מדינה פלסטינית. הצלחתו של קרי לקבל את תמיכת מדינות ערב לחילופי שטחים, שיאפשרו לישראל להשאיר בין 70% ל-80% מהמתנחלים בבתיהם במסגרת הסכם שלום עתידי, מגדילה את מרחב הגמישות של אבו מאזן בתחום הטריטוריאלי. אולם, סירובן של מדינות ערב להתפשר בנושא ההכרה במדינה היהודית תקשה על קרי להפעיל לחץ על אבו מאזן בסוגיה הזו.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il.

(עדכון ראשון: 22:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully