וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק שהיה מעלה את הג'יהאד לליגה של הגדולים

6.3.2014 / 11:55

הטילים שנתפסו בהשתלטות על הספינה שיצאה מאיראן נועדו כנראה לבן הסורר של עזה. אם המשלוח שובר השוויון היה מגיע ליעד, הוא היה יכול לסבך את חמאס במלחמה עם ישראל. פרשנות

צילום: דובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק

לוחמי שייטת 13 השתלטו אתמול (שני) לפנות בוקר על הספינה KLOSC שהייתה בדרכה מאיראן לרצועת עזה ואשר על סיפונה נמצאו עשרות טילי M-302 המסוגלים להגיע לטווח של עד 200 קילומטרים. לעת עתה, ההערכה הרווחת בישראל היא שמשלוח הנשק, שמקורו בסוריה, היה מיועד לג'יהאד האיסלאמי - ולא לחמאס. משמעות הדבר מרחיקת לכת. אם מצבור הטילים היה מוצא דרכו לרצועת עזה ומגיע לידי הג'יהאד, בידי הארגון היה במובנים רבים נשק "שובר שוויון" - לא רק נגד ישראל, בגלל יכולת ירי לאזור חדרה וקיסריה, אלא גם מול חמאס.

מבצע בלב ים - כותרות נוספות:
ספינת הנשק בדרך לארץ: "דרוכים ולא לוקחים סיכון"
כשמפקד חיל הים הודיע לרמטכ"ל: "השתלטנו על ספינת הנשק"
נתניהו: הנשק על הספינה מאיראן היה מסכן את אזרחי ישראל

הג'יהאד האיסלאמי אינו סר במאת האחוזים להוראות ממשלת חמאס. אנשיו הוכיחו זאת יותר מפעם אחת בחודשים האחרונים. אם משלוח הנשק אכן היה מגיע לידיהם, הם היו יכולים לשגר טילים בכל זמן נתון למרכז ישראל, ולמעשה - במצוות איראן - לגרור את חמאס וישראל למלחמה רבתי.

חיל הים לכד ספינה ועליה טילים מאיראן לכיוון עזה. דובר צה"ל
עד 200 קילומטרים. הטילים שנמצאו על הסיפון/דובר צה"ל

אחד האירועים שיכולים לשפוך אור על היכולת של הג'יהאד האיסלאמי להביא להסלמה מהירה במצב בעזה, התרחש סביב הלווייתו של ראש הממשלה המנוח, אריאל שרון. באחד הבקרים ירה הארגון מטח של שש רקטות גראד, חמש מהן לעבר אזור אשקלון אשר יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". חמאס לא היה קשור לירי והדבר נעשה בניגוד להוראותיו. מתברר כי אחד המפקדים המקומיים של הג'יהאד האיסלאמי החליט על השיגור, ייתכן שבהוראה מחו"ל. מאבק כוחות מקומי על שליטה טריטוריאלית הביא אותו להורות על הירי. לאחר כמה ימים, חוסל אחד מאנשיו, אחמד סאעד, מעין מסר לאותו מפקד מקומי, שאולי אף היה הכתובת למשלוח שנתפס אתמול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

נשק איכותי יותר - וקטלני יותר

לג'יהאד האיסלאמי יש כיום יכולת שיגור טילים למרכז הארץ. למרות זאת, עדיין מדובר במספר בודד של טילים. לחמאס, לעומת זאת, יש כמה עשרות רקטות - חלקן מתוצרת מקומית, אחרות הגיעו מחו"ל - שיכולות לפגוע בתל אביב וצפונה משם. ההגעה של טילים מסוריה לידי הג'יהאד האיסלאמי נועדה להעניק לו נשק איכותי יותר מזה שיש בידי חמאס - וקטלני יותר. ניתן רק לדמיין את החגיגות שהיה מארגן הארגון לאחר נפילת הטיל הראשון, למשל באזור נתניה. אפשר רק לדמיין את המלחמה החדשה שאליה היו נקלעות ישראל ורצועת עזה, הפעם בניגוד לרצונו של החמאס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארגון השולט ברצועה עוקב בחודשים האחרונים בדאגה אחר ההתחזקות של הג'יהאד. הוא מודע לכל אותם עשרות מיליוני דולרים שממשיכים לזרום מטהראן לקופת הג'יהאד האיסלאמי, בעוד קופת חמאס הולכת ומתדלדלת, ביו היתר בשל החרפת היחסים מול דמשק וטהראן. נשיא סוריה, בשאר אסד, כבר כינה את אנשי חמאס "בוגדים", וכעת הוא עוסק בהקמת תשתית צבאית ארגונית מתחרה לארגון – בדמות הג'יהאד האיסלאמי.

בן טיפוחיו החדש של אסד

אסד, השקוע עד מעל לצווארו במלחמת אזרחים עקובה מדם, מוצא את הזמן והאנרגיה כדי לחזק ארגון פלסטיני בעזה ולהעביר לו משלוח של טילים שלכאורה יכולים לשמש אותו מול גורמי האופוזיציה השונים. ייתכן שהדבר קשור בדיווחים שהתקבלו בחודשים האחרונים על מעורבות גוברת של פעילי חמאס בלחימה מול כוחותיו, בעיקר באזור דמשק. בין היתר, מדובר בסיוע בחפירת מנהרות ובונקרים לאופוזיציה, נוסח אלה הפועלות בעזה.

ונקודה נוספת לסיום: מסלול ההברחה אמור היה להיות דרך סיני. ההחלטה הסורית-איראנית להעביר משלוח טילים שכזה לעזה דרך סיני אומרת לא מעט על ההתעלמות המוחלטת של דמשק וטהראן מקהיר ומהריבונות המצרית. בנוסף, הפעילות המצרית האינטנסיבית נגד הברחות הנשק מסיני לעזה ולהיפך, אם בחצי האי סיני ואם במלחמה במנהרות, עדיין לא מצליחה לעצור את ההברחות, לא במאת האחוזים לפחות.

הרמטכ"ל בני גנץ במהלך מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014. דובר צה"ל
הרמטכ"ל בבור בקריה במהלך המבצע/דובר צה"ל

דובר מטעם צבא מצרים דיווח לפני כשבוע שהצבא הרס מאז תחילת המבצע הצבאי בסיני יותר מ-2,000 מנהרות. הבעיה היא שבה בעת, נמשך גם המאמץ של הארגונים הפלסטיניים בעזה לחפור מנהרות חדשות. עבור הצבא המצרי זוהי מערכה סיזיפית, נטולת תהילה או ניצחונות מהירים. עבור הארגונים הפלסטיניים זו מלחמת הישרדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully