וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מאיימים: "מתאבדים ימסרו נפש למען התורה"

7.2.2014 / 0:01

במחנה הקיצוני של הליטאים מבטיחים שההפגנות אתמול נגד חובת הגיוס הן "רק פרומו" לעתיד. "לוקחים לילדים שלנו את כוס החלב וצלחת המרק. התוצאה תהיה איומה, שיכינו כלא חרדי"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

"ההפגנות מהיום הן רק פרומו להמשך", הזהיר אמש (חמישי) אחד ממארגני המחאה החרדית נגד הגיוס, ישעיהו ויין. "אין ספק שהמצב מוביל לאנרכיה שתעשה סוף לכל שיג ושיח בין הציבור החרדי להנהגה השולטת במדינת ישראל", הוסיף ויין, סגן עורך היומון החרדי-ליטאי "הפלס".

ויין הוא ממקורבי הרב שמואל אוירבך, העומד בראש הפלג הירושלמי הקיצוני בעדה החרדית-ליטאית, שאינו מקבל את סמכותו של המנהיג הליטאי הבולט הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן הנתפס "פשרן". "יש כאן מאבק על ציפור נפשו של העולם החרדי. יש חשש שהציבור שמרגיש חנוק כי כופים עליו גיוס או מבטלים לו תקציבים, יאבד שליטה", אמר.

עוד בנושא
צפו: ניידת משטרה הוצתה בהפגנת חרדים באשדוד
חלמאות: הוכנסו לניידת – וברחו מהדלת השנייה. צפו
דעה: לא תצליחו לגייס אותנו, אנחנו נחושים

ההתבטאויות מסוג זה קשורות להתרחשות שהייתה אתמול אחר הצהריים מחוץ לתחנת המשטרה באשדוד, שם הוצתה ניידת משטרה במהלך הפגנת חרדים שקראו לשחרור חבריהם שנעצרו בהפגנה אחרת. "זה חלק מהמחיר", אמר ויין שאמנם גינה את האלימות הזו, אולם ציין שלא ניתן לחלוטין למנוע את התפרצותה. "החוק נכנס לישורת האחרונה, והוא נוראי. זה ממש לא משנה אם יאיר לפיד ונפתלי בנט יחליטו ליישם סנקציות פליליות או כלכליות בחוק - אם הופכים מגזר שלם לבן ערובה של השלטון - התוצאה תהיה איומה".

חרדי מושך בזנב של סוס משטרה, בהפגנה בירושלים נגד חוק הגיוס. פברואר 2014. רויטרס
התפרעויות החרדים בירושלים, אתמול/רויטרס

הרב דוד זיכרמן, שהשתתף אתמול בהפגנה בירושלים ונחשב לאחד מחסידיו של הרב אוירבך, אמר שההפגנות האחרונות היו "יריית הפתיחה למאבק הבלתי מתפשר של הציבור החרדי". זיכרמן טען כי רגע ההכרעה מבחינת החרדים כבר הגיע, שכן תמה התקופה בה ניסו "לסדר את הדברים" בצורה שקטה. "השלטון יעמוד בפני מתאבדים שימסרו את הנפש על התורה". הוא הוסיף שאם דרישות החרדים לא ייענו, הם לא יהססו ללכת לכלא: "קיבלנו הוראה ללכת לכלא בשמחה. שיכינו כלא חרדי", אמר.

באשר לצעדים הבאים נגד הגיוס אמר אף הוא שההפגנות יימשכו במלוא העוז. "זו מלחמה על החיים. לוקחים לילדים שלנו את כוס החלב וצלחת המרק. הבחורים שלנו הופכים לעבריינים. מה קורה פה? רוצים לערוך לנו סדרת חינוך מחדש, ועוד אצל מי, אצל בנט ולפיד. בושו לכם, אתם תחנכו אותנו מחדש?", תהה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
השוטרים עוצרים את אחד המפגינים בירושלים/טלי מאייר

מול הפלג הקיצוני שארגן אתמול את ההפגנות בשיתוף החוגים הקיצוניים של העדה החרדית וחסידות סאטמר הקנאית, ניצב כאמור הזרם המתון יותר של הרב שטיינמן מבני ברק, שדוגל במגעים חשאיים בניסיון למנוע משבר סביב הגיוס, וזה נמנע בשלב זה מלהפגין. אל זרם זה מצטרפים גם שאר החוגים החסידיים. גורמים במחנה של שטיינמן המזוהה עם "דגל התורה" ובחצרות המזוהות עם "אגודת ישראל" סירבו אמש להתייחס להפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ. בשלב זה, החשש מבחינתם הוא כי אם ייצאו להפגין, ייראה זה כניצחון של אנשי הרב אוירבך שקובעים את סדר היום. עם זאת הם מבהירים כי "ברגע שהרב שטיינמן והאדמו"רים יורו להפגין - כך נעשה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפגינים בבני ברק ניסו לחסום את כביש 4/מערכת וואלה!, צילום מסך
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
השוטרים מתיזים מזרנוקי מים כדי לפזר את ההפגנה/טלי מאייר

ההפגנות ההמוניות, שהתקיימו גם במחאה על מעצרו של בן ישיבה שסירב להתייצב לגיוס, החלו בשעות הצהריים בחמישה מוקדים: ירושלים, בני ברק, אשדוד, מודיעין עילית ובית שמש. מאות רבות של חרדים התאספו באזור גשר המיתרים שבכניסה לירושלים, וניסו לחסום את כביש הגישה לעיר. מהומות החלו במקום לאחר שכמה מהם פרצו את מחסומי המשטרה וזרקו נפצים. על מנת לפזר את ההתקהלות, עשתה המשטרה שימוש בזרנוקי מים. בסך הכול נעצרו 13 מפגינים בבירה.

כמאה בני אדם נוספים הפגינו בכניסה הצפונית לאשדוד – חלקם קראו לעבר השוטרים "נאצים". שני מפגינים נפצעו ומגן דוד אדום העניק להם טיפול במקום. 12 מפגינים חרדים נעצרו והובאו לתחנת המשטרה בעיר. חבריהם שמחו על המעצר הגיעו לתחנה המשטרה, שם המשיכו להפגין - ובשלב מסוים כאמור אף העלו באש את אחת הניידות המשטרתיות שחנו במקום.

אלפי חרדים התכנסו גם בצומת קוקה קולה בבני ברק וניסו לחסום את כביש 4. שלושה נעצרו בזמן פינוי ההפגנה. עשרות הפגינו בכביש 38 בכניסה לבית שמש וניסו לחסום את הציר אל העיר, אך המשטרה מנעה מהם ועצרה שני בני אדם.

(עדכון ראשון: 23:55)

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
"קיבלנו הוראה ללכת לכלא בשמחה"/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully