וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: התנאי להסכם מדיני - חילופי אוכלוסייה

5.1.2014 / 9:10

שר החוץ דיבר בכנס השגרירים במשרד החוץ, והבהיר כי אף הצעה שישראל תקבל מהקהילה הבינלאומית לא תהיה טובה יותר מהצעת קרי. "להידברות יש חשיבות עליונה - גם כשלא מסכימים"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (ראשון) למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ליברמן הבהיר כי אף הצעה שישראל תקבל מהקהילה הבינלאומית לא תהיה טובה יותר מהצעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, וכי התנאי שלו לתמיכה בהסכם שיציג קרי הוא חילופי אוכלוסיות שבמסגרתם ערבים אזרחי ישראל יהפכו לאזרחי המדינה הפלסטינית.

בנוסף, דיבר ליברמן על החשיבות של ההידברות כלשעצמה עם הצד השני. "כבר לפני בחירות 2009 אמרתי וגם אחרי נאום בר אילן שאני תומך בהסדר מדיני כולל. גם עם כל הספקנות שיש בכוונת הצד השני", אמר ליברמן בכנס השגרירים השנתי במשרד החוץ בירושלים. "גם כשאנחנו לא מסכימים, ליכולת להידבר יש חשיבות עליונה. לכן אני רוצה להביע הערכה אמיתית לג'ון קרי שמשקיע את הכול כדי לפתור את הסכסוך. לא ניתן להתעלם מהמאמץ".

"לאף אחד אין אשליות – הדרך קשה וארוכה, אבל טוב שלכולם ברור שאין אשליות", סייג שר החוץ. "חשוב גם לחשוב לא רק על חתימת ההסכם, אלא גם איך תשפיע מדינה פלסטינית על ישראל. האם החתימה על ההסכם תביא לסיום הלחץ הבינלאומי על ישראל? תמיד צריך לחשוב מה יקרה למחרת היום".

לקריאה נוספת:
ביקור קרי: הצדדים מריחים הכרעה - והם בלחץ. פרשנות
האמריקנים מתוסכלים: בקעת הירדן תוקעת את המשא ומתן
ליברמן: אין סיכוי להסכם עם הפלסטינים בשנה הקרובה

אביגדור ליברמן בועידת השגרירים בהרצליה, דצמבר 2012. יותם רונן
"לאף אחד אין אשליות – הדרך קשה וארוכה". ליברמן/יותם רונן

ליברמן התייחס במהלך דבריו גם לסכסוך העבודה במשרד החוץ ואמר כי הוא מקווה שכבר בשבוע הקרוב תהיה פריצת דרך במגעים בין העובדים למשרד האוצר, שתוביל לסיום הסכסוך ותאפשר לדיפלומטים הישראלים לעבוד בלי דאגות. בוועד עובדי משרד החוץ בירכו על הדברים ואמרו כי ?מדינת ישראל עומדת בפני תקופה מאתגרת בזירה הבינלאומית. יש לסיים את סכסוך העבודה בהקדם האפשרי כדי לאפשר לדיפלומטים של ישראל לעמוד על המשמר ולהוביל את ישראל להצלחה".

ליברמן נפגש בסוף השבוע עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי, באווירה ידידותית ומחויכת. קרי פנה אל ליברמן בפתח הפגישה בנימה לא פורמלית ואמר: "אביגדור, טוב לראות אותך, גבר". ליברמן עצמו שיבח את קרי על מאמציו למען תהליך השלום, אך הזהיר באותה נשימה מפני האתגרים והמכשולים הגדולים שעומדים בפני התהליך.

קרי המריא הבוקר מישראל לשני ביקורי בזק בירדן ובסעודיה, במטרה לגייס את תמיכתן של מדינות ערב לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. הוא צפוי ככל הנראה לשוב לישראל בשעות הלילה, ואולי אף יספיק לערוך היום פגישה נוספת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זו לא תהיה הפעם הראשונה שקרי מאריך ביקור בישראל מעבר למתוכנן, וכמו בפעמים הקודמות, גורמים אמריקנים אומרים כי הסיבה לכך היא שקרי מאמין כי ישנו סיכוי להתקדמות - זאת, למרות הפסימיות שהפגינו בסוף השבוע גורמים בכירים בירושלים וברמאללה.

זהו נאומו השני של ליברמן מאז חזר לתפקידו במשרד החוץ בנובמבר. את נאומו הראשון, שנערך ביומו הראשון בתפקיד, הוא ניצל כדי לקרוא ליישור ההדורים בין ישראל לארצות הברית על רקע המתיחות בנושא האיראני. מאז חזרתו לתפקיד, חל שיפור מפתיע ביחסים בין ליברמן לבין הממשל בוושינגטון - זאת, לאחר שבכהונתו הקודמת כשר החוץ הוא נחשב לאישיות בלתי רצויה בוושינגטון.

בכנס נאם גם נשיא המדינה, שמעון פרס, שהתייחס להזדמנויות ולסיכונים שניצבים בפני ישראל בתחום המדיני. פרס הדגיש כי "מעולם ישראל לא עמדה בפני הצעה למעמד מיוחד מטעם האיחוד האירופי, והליגה הערבית שלראשונה מכירה בקיומה של ישראל", כדוגמאות לתועלת שעשויה לצמוח לישראל מהסכם שלום. לעומת זאת, הוא דיבר גם על הסיכונים שבקריסת המשא ומתן ואמר: "אל תטעו - הסכנה בחרם כלכלי על ישראל היא הרבה יותר מסוכנת מהאיום הביטחוני. בניגוד לכולכם, אני הייתי פה עוד מקום המדינה. בן-גוריון עמד בפני הכרעות קשות שכללו סיכונים רבים וסיכויים מועטים. היום ישנם סיכויים רבים לישראל"

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully