וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ בבת ים: הייאוש הפלסטיני יוצא מכלל שליטה

23.12.2013 / 0:05

לפיצוץ מטען החבלה בקו 240 קדמה שורת אירועי ירי בגדה ובגבול רצועת עזה. המכנה המשותף לפיגועים האחרונים הוא התסכול הגובר מהמשבר הכלכלי ברשות ומהתהליך המדיני. פרשנות

צילום: יוסי ציפקיס, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

פיצוץ מטען החבלה אתמול (ראשון) בבת ים מהווה המשך ישיר לאירועי הירי בגדה המערבית ובגבול רצועת עזה שהתרחשו בשבוע האחרון. אמנם טרם נעצרו חשודים ואין חוט שמקשר בין סדרת האירועים ואווירת ההסלמה בגזרות השונות, אך במערכת הביטחון מעריכים שהבסיס לכולם הוא הייאוש הגובר בקרב הפלסטינים ברחבי הרשות.

עוד על הפיצוץ בבת ים:
שוטר נפצע קל מפיצוץ מטען חבלה באוטובוס בבת ים
גילה את מטען החבלה באוטובוס: "סיר לחץ עם חוט אדום"

בחודשים האחרונים חלה עלייה במספר האירועים שבהם נאלצו כוחות צה"ל לעשות שימוש באש חיה ולהרוג פלסטינים במהלך פעילות שוטפת, כמו מעצרים או סריקות במחנות הפליטים ביהודה ושומרון. אם בעבר פעילות מסוג זה הייתה מסתיימת לכל היותר ביידויי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר החיילים, היום השימוש באש חיה ורימוני רסס הופך לעניין שבשגרה.

פיצוץ חפץ החשוד בקו 240 בבת ים אדם אחד נפצע קל. דצמבר 2013. דרור עינב
טרם נעצרו חשודים. זירת הפיצוץ בבית ים, אתמול/דרור עינב

קצינים באוגדת איו"ש טוענים ש"הרמת הראש" של פעילי חמאס וחמושים אחרים במחנות הפליטים אינה מכוונת רק כלפי צה"ל, אלא גם כלפי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים - והסיבות מרובות. ראשית, מציינים באוגדה כי הפיגועים – שאת חלקם מכווינים ביתר קלות אסירים הכלואים בישראל – נובעים מאכזבת הפלסטינים מיכולות הניהול של הרשות הפלסטינית וההתמודדות עם המשבר הכלכלי. בנוסף, המשא ומתן עם ישראל – שבשלב זה נמצא במבוי סתום – מגביר את הייאוש. וגם המצב בעזה רק מוסיף לדאגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מבחינת חמאס, הסופה הגיעה בדיוק בזמן

עד לסופה שהכתה באזור בסוף השבוע שעבר, ופגעה גם בעשרות אלפי פלסטינים בעזה שנותרו ללא קורת גג, מזון ומים או במקרה הטוב ללא חשמל, הוגדר מצבה של חמאס כ"גרוע ביותר" מאז עלתה לשלטון. ראשי התנועה לא הצליחו לקיים דיאלוג בסיסי עם מצרים, שקיבלה החלטה אסטרטגית לשתק את חמאס, אחותה של תנועת "האחים המוסלמים". גם חוסר היכולת להחיות את הכלכלה, לייצר מקומות עבודה ולהפעיל את מערכות האנרגיה לא תרמו לתדמית של חמאס.

הסופה הגיעה בזמן מבחינת חמאס. ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, הפשיל שרוולים וירד לרחוב כדי לסייע לפלסטינים במצוקה. הוא הורה לחלק מזון, מים וחגורות הצלה לתושבים, ובאזורים מסוימים ברצועה נראו שוטרי חמאס חותרים על גבי חסקה כדי להציל אזרחים. ביום שאחרי הסופה בעזה, עסקה התקשורת הפלסטינית פחות ביכולות ההנהגה של הנייה וחבריו - ויותר בנזקים.

חמאס חגג שנה ל"ניצחון" על ישראל במבצע "עמוד ענן", 16 בנובמבר 2013. רויטרס
חמאס התיר את הרסן. מפגן של התנועה בעזה בחודש שעבר/רויטרס

בשלב שלאחר מכן, נראה שחמאס החליט להתיר את הרסן ולאפשר לפעילי הטרור ולאזרחים לשחרר קיטור ולהפנות את זעמם לעבר ישראל. בסוף השבוע האחרון נסדקה ההבטחה של חמאס למצרים לשמור על גבול שקט עם ישראל, כאשר כוחות צה"ל נאלצו להרחיק באש חיה פלסטינים שניסו לחבל בגדר ההפרדה או להניח מטענים, לפחות בחמש הזדמנויות שונות. בתגובה לכך, שוגרה פצצת מרגמה שנחתה בשטח ישראל.

השנה הקריטית בשטחים

היום חזרו כלי התקשורת בעזה לעסוק בישראל ובתהליך המדיני. חמאס הצליחה להזכיר שגם היא קיימת, על אף שבשלב הזה לא לוקחים אותה בחשבון בדיאלוג שמנסה לנהל שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ללא הצלחה.

כשהייאוש בעזה מתחבר לייאוש בגדה המערבית, מתעוררים תאי טרור רדומים וחמושים שמזמן לא אחזו בנשק או סתם אזרחים שהחליטו להקריב את עצמם למען הג'יהאד. במקרים מהסוג הזה, מתקשים בשירות הביטחון הכללי ליירט מידע מודיעיני ולסכל פיגועים. הפעם, נמנע אירוע רב-נפגעים בזכות ערנות של נהג האוטובוס והנוסעים, וכעת מפעילה קהילת המודיעין מאמצים כבירים לאתר את התשתית שאחראית לפיגוע. המהירות שבה יפענח השב"כ את הפרשה תעיד על המצב בשטח: פענוח איטי משמעותו תהיה שדברים מתחילים לצאת מכלל שליטה. כך או כך, בכירים בצמרת צה"ל מסכימים - שנת 2014 היא שנה קריטית בשטחים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully