וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר צה"ל: חמאס התכוון לחטוף חיילים בזמן פיצוץ המנהרה

4.11.2013 / 10:10

כשהתפוצץ המטען במנהרה ליד כיסופים, אירעו שלושה פיצוצים נוספים שנועדו "לכלוא" חיילים, ותצפיתנים של חמאס זוהו מחכים להזדמנות לחטוף את הלוחמים. 6 חיילים נפצעו באירוע

צילום: שי מכלוף, רועי דן, ערוץ 10, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

תחקיר האירוע במנהרה: בצבא מאמינים כי אנשי חמאס תכננו לחטוף חיילים במהלך הפעולה להשמדת המנהרה באזור כיסופים, אירוע בו נפצעו שישה לוחמי צה"ל מחיל ההנדסה.

ביום חמישי, שעה שכוח צה"ל פעל בתוך מנהרת הטרור, התפוצץ בתוכה מטען שהניחו המחבלים. סגן-משנה אחיה קליין נפצע באורח קשה במהלך האירוע ועבר ניתוח להצלת עיניו. בנוסף אליו, נפצעו עוד חמישה חיילים, בהם קצין ההנדסה של אוגדת עזה בדרגת סגן אלוף. תוך התגלגלות האירוע, כך עלה מהתחקיר, נערך חמאס בכוחות מתוגברים לאורך המנהרה ובפאתיה להזדמנות לחטוף חיילים. בזמן הפעלת מטען החבלה, זוהו בשטח שלושה פיצוצים שונים שככל הנראה היו אמורים לבודד את החיילים בשטח כלוא. כמו-כן, תוך כדי הפעולה זיהו כוחות צה"ל צמד מחבלים שהיו תצפיתנים, כמו גם חוליית נ"ט במרחב, והרגו אותם באמצעות ירי טנקים.

בנוסף, ברגע שגורמי חמאס זיהו שצה"ל חשף את המנהרה, הם מיהרו למוטט קיר בתוך המנהרה כדי לבלום את התקדמות כוחות יחידת יהל"ם והרובוטים בתוכה. קצין מאוגדת עזה סיפר אמש כי לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שהמחבלים ששהו באזור תכננו להסתער על החיילים, לו היו נופלים במלכודת.

גופות מחבלים עדיין לכודות בהריסות

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, שכבר התריע לפני מספר שבועות על ניסיון חטיפה של קצין בכיר, שיבח את הסא"ל שנפגע בתקרית, שלמרות הפציעה המשיך לפקד על הכוח עד לפינוי. עד כה הצליחו אנשי הצלב האדום להוציא רק שתי גופות מתוך המנהרה וההערכה היא שיש לפחות שלוש גופות נוספות.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מביקורו את הפצועים מהתקרית בעזה, בי"ח סורוקה, היום, נובמבר 2013. משרד הביטחון
שר הביטחון יעלון מבקר את הסגן אלוף שנפצע בתקרית/משרד הביטחון

קצין בכיר בפיקוד דרום אמר כי לא רק שהפלסטינים עושים שימוש במלט שמועבר אליהם כדי לבנות מנהרות, הם משתמשים בסולר שישראל מעבירה לצורך הרכבת המטענים. קצין בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה סיפר אתמול כי אם השמדת המנהרה הייתה מסתיימת ללא נפגעים, צה"ל היה מתיר בתחילת השבוע להכניס מלט לרצועת עזה, שהופסקה אחרי חשיפת המנהרה.

קצינים בפיקוד דרום מזהירים כי "תכנית ההנתקות" המצרית מעזה דוחקת את הפלסטינים היישר לידי ישראל. "אנחנו פשוט הופכים להיות אחראים על מה שמתרחש בעזה", הסביר אחד הקצינים, "התלות של עזה בישראל גוברת ואנחנו פשוט מקבלים את התכתיבים של מצרים. הלכה ההתנתקות".

אחת מההשפעות של הניתוק ממצרים באה לידי ביטוי בהתגברות המחסור במוצרים חיוניים, בהם דלק. נוכח המצוקה הנחה חמאס לבצע המרה של מכוניות מהנעה בדלק להנעה בגז - שעלותו זולה יותר. "עד לא מזמן לא העברנו להם אפילו ליטר דלק אחד. הכול היה עובר דרך המנהרות ממצרים. אין לנו ברירה אלא לספק להם דלק כדי למנוע משבר הומניטארי", אמר קצין בפיקוד דרום. "הצריכה היומית של תחנת הכוח בעזה מגיעה ל-450 אלף ליטרים ביום. חמאס עבר מתשלום של 3.10 שקלים לליטר דלק ל-6.10 שקל לליטר".

ארבעת החיילים שנפצעו קל כתוצאה מהפיצוץ במנהרה שוחררו אמש מבית החולים סורוקה בבאר שבע בו היו מאושפזים. בבית החולים נותר עתה להמשך טיפול סג"מ אחיה קליין, שהתעורר אתמול לאחר שורה של ניתוחים וטיפולים בחדר הטיפול הנמרץ בבית החולים. מצבם של הארבעה ששוחררו הוגדר קל עם בואם לסורוקה כבר בערב יום חמישי, אולם בבית החולים הוחלט להשאיר אותם לטיפולים והשגחה עד שמצבם ישתפר.

לקריאה נוספת:
שיפור במצב הקצין שראייתו נפגעה: ”נושם בכוחות עצמו”
תיעוד: כך פוצץ צה”ל את מנהרת הטרור שנחשפה ליד עזה
חמאס נטל אחריות לחפירת מנהרת הטרור שנחשפה ברצועה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully