וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "לא יהיה הסכם עד לשחרורם של כל האסירים"

יו”ר הרשות הפלסטינית השתתף בחגיגות ברמאללה לרגל שחרורם של 26 המחבלים, והתחייב לפעול למען הכלואים בישראל. "השמועות על שחרור תמורת התנחלויות - שקר", אמר

צילום: מור שאולי, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

העתירה נדחתה והשחרור יצא לפועל: 26 אסירים ביטחוניים שוחררו הלילה (רביעי) כחלק מהמשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים והועברו לשטחי הרשות, שם התקבלו ביריות שמחה ובצהלות ניצחון. תחילה חצו את מעבר ארז שבדרום חמשת האסירים ששוחררו לרצועת עזה. זמן קצר אחר כך חצו את מעבר ביתוניא 21 האסירים האחרים. אלה המשיכו לרמאללה, שם נערכה לכבודם קבלת פנים במוקטעה, בהשתתפות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. כ-1,500 בני אדם הגיעו לחגוג את שחרורם. עם הגיעם לרחבת המוקטעה, הניחו האסירים המשוחררים זרי פרחים על קברו של יו"ר הרשות לשעבר יאסר ערפאת.

באירוע ברמאללה נשא היו"ר אבו מאזן דברים לרגל השחרור. "נמשיך במאמצינו להביא לשחרורם של כל האסירים", אמר. "לא יהיה הסכם כל עוד יש אסיר פלסטיני בבתי הכלא", הצהיר. הוא הוסיף כי "כל השמועות הכוזבות על עסקה של שחרור אסירים תמורת התנחלויות הן פסולות. ההתנחלויות הן פסולות".

רוצחי חיילים ומניחי מטענים: אלה האסירים שישוחררו

חגיגות ברמאללה לרגל שחרורם של 26 אסירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל. 30 באוקטובר 2013. יותם רונן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם האסירים המשוחררים, הלילה ברמאללה/יותם רונן

אמש דחה בג"ץ את העתירה שהגישו ארגון נפגעי הטרור אלמגור וקרובי משפחותיהם של כ-20 ישראלים שנרצחו בפיגועים. בפסק הדין נכתב כי "כפי שבית המשפט קבע בעבר, הממשלה אינה משחררת אסירים אלא ממליצה אילו לשחרר, אולם בסמכותה להביא רשימת אסירים המיועדים לשחרור בפני הגורמים המוסמכים. כך היה בעבר וכך גם במקרה הנוכחי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חגיגות ברמאללה לרגל שחרורם של 26 אסירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל. 30 באוקטובר 2013. יותם רונן
אחד המחבלים ששוחררו, הלילה ברמאללה/יותם רונן

העתירה ביקשה שבית המשפט ימנע את השחרור הצפוי. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך דין נפתלי ורצברגר, טענו העותרים כי בשלושת החודשים שעברו מאז השחרור הקודם של מחבלים, נמשכו ואף הסלימו אירועי הטרור, כולל רצח של ישראלים. בארגון דרשו לבחון את השפעת השחרורים על המוטיבציה של מבצעי הפיגועים. עוד נטען, כי שרי הממשלה לא קיבלו תמונת מצב ביטחונית עדכנית, וכי נמנע דיון נוסף בהחלטה לשחרר את המחבלים.

משפחות אסירים ממתינות לשחרורם במוקטעה ברמאללה. 30 באוקטובר 2013. יותם רונן
כ-1,500 בני אדם הגיעו לחגיגות במוקטעה. רמאללה, הלילה/יותם רונן

כמו בעתירות קודמות, שנדחו על ידי בג"ץ, אלמגור טענו כי שחרור אסירים עם דם על הידיים, גם במסגרת מהלך מדיני, הינו צעד הנגוע בחוסר מוסריות, ומהווה פגיעה אנושה בקיומה של חברה המושתתת על ערכי מוסר וחוק. "שחרור אסירים זה לקול מצהלות הרחוב הפלסטיני, ולכאבם של הקורבנות, בני משפחותיהם והציבור הישראלי בכללו, אין בו ולא אקורד אחד של שלום. אדרבה, יש בו משום ליבוי תופי המלחמה והמשך ההרג והפיגוע באזרחי ישראל", נכתב בעתירה.

עורכי דין מטעם פרקליטות המדינה בעתירה שהגיש ארגון אלמגור נגד שחרור אסירים בטחוניים. נועם מושקוביץ
נציגי הפרקליטות בדיון בעתירה נגד שחרור האסירים בבג"ץ, היום/נועם מושקוביץ

בנוסף, העותרים טענו כי שניים מהמחבלים שצפויים להשתחרר הלילה כלל לא היו אמורים להיכלל ברשימת המשתחררים, מכיוון שביצעו את הרציחות לאחר הסכם אוסלו. מדובר ברוצחו של יגאל ועקנין וברוצח של אייזיק רוטנברג. "מעבר לשיקולים ולטענות שבמסגרת המשפט המנהלי", נכתב בעתירה, "במקרה דנן נדרשת התערבותו של בית המפשט למען הצדק, צדק במובנו הבסיסי המקראי, שלפיו שופך דם האדם לא יראה אור יום, גם לא משיקולי מדיניות ופוליטיקה גלובלית".

לקראת שחרור האסירים הפלסטינים בכלא עופר, 29 באוקטובר 2013. עומר מירון
השיירה עוזבת את כלא עופר לכיוון ביתוניא, אמש/עומר מירון

במהלך הדיון בבג"ץ, ביקשה המדינה לדחות את העתירה בטענה שהיא אינה מגלה עילה להתערבות בהחלטת הממשלה. לדברי נציגת הפרקליטות, השחרור מתבצע במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים, ובעקבות התחייבויות שנתנה הממשלה. הפרקליטות דחתה את טענות העותרים כי לנוכח השינויים והתחדשות הטרור יש לקיים דיון נוסף בהחלטת השחרור.

עורך דין ורצברגר טען כי אין סיבה לשחרר את המחבלים דווקא הלילה. "אין קדושה להיום בחצות, זו שעה מדומה. בית המשפט לא צריך לחרוג מסדר הזמנים בסוגיות העוסקות בליבה הקשה של ערכי היסוד של המדינה. הטענות ראויות לעיון של יותר משעתיים", אמר נציג העותרים. לדבריו, במסגרת המשא ומתן רף השחרורים עלה. "מדובר ברוצחי ילדים וזקנים באמצעים מזוויעים. המחיר הוא לא עוד איזה גנב מכוניות או מישהו שחשוד בהשתייכות לארגון טרור אלא מחבלים מהליבה הקשה, לכן אנחנו נמצאים ברגע האמת".

"שבית המשפט לצדק יעשה צדק"

אורטל תמם, אחייניתו של רב"ט משה תמם שנחטף ונרצח בצומת בית ליד בשנת 1984, הביעה בפני השופטים את התנגדותה לשחרור. "שירתתי בצבא והייתי לוחמת, אני אוהבת את המדינה בכל נים בגוף שלי ואני לא מבינה למה אני נמצאת בסיטואציה בה משחררים רוצחים שרצחו חיילים", אמרה. "למה אני שולחת את האחים שלי לצבא כשייתכן שהם לא יחזרו הביתה והרוצחים שלהם יחזרו, יחד עם תארים. אני מבקשת שבית משפט לצדק יעשה צדק, לא תמיד צריך להסתכל על הדפים, אלא על התמונה, והיא מראה שהיום ישוחררו 26 רוצחים שרצחו במכוון. שום דבר לא השתנה לאחרונה, למעט זה ששני חיילים שלנו נרצחו. אני חונכתי לשלום, לא למלחמה. אבל זה לא שלום".

(עדכון ראשון: 18:10)

בהכנת הידיעה השתתפו מור שמעוני וגלעד גרוסמן

עוד בנושא שחרור האסירים
הלילה שחרור המחבלים - איך זה ישפיע על חמאס?
משפחות שכולות על השלטים בהר הרצל: ”שימוש ציני בחיילים”
שלטים הונחו על קברי חיילים: ”מותכם היה לשווא”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully