וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד הגיס הצפוני: "יש דרך למנוע ירי רקטות"

20.9.2013 / 12:00

בעימות עם איראן יידרש צה"ל להתמודד עם 2,000 כפרים בלבנון שהפכו למחסן נשק ענק עבור הארגון השיעי. "חיזבאללה אינו שחקן חופשי", אומר נועם תיבון, מפקד הגיס הצפוני בצה"ל

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו מודיע כי ייפגש עם אובמה לדון על תכנית הגרעין של איראן, השבוע)

נשיא איראן חסן רוחאני ניתח היטב את הדילמות האמריקניות סביב הסוגיה הסורית - ארצות הברית יכולה לאיים בפעולה צבאית על בשאר אסד שטובח בעמו לעיני התקשורת העולמית, אך המרחק בין האיומים לתקיפה למימושה בפועל רב מאוד. אין לנשיא ארצות הברית ברק אובמה גיבוי מהרחוב האמריקני ובנות בריתו במערב עייפות ממלחמות.

רוחאני נוקט בשיטה שבה הוא מבין הכי טוב: "לדבר ולהעשיר". הוא ממהר להודיע בריאיון לרשת NBC שאיראן לעולם לא תפתח נשק גרעיני וכי אין בכוונתה לפתוח במלחמה, גם לא נגד ישראל. האיראנים מעולם לא נשמעו יותר שוחרי שלום מכפי שהם נשמעים בתקופה האחרונה. בדבריו לתקשורת האמריקנית, שמט רוחאני את הטענה המרכזית נגד האיראנים.

נשיא איראן חסן רוחאני מתראיין לרשת NBC, 19 בספטמבר 2013. רויטרס
"לדבר ולהעשיר". רוחאני מתראיין לתקשורת האמריקנית/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטח סינן קללה בלבו כששמע את רוחאני מציג גישה מפויסת בפני העולם. נתניהו מבין כבר עכשיו שכדי לקרוע מעל פניו של רוחאני את המסכה יהיה על מדינת ישראל להשקיע מחשבה רבה, יצירתיות יוצאת דופן ומשאבים גדולים. במקרה הסורי, כשלה ישראל בהוכחה למדינות העולם כי אסד מתעתע בהן.

הנוסחה הישראלית להפעלת לחץ פשוטה מאוד - שלב א': איום צבאי אמיתי "על השולחן" - אשר הוכח עד כה כאפקטיבי - לפחות על הנייר, האיום האמריקני על סוריה עבד על רוסיה. שלב ב': סנקציות בעלות משמעות בשטח - זו הבקשה הישראלית מארצות הברית - אם האיראנים לא יאטו את קצב הפרויקט כפי שנעשה בתחילת העשור הקודם, כשהבינו שאוטוטו הם ישלמו מחיר כבד, ייאלץ נתניהו לעבור לתכנית ב' והוא עשוי להיות חד ותוקפני כפי שלא ראינו או שמענו אותו מעולם. פקיד בכיר במערכת הביטחון הישראלית אמר השבוע כי במזרח התיכון, המשמעות של הדברים תלויה בפרשנות שלהם, ואת ההתנהלות האמריקנית מפרשים כחולשה בציר הרדיקלי - מושג של אמ"ן שנועד להמחיש את הקיצוניות בקשר בין סוריה, איראן וחיזבאללה.

העלייה המשמעותית בטונים ודבריהם המתלהמים של בכירים במערכת הביטחון בישראל, כפי שנשמע שלשום ראש הממשלה נתניהו, עשויים להגביר את המתיחות הצבאית במזרח התיכון ולדחוק את האיראנים לשלוף קלפים משמעותיים נגד ישראל. אחד מהם מאותם קלפים הוא ארגון חיזבאללה - "מוצב איראני קדמי החונה בגבול הצפוני שנועד להרתיע את ישראל מלתקוף את איראן", כפי שמגדירים זאת בכירים בצה"ל. במילים פשוטות, אם איראן תגלה כי בכוונת ישראל לתקוף את מתקני הגרעין שלה, היא עשויה להפעיל את חיזבאללה, הרי לשם כך נבנה הארגון.

האיש שיוביל את צה"ל בסמטאות לבנון

מי שאחראי על התשובה הקרקעית של צה"ל להפעלה כזו של חיזבאללה בגבול הצפון הוא מפקד הגיס הצפוני, האלוף נועם תיבון. בסוף השבוע האחרון ניתן היה לשמוע התבטאות פומבית חריגה שלו בנושא המזרח התיכון והציר הרדיקלי - תיבון, שדיבר במושב על איראן וחיזבאללה בכנס של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, סיפק הצצה לדעות ולניתוח במטה הכללי של צה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרבית חייליו לא חוו את "חווית הלחימה" בלבנון. תיבון/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיבון, מכיר היטב את לבנון עוד מראשית ימיו בצה"ל כלוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל. מינואר 2012 הוא אחראי לא רק על אישור התכניות האופרטיביות לזירת הלחימה בלבנון, אלא גם על הכשרת כלל האוגדות שבמצב חירום יידרשו להילחם בלבנון.

משימת ההכנה מורכבת מאוד מאחר ורוב כוחות הסדיר והמילואים לא חוו את "חוויית הלחימה" בלבנון. בשיחות עם גדודי מילואים תיבון שואל שלוש שאלות: מי היה בהיתקלות תחת אש? מי נלחם בלבנון? מי נלחם ברצועת עזה? מעטי מעט מהיושבים מולו מרימים את הידיים. המציאות הזו הופכת את משימת האימונים לחשובה כפליים. כדי לאמן את הגדודים באופן אפקטיבי, עליך לדמות את האימון למציאות ככל האפשר, הן בפן המנטאלי והן בפן הפיזי. בעידן של קיצוצים חדים בתקציב הביטחון שום דבר לא מובן מאליו.

בראייתו של תיבון, הציר הרדיקלי של איראן-סוריה-חיזבאללה עובר תקופה קשה ביותר, ולכן לדבריו "הם מתואמים מאוד ומסוכנים ביותר". המלחמה הסבוכה בסוריה, הביקורת הקשה שמתעוררת נגד חיזבאללה בלבנון והלחץ שמתחיל המערב להפעיל על איראן, מצריכים את כל חברות הציר לעבור שינויים. לטענת קצינים באמ"ן, יש לבחון את הקשר בין חברות הציר לפי האינטרסים המחודשים של כל אחת מהן.

בשלב זה, הציר הרדיקלי מעורב במלחמת הדתות בין הסונים לשיעים כשהזירה המרכזית היא סוריה ואחריה עיראק. בכל אחת מהזירות שילם ומשלם הציר הרדיקלי מחיר יקר בכוח אדם, כסף ואמצעי לחימה. "זה לא האינטרס המרכזי של חיזבאללה להיות מעורבים במלחמה בסוריה, אבל הם מעורבים בה עמוקות", אמר תיבון והוסיף, "חיזבאללה אינו שחקן חופשי. הוא מקבל פקודות ישירות מאיראן, הם לא עושים מה שהם רוצים".

אזור הפיצוץ בדאחייה שבביירות: הבניינים מעלים עשן, הרס רב ופצועים. AP
המלחמה בסוריה זולגת ללבנון. פיגוע התופת ברובע הדאחייה בביירות לפני כחודש/AP

על פי הניתוח של האלוף תיבון, לא רק העובדה שחיזבאללה נבנה ככוח איראני על הגבול עם ישראל גורמת לו להיות מעורב בלחימה בסוריה, אלא גם הפחד להיות לבד ומוקף באויבים. במידה וסוריה תיפול לידי צבא סוריה החופשי הסוני, חיזבאללה עשוי למצוא את עצמו מבודד. לכן, יחידות העלית של הארגון נלחמות בסוריה כדי לשמור על משטר אסד בחיים, אך מנגד נאלצות לקבור מאות הרוגים מלוחמיהן.

"חיזבאללה ואיראן ילחמו לצד סוריה, אבל הם נחושים שהמלחמה תישאר על האדמה הסורית", אמר תיבון במושב והוסיף, "חיזבאללה לא רוצה זליגה ללבנון, אבל זה קורה". בשלב זה מצליחים המורדים וארגוני ג'יהאד עולמי לשגר רקטות לעבר שטח לבנון ולבצע פיגועים בלב ביירות כדי להרתיע את חיזבאללה, להפחית את מידת מעורבותו במלחמת האזרחים הסורית ולעורר ביקורת חריפה נגדו ברחוב הלבנוני.

מקום שמיני בעולם

תיבון לא חושב כי מעורבות חיזבאללה בסוריה עשויה לכרות את הענף עליו הוא יושב ומצביע על התעצמות הארגון בתחומים אחרים. "חיזבאללה הוא ארגון חכם מאד ואיראן היא מדינה חכמה ביותר", החמיא תיבון לאויבי ישראל, "לכן חיזבאללה, כמו איראן, נמצא בעולם הסייבר, עובד עם מזל"טים. הוא בתחום ההייטק ולכן הוא אויב מסוכן ביותר".

חיזבאללה נמצא במקום השמיני בעולם מבחינת כמות הרקטות שהוא מחזיק ברשותו, כולל קני פצצות מרגמה. "חיזבאללה רוצים במלחמה הבאה לשתק את ישראל באמצעות הרקטות", אמר תיבון, "הרקטות נמצאות ביותר מ-2,000 כפרים בדרום לבנון. מרבית הבתים הם של שלוש קומות, ואחת מהם שייכת לחיזבאללה שממנה פועלים אנשי הארגון ומסתירים את הרקטות". בעל הבית מקבל את המבנה בן השלוש קומות בתנאים נוחים מחיזבאללה. שתי קומות שייכות לאב המשפחה וקומה אחת שייכת לארגון. אותה קומה יכולה לשמש לעמדת שיגור טיל נ"ט, עמדת תצפית, מחסן שיגור רקטות, מחסן ציוד לוגיסטי או אולי חמ"ל שיפעל בעת חירום. הקומה היא שטח צבאי סגור והיא מוגדרת כנכס של הארגון במקרה של מערכה נגד ישראל.

לוחמי חיזבאללה בהלוויה של אחד מאנשי האירגון שנהרג במלחמת האזרחים בסוריה. ביירות, יוני 2013. רויטרס
לוחמי חיזבאללה קוברים את אחד מחבריהם שנהרג במלחמת האזרחים הסורית/רויטרס

תיבון הבהיר כי בכוונת צה"ל במלחמה הבאה להיכנס לכפרים כדי לפתור את הבעיה הזו, "לא נסבול שישראל תהיה תחת התקפות טילים במשך ימים ושבועות. אנחנו נצטרך להשתמש בכוח רב כדי להשתיק את המקומות האלה. יש לנו פתרון טוב לרקטות, אבל הוא יצטרך להיות קשוח. בסופו של יום, נצטרך להיכנס למקומות שבהם מסתירים את הרקטות". בדבריו הצביע תיבון על התמרון עליו מתאמן צה"ל בשנים האחרונות המשלב בתוכו פעילות מהקרקע ומהאוויר.

מה ששומר על יציבות זמנית הוא חוסר רצון מובהק של חיזבאללה לפתוח נכון לעכשיו במערכה מול ישראל. "אבל", מבהיר תיבון, "האזור שביר. הם מקבלים נשק רוסי מסוריה על בסיס קבוע, טילי קרקע-אוויר, טילי חוף-ים ובצה"ל לוקחים זאת ברצינות, מתאמנים הרבה, משתפים מידע עם האמריקנים. אם תהיה אש בצפון, תהיה לנו תגובה ברורה ואנחנו מוכנים לכך. ישראל יציבה ועלינו להיות מוכנים לכל סוגי השינויים שמתרחשים במהירות".

לגבי איראן, לגישתו של תיבון ובדומה לבכירים נוספים במטה הכללי, בטהראן רוצים יכולת גרעינית כדי להרגיש חסינות מפני תקיפה של המערב. "הם ראו מה קורה בלוב", אמר תיבון, "לכן הם גם מודאגים ממה שקורה בסוריה. הם חוששים שזה יגיע ישירות אליהם".

קצין איסוף - לכל הטורים
"הגלקטיקוס" של גנץ: מי יאייש את שולחן המטכ"ל?
טבילת האש של החץ הגיעה?
צבע אדום: צה"ל נערך להגן על בירת התיירות של ישראל

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully