וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייל שיאפשר שיחטפו אותו אפילו בתרגיל - לכלא"

7.9.2013 / 18:00

מפקד חטיבת גבעתי היוצא שעמד בראש הכח שנכנס לרצועה מיד לאחר חטיפת שליט עדיין נושא את הטראומה. אצלו באימונים, מותר להתנגד להדמיית החטיפה, גם תוך שימוש באלימות

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: מיכאל ברגמן

"לוחם זה לא גולם במעגל", היה נוהג מפקד חטיבת גבעתי היוצא, אלוף-משנה עופר לוי להסביר ללוחמים ולמפקדים לפני כל תרגיל ופעילות מבצעית, זאת כדי לצרוב בתודעה שלהם שבמשמרת שלו, לא יהיו חטופים כמו גלעד שליט. "אתם לא נחטפים, אתם נלחמים, אוי ואבוי לכם אם אתם נחטפים", נהג להטיף לפקודיו, "לא משנה מי בא אלייך. גם אם המח"ט בא ואומר לך בתרגיל 'נחטפת' - אתה לא נחטף. מותר לך ללכת מכות עם כל אחד. רק אם אתה מת שיבואו ויסחבו אותך".

לאחר שבתקופתו כמפקד גדוד שקד בגבעתי הוביל למעלה מ-70 מבצעים גדודיים במהלכם שבר את השיא הסודי שנספר בין מפקדי הגדודים בצה"ל עם המספר הגבוה ביותר של מחבלים הרוגים בכהונה אחת, אלוף-משנה לוי נחשב לאחד ממפקדי השדה המנוסים בצה"ל. אחד האירועים הבולטים בהם לקח חלק כמפקד שדה אירע עם חטיפתו של גלעד שליט בעזה, אז היה לוי מפקד הגדוד הראשון שנכנס לרצועת עזה כדי "לגבות מחיר" מארגוני הטרור. מאוחר יותר, הוא נותר הגדוד הסדיר היחידי שנלחם ברצועת עזה כשחטיבת גולני ואחריה חטיבתו שלו עלו צפונה להילחם נגד חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. אלוף-משנה לוי, שסיפק למורשת הקרב של החטיבה בת ה-30 מבצעים מורכבים, הבין את המשמעות האסטרטגית של חטיפת חייל וצרב בתודעת המפקדים והלוחמים את המשמעויות הנלוות לכך.

"אם חייל נחטף בתרגיל הוא הולך לכלא על סעיף של התנהגות שלא הולמת לוחם. מה זה? זה כמו לשבור שמירה. עד היום לא הצליחו לחטוף לי חייל", הוא מסביר, "במהלך תרח"ט (תרגיל חטיבה. א"ב) שלי אחרי מבצע 'עמוד ענן' אומרים לי לפתע מנהלי התרגיל: 'חטפו לך חייל'. אמרתי 'לא יכול להיות'. התעקשו. הפילו אותי פצוע בשלב מסוים. אמרתי להם - תראו לי איפה הוא. חיפשתי את החייל החטוף, שלחו צוות של רימון (יחידה מובחרת בתוך חטיבת גבעתי שקמה לתחיה בשנת 2010, א"ב) לאתר אותו. הוא (החייל שנחטף בתרגיל. א"ב) רואה אותי ואומר לי 'המח"ט, נשבע לך שהלכתי מכות עם ארבעה אנשים. הם הרימו אותי'. המ"פ של יחידת ביום האויב, אומר לי, 'וואלה עופר, הוא הלך איתם מכות. היינו חמישה. בשלב מסוים הוא הוציא את הרימון והתפוצץ עליהם. הם הרימו אותו ולקחו אותו'. הוא היה לבן. אמרתי לו: 'אני מוותר לך, אבל מי שקיבל עונש זה הצמד שלו (לכל לוחם מוצמד חייל נוסף והשניים אמורים לפקח שלא ייחטפו. א"ב). 'איך נתת שייקחו אותו?' הוא ענה לי 'דחפו אותי'. זה לא לעניין, הוא חטף עונש".

במקרה שלוחם שלך ייחטף לתוך מנהרה בעזה, אתה מצפה שחבריו ירדפו אחריו?

"שירדפו אחריו פנימה, כדי למנוע את זה. לא בגלל שאני חושב שזה מה שימנע את עמידתי במשימה, זה דבר גדול על המדינה".

מח"ט גבעתי, אל"מ עופר לוי. דובר צה"ל
קנה את שמו כמפקד קר רוח. לוי/דובר צה"ל

האיש של עזה

אלוף-משנה לוי החל את דרכו בגדוד הנ"ט דוכיפת וסיים את שירותו שם כמפקד פלוגה. בשנת 1996 הוא נפגש לראשונה עם רצועת עזה ומאז לא נפרד ממנה, למעט תקופות בהן יצא ללימודים. הוא מונה למפקד הפלוגה המסייעת בגדוד רותם של החטיבה הסגולה ולאחר מכן לתפקיד היוקרתי של מפקד פלוגת הנ"ט (פלוגת ה"עורב". א"ב) בגדוד הסיור. אחרי שמילא שורה של תפקידים בחטיבה, מונה לוי למפקד גדוד שקד, שם קנה את שמו כמפקד קר רוח. מאוחר יותר מונה לסגן מפקד החטיבה ולקח חלק משמעותי בלחימה במבצע עופרת יצוקה בסוף 2007. משם המשיך לפקד על החטיבה המרחבית הצפונית באוגדת עזה ולפני כשנתיים מונה למפקד חטיבת גבעתי. הוא בן 41, נשוי בפעם השנייה, אב לארבעה ילדים ומתגורר בקיבוץ יד מרדכי, לא הרחק הזירה שהוא מכיר יותר מכל - רצועת עזה.

בתקופתו, המשיכה החטיבה לצבור רייטינג בקרב בני הנוער, על אף מתקניה המיושנים. דור חדש של מפקדים הצטיין בתחרויות צליפה, מבחני כשירות מפקדים ואפילו באליפות צה"ל בכושר קרבי. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות לוי מפרגן למפקדי החטיבות שקדמו לו וטוען כי דור המפקדים שזכה להצטיין בכהונתו הוא תוצר של תהליך שהחל עוד בתקופה בה תת-אלוף עימאד פארס פיקד על גבעתי בתחילת שנות ה-2000.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוצים לעקוף את גולני". טירוני גבעתי בגיבוש ליחידות גדוד הסיור/מערכת וואלה!, צילום מסך

התרגיל החטיבתי שלכם זכה למחמאות בתוך הצבא. במה הוא היה שונה מהתרגילים הקודמים?

"התרח"ט האחרון היה מכוון כולו למתאר צפוני-לבנוני. מה שהיה שונה בו בעיקר היתה רמה הקושי הגבוהה שבאה לידי ביטוי בלחץ הפיזי והמנטאלי והעומס שמצטבר ברצף המשימות בתוך התרגיל מרמת הלוחם ועד אלי. בסך הכול, התרגיל הכין אותנו בצורה טובה ונגע בכל המאפיינים שיש בלחימה צפונית".

העובדה שחיזבאללה נלחם על אדמת סוריה וצובר ניסיון מבצעי מטרידה אותך?

"זה נכון שהם צוברים ניסיון בפן התקפי מסוים שהיה תמיד חסר להם כמו הפעלת מסגרות גדודיות בצורה התקפית, צורה שלא אפיינה אותם ולא מאפיינת אותם. אנחנו לומדים ונלמד בעתיד את הדברים שעולים מהלחימה בסוריה. כרגע, זה עוד לא משמעותי לתכניות האופרטיביות שלנו. לצד הניסיון שהם צוברים, הם גם סופגים הרבה נזק בכוח האדם, ובכלל".

ראש אכ"א האלופה אורנה ברביבאי הציגה לאחרונה נתונים לפיהם יש ירידה של 3% בקרב המועמדים במוטיבציה לשירות קרבי. איך זה משפיע על גבעתי?

"לשמחתי, בהיבט של גבעתי, הירידה כמעט ולא מורגשת. המוטיבציה לשרת אצלנו נותרה גבוהה מאוד, מדובר במוטיבציית שיא".

מה הסיכוי שגבעתי תעקוף את חטיבת גולני במוטיבציה לשרת בה?

"הסיכוי קיים. אני חושב שאם בודקים את העלייה ברצון לשרת אצלנו במשך השנים, מדובר בעלייה חדה. אני לא בודק רק את המוטיבציה לגיוס, אלא גם את הרצון להישאר בחטיבה לאחר הגיוס. לרצות לשרת זה דבר אחד, ולהתמיד במשך שלוש שנים בשירות, כולל תרגילים חטיבתיים קשים ותעסוקה מבצעית ארוכה זה דבר אחר. בתחום הזה אנחנו הכי חזקים. יש לנו את אחוז הנשירה הנמוך ביותר בין הלוחמים".

חיילים עם בעיות כלכליות היא בעיה מוכרת

אחוז ניכר מהחברה הישראלית סובל מקשיים כלכליים, יש חיילים בחטיבה שיוצאים הביתה לשבת ונשארים רעבים?

"אני רוצה מאוד להאמין שלא. יש לנו חיילים שהמצב הסוציו-אקונומי שלהם הוא כזה, הוא לחלוטין כזה. אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד לטפל בכך. הגמישות שיש לנו בעניין והאפשרויות לעזור לחיילים היא גבוהה מאוד. יש חלק לא מבוטל של חיילים שאנחנו מוצאים את הדרך לסייע להם. יש גם אוכלוסייה 'אפורה' יותר של חיילים, שאנחנו מוצאים את הדרך לסייע להם כולל באמצעות מפקדים שמביאים חבילות מזון לבתים. אני מקווה ומאמין שאין אצלנו חייל רעב או שבא הביתה למשפחה רעבה. אבל יש אצלנו ללא ספק אנשים שבאים מרקע כזה".

למפקד חטיבה שצריך לעסוק בהכנות למלחמה יש זמן לעסק "בחייל הקטן"?

"אין ספק שמה שמגיע בסופו של דבר אלי לשולחן זה המקרים הקשים ביותר, כולל חבר'ה שמגיעים אלי אחרי שכמעט הסתיימה להם המסילה. זה חבר'ה שבסמכותי לומר שהם ישוחררו מהצבא. או שיועברו לבסיס קרוב יותר לבית. יש חבר'ה כאלה. זכור לי חייל בן העדה האתיופית מרקע מאוד קשה שברח לא מעט פעמים כדי לעבוד על מנת לעזור לבית, ולאחר מכן ישב בכלא בגלל שנפקד. הוא הגיע אלי עם המלצה של רשויות הצבא לסיים את שירותו. אני והסמח"ט לקחנו אותו כפרויקט, הצבנו אותו כמדריך אצלנו, ליווינו אותו, קיצצנו לו כמה שאפשר בימים שהוא צריך היה להחזיר לצבא (תקופת ה"דפוק". א"ב) ועכשיו החייל רתום ועושה עבודה מהלב. כל סיפור של חייל כזה זה להציל נפש בישראל, פשוט ככה".

חיילים חרדים - במסגרת חרדית

נעשתה עבודת מטה בצה"ל שבחנה את שירות החרדים ביחידות השונות. תוקם פלוגת חרדים בגבעתי?

"לא נדרשנו לעניין הזה, לפחות לא כרגע".

להערכתך אפשרי לשלב בגבעתי לוחמים חרדים?

"כפלוגה זה בעייתי. יש לנו בנות בגדודים. לא נראה לי שהם היו (שזה מתאים א.ב) לפלוגה כזו, למסגרת כזו, לפלוגה כזו ולחייל כזה, ויש לנו לא מעט חיילים דתיים. אני חושב שהם צריכים לשרת כאשר כל מה שמקיף אותם זה מסגרת חרדית".

חיילי מילואים ברצועת עזה , נובמבר 2012. רויטרס
"ראיתי את הברק בעיני החיילים לפני הכניסה לעזה ב'עמוד ענן'". גבול עזה-ישראל/רויטרס

יש רגע אחד זכור במיוחד מכהונתך כמח"ט?

"במבצע עמוד ענן הגיע מצב שבו היינו כבר על הכלים, לא כאמירה, אלא היינו על הכלים וחיכינו שייתנו לנו לעבור את הגדר. השיחה לפני הכניסה לעזה עם כל הלוחמים שמעורבים: להסביר להם את מהלך הדברים ומה הקו המנחה של צה"ל ושל החטיבה שלנו בעתיד להיות זה רגע שאי אפשר להבין. לראות את הברק שיש להם בעיניים. את הנחישות להסתכל להם בעיניים ולהבין ששום דבר לא יעצור אותנו. זה רגע חזק מאוד".

מדובר בנוער בני 19, היו כאלו שאמרו זה גדול עליי, אני מפחד?

"תמיד יש רתיעה, שקרן מי שיגיד שלא, שאין לו איזה חשש. אצל הלוחמים זה בא לידי ביטוי בחשש לשלומם האישי, אצל המפקדים זה בא לידי ביטוי באחריות למשימה ולאנשים ובהיבט מסוים גם בחשש לשלומם האישי. זה לא פחד משתק, אלא פחד מחדד ומעורר. לא היה לנו מישהו שהרים את היד ואמר גדול עליי. לא היה".

"פייסבוק זה למרגלים"

מדוע שבני נוער לפני גיוס יבחרו להתגייס לגבעתי?

"כי הם מכירים את המשפט 'הכי לוחמים גבעתי' ואם הם רוצים להיות לוחמים מהשורה הראשונה, אז הם יגידו שהם רוצים את גבעתי. מי שמכיר יודע, שיהיו לו את המפקדים הכי רציניים, הם יידרשו ממנו ולא יוותרו לו. לא יעשו לו חיים קלים בכלל, אבל יידעו לחבק אותו לטפל בבעיות שלו. אנחנו רואים את זה הולך יחד".

אתה איש בשורה לכל אותם טירונים שאומרים מיליון זבובים לא טועים בא"ח גבעתי ?

"לא. אני לא יודע אם זה לצערי. אבל אני לא איש בשורה בנושא. עד שבא"ח (בסיס אימונים חטיבתי. א"ב) גבעתי ייבנה כבא"ח חדש בדומה לבא"ח צנחנים וגולני עוד ייקח זמן. אנחנו לא תולים בזה שום דבר".

כיצד אתה מסביר את העלייה במוטיבציה לשרת אצלכם למרות המתקנים המיושנים?

"אני חושב שזה מתחיל ונגמר בזהות המפקדים שלך. תנאים טובים לא בהכרח יהיו מה שייקבע. אני יכול לשים אותך בתנאי בית מלון עם מפקדים מחורבנים ואתה תרגיש רע. האמת היא שמי שבא להיות חי"רניק לא מצפה לבוא לקייטנה ולא לבוא למלון. יש אצלנו את כל מה שצריך, אבל נכון שגרים באוהלים.
מה דעתך על שימוש בפייסבוק בקרב לוחמים ומפקדים?
"יש דיבורים בנושא, יש קבוצות, לי אין פייסבוק, זה של מרגלים. אני חושב שמישהו כמוני לא יכול להיות עם פייסבוק. המ"פים שלי בטוח בדקו את השם שלי ומצאו שאין. יש על זה שיח בחטיבה. אני מעדיף להראות להם שאני בכושר טוב יותר מרובם אז זה זרז יותר טוב עבורם. לרוץ, להשתדל יותר. אני לא כל כך מכיר את העולם הזה".

היו אצלך אירועי מרד והחלטת לטפל בהם ביד קשה. מה דעתך על אירועי מרד באופן כללי?

"אני לא חושב שמרד הוא כמו שזה נשמע. כל אירוע כזה הוא חמור וככה התייחסתי אליהם. חיילים רוצים לשפר מעמד בפלוגה. יש לנו ספר שמסביר מה מותר בפלוגות ותיקות כמו הוראות פתיחה באש - מה אסור ומה מותר. כל גבעתי זה אותו דבר. זה עושה לנו פרסום רע אבל אני לא נרתע מזה".

"משאיר חטיבה חזקה"

שעתיים אחרי שאתה מסיים את התפקיד פורצת מלחמה או מבצע רחב היקף, איפה תהיה?

"דבר ראשון אני שואל את עופר (מפקד חטיבת גבעתי הנכנס אלוף-משנה עופר וינטר. א"ב) אם הוא רוצה שנתחלף חזרה. אני מניח שהוא יגיד לי לא. אז אני אניח את עצמי איפה שירצו אותי להשפיע לעזור ב'קדמית' של החטיבה. יש שני מפקדי אוגדות שכבר פנו אליי. אם אוכל לחזור אל החטיבה בכל תפקיד אז אעשה זאת".

איזו חטיבה אתה משאיר מאחורייך?

"זו שאלה לא הוגנת אבל אני חושב שאני משאיר חטיבה שבראש שלה מפקדי גדודים, מפקדי פלוגות ומפקדי מחלקות הטובים ביותר. לא התפשרנו. יש היום מוטיבציה עצומה להיות מפקד בחטיבה. אני משאיר חטיבה מאוד מוכנה למלחמה גם בחזית הצפונית למרות הקישור שיש לנו לדרום. אנחנו שייכים לפיקוד דרום והניסיון שיש לנו בעזה אין שני לו. אבל אם החטיבה שלנו תידרש לעימות בצפון, היא תהיה מהמובילות, אם לא המובילה בהן. זו חטיבה חזקה מאוד".

לקריאה נוספת
מי שחלם - שיתעורר: מדוע הביקוש לגבעתי רק עולה?
היגיינה לקויה בגבעתי: 100 חיילים סובלים משלשולים
מי שחלם גבעתי: האחים שממשיכים דרכו של בן דודם

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully