וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בלבנון: הג'יהאד העולמי סוגר על ישראל מכל עבר

23.8.2013 / 0:00

הירי מלבנון אינו אירוע נקודתי - אלא עוד שלב בהתבססות אל-קאעדה וגרורותיו על הגבולות. כישלון כיפת ברזל ביירוט חלק מהרקטות מעורר תהיות: מה יהיה במלחמת לבנון השלישית?

צילום: אדריאן הרבשטיין, ערן גילווארג, לע"מ, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

הפעמונים מצלצלים במזרח התיכון, אבל המערב דומם וממאן להבין: כבר מזמן לא מדובר ב"אביב ערבי", אלא בעידן חדש אליו נכנס האזור כלול. ארגוני הג'יאהד העולמי שמתפשטים במזרח התיכון. הם מקיפים כעת את גבולות ישראל מכל עבר - מסיני, רצועת עזה, ירדן, סוריה וכעת אנו רואים שגם מלבנון - ונערכים ליום הדין.

קטיושות אחרי שנתיים שקטות - כל הכותרות:
4 רקטות נורו לגליל המערבי, כיפת ברזל יירטה אחת
ארגון המקורב לאל-קאעדה נטל אחריות על הירי
נפגעת חרדה מהרקטות: "לא יכולה להתמודד"
נתניהו על הירי מלבנון: "נפגע במי שיפגע בנו"

מוקד נפילת רקטה ביישוב בצפון. ערן גילווארג
אחד מאתרי הנפילות בצפון/ערן גילווארג

בצה"ל מיהרו להדגיש כי שיגור מטח הרקטות לעבר הגליל המערבי מנקודת שיגור מדרום לעיר צור, עליו קיבל אחריות ארגון המסונף לאל-קאעדה, הוא אירוע נקודתי שלא יגרור הסלמה אזורית. לאחר מכן הטילו את האחריות על ממשלת לבנון. בעיני הדרג המדיני בישראל, זוהי הכתובת - וכשתפרוץ מלחמת לבנון השלישית, אם תפרוץ, היא תישא באחריות ועמה התשתיות הלאומיות של המדינה, שעלולים לחוות את מה שכבר זכה לכינוי "דוקטרינת הדאחיה". בישראל מכינים את העתיד.

בשלב זה, צבא לבנון וחיזבאללה לא מעוניינים בהגברת המתיחות מול ישראל. בשעות שלאחר הירי הם פיזרו סיורים וכוחות באזור שממנו שוגרו הרקטות. בשל הרצון להפגין משילות וביטחון, הם מיהרו לדווח לכוחות יוניפי"ל כי איתרו את משגרי הרקטות, ועושים מאמצים לאתר את המשגרים. צה"ל התאמץ לאתר את האחראים, והגיב באופן נקודתי כאשר התקיף יעד טרור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

היעד הבא: ישראל

למרות שהאירוע יישכח במהרה והרחוב הישראלי יחזור לשגרה, אסור להתעלם מהתהליך הנמשך. צמד המילים "אביב ערבי" כבר אינו רלוונטי למציאות העכשווית. שיגור הרקטות משטח לבנון על ידי פעילי ג'יאהד עולמי הוא לא אירוע נקודתי, אלא סימן נוסף, איתות לתהליך רחב מאוד שמתגבש סביב גבולות ישראל. אל-קאעדה ושותפיו השונים לג'יהאד העולמי מכוונים באופן איטי וחכם לפגוע במדינת ישראל.

בשלב ראשוני, מגבשים הארגונים האלה יכולות בסיני, ברצועת עזה, בירדן, בסוריה ובלבנון. מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, התבטא באופן פומבי בנושא, וקרא לפעילים לבנות את המערכה העתידית. עד כה הרים הג'יאהד העולמי בהצלחה את ראשו בסוריה ובלבנון. בארגונים השונים חברים לא רק תושבי מדינות ערביות, אלא גם אירופאים, אמריקנים, אפריקנים, צ'צ'נים, אפגנים ופקיסטנים. חלק מהארגונים דתיים יותר וחלק פחות - אבל המכנה המשותף של כולם הוא הגדרת היעד הבא: ישראל.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
המערכ שותק לנוכח הטבח בסוריה - מה יהיה אחרי נפילת המשטרים? גופות ילדים שנפגעו מגז באזור דמשק/רויטרס

אגף המודיעין התריע כבר לפני כמה שבועות מפני תופעת הג'יאהד העולמי ההולכת ונרקמת, שעלולה לשנות את פני האזור ולפגוע בסדרי עולם במדינות רבות שנחשבו עד היום יציבות. עד כה, במערכת הביטחון בישראל לא הצליחו לשכנע את העולם כי התהליך הוא רע לא רק לישראל ולמדינות באזור אלא לעולם החופשי כולו. השתיקה של המערב לנוכח השימוש בנשק כימי נגד אזרחים בסוריה עלולה להיות רק קדימון למה שעלול להתרחש באזור ביום שאחרי נפילת המשטרים. זהו תהליך דומינו, שבסוף יפגע במערב כולו.

מצרים היא דוגמה קלאסית לתהליך הטרור העולמי: התהליך החל בחצי האי סיני, תוך התעלמות כמעט מוחלטת של משטר מובארק. אך עם נפילתו, הרים הג'יאהד העולמי את ראשו, והמשטר הנוכחי, בלית ברירה, הכריז עליהם מלחמת חורמה שתימשך כנראה שנים ארוכות עד שתביא לפתרון אפקטיבי. המלחמה בג'יאהד העולמי חייבת להיות גלובלית ורציפה.

1 מתוך 4: כיפת ברזל מגמגמת

בתחילה, מיד לאחר הירי אחר הצהריים, העבירו גורמים רשמיים בצה"ל הודעות לפיהן ארבע רקטות שוגרו לעבר שטח מדינת ישראל, שלוש נפלו בשטח לא ישראלי ואחת יורטה בין נהריה לעכו. רק לאחר שעות, כשבטלוויזיה ובאתרי האינטרנט כבר מופיעות תמונות אתרי הנפילות, התברר כי שתי רקטות נפלו בשטח ישראל. רקטה שלישית אכן יורטה והרביעית, כפי הנראה, נפלה בשטח לבנון.

קטיושות בצפון. אדריאן הרבשטיין
אחד מאתרי הנפילות בצפון/אדריאן הרבשטיין

ארבע רקטות שוגרו לעבר ישראל והארץ געשה, אך יירוט של רקטה אחת מתוך ארבע (או שלוש שעברו את הגבול) מעורר תהיות רבות. הערכה בצה"ל היא כי במלחמת לבנון השלישית ישגר חיזבאללה מאות רקטות וטילים בגדלים שונים מדי יום לעבר כל שטחי המדינה. הטילים והרקטות יהיו בעלי ראשי קרב בגדלים שונים ויגרמו לנזק משמעותי מאוד בתשתיות וחיי אדם. על הציבור להיות ערוך מנטלית למציאות שבה כיפת ברזל לא מגינה במאה אחוז מפני האיומים השונים, בטח במקרה שמתנהלת מלחמה בה יידרש צה"ל ליטול סיכון ולבחור את המקומות בהם תוצב סוללת כיפת ברזל, תוך שהוא משאיר אזורים שלמים ללא הגנה. המערכים הטכנולוגיים שהותקנו בצפון הם מהמתקדמים בעולם לגילוי והתרעה. חשוב מאוד לתחקר את האירוע כדי למנוע פערים באירועים עתידיים, שיתרחשו ללא ספק.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully