וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היישובים המצטיינים ובתי הספר המובילים בישראל: הדירוג נחשף

22.8.2017 / 6:15

אחרי שנים של היעדר שקיפות, אתר חדש של משרד החינוך מציג נתונים השוואתיים בעשרות מדדים, לרבות רמת המורים, שיעורי הנשירה, היחס לתלמידים - ומי מוביל באנגלית ובמתמטיקה. בנט: "צמצמנו את הפערים ביסודי ובחטיבות, יש עבודה בתיכונים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

משרד החינוך משיק הבוקר (שני) מערכת שקיפות בחינוך שתאפשר לראשונה לצפות כמעט בכל מדדי בתי הספר ואף להשוות ביניהם. זוהי מהפכה במדיניות משרד החינוך לאחר שבעבר סירב לפרסם אפילו את נתוני המיצ"ב והזכאות לבגרות לפי בתי ספר. המערכת מאפשרת לקבל שורה ארוכה של מדדים אודות כל בית ספר, כאשר בבתי הספר התיכונים אף את "התמונה החינוכית" - סדרה בת עשרות מדדים שהושקה לפני שנה ובתחילה פורסמה כממוצע ארצי, לאחר מכן לפי רשויות מקומיות ולפני כשבועיים לפי בתי ספר. המערכת החדשה מאפשרת ליצור השוואות בין בתי הספר, ברמה ארצית, יישובית, לפי בתי ספר דומים ועוד.

לחיפוש בית הספר שלכם במערכת החדשה - לחצו כאן

מדובר בנתוני הזכאות לבגרות כולל פילוח של בגרות בהצטיינות ומספר מסיימי ארבע וחמש יחידות במתמטיקה ובאנגלית, בציונים רגילים ובהצטיינות. ניתן גם לראות מיהם בתי הספר המובילים בשיעור הנשירה של תלמידים, את שיעור האלימות בכל מוסד, מדד היחסים בין מורים לתלמידים ואפילו את חציון הוותק של מורי כל בית ספר ורמת ההשכלה שלהם. נתונים אלו הם חלק מ"התמונה החינוכית" שלעת עתה מודדת את בתי הספר התיכונים בלבד ובעתיד תכלול גם את היסודיים. המערכת החדשה מאפשרת לקבל נתונים רבים גם על היסודיים, החל ממספר המורים והכיתות בכל בית ספר ועד לתקציבים המופנים אליו.

בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017/ראובן קסטרו

התיכונים שהשיגו 100% זכאות לבגרות בתשע"ו מול אחוז הנשירה מהתיכון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באמצעות המערכת ניתן ליצור טבלאות דירוג של בתי הספר על פי מדדים שונים, כך ניתן לגלות למשל מיהם בתי הספר בישראל ששיעור האלימות בהם הוא הגבוה ביותר. הנתונים מבוססים על שאלון שבו התלמידים נדרשים להשיב אם בחודש האחרון היו מעורבים באירוע אלים. הממוצע הארצי עומד על 8% וניתן לראות כי במקום הראשון בישראל עומד בית הספר מח"ט ערערה בנגב שבמועצה המקומית הבדואית ערערה בנגב. 32.4% מתלמידיו דיווחו על מעורבות באירוע אלים. במקום השני מקיף אבו גוש עם 29%, במקום השלישי מקיף עתיד אלביאן בתל שבע עם 27.4%. בין עשרת בתי הספר הראשונים במדד האלימות בי"ס יהודי אחד, ארבעה בדואים, ארבעה ערבים ואחד דרוזי.

יוזמה חדשה להעלאת מספר הניגשים לבגרות חמש יחידות מתמטיקה: תלמידים מלמדים תלמידים, מתחם סאנדיסק כפר סבא. דצמבר 2015. ראובן קסטרו
יוזמה חדשה להעלאת מספר הניגשים לבגרות חמש יחידות מתמטיקה: תלמידים מלמדים תלמידים, מתחם סאנדיסק כפר סבא. דצמבר 2015/ראובן קסטרו

שיעור התלמידים שהיו מעורבים באירוע אלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעור הזכאות לבגרות הגבוה ביותר נרשם בבית ג'אן, 99.5%. לאחר מכן בתל מונד (96.4%), לב השרון (94.4%), רמת השרון (93.8%), גבעת שמואל (93.6%), מודיעין מכבים רעות (92.2%), דיר חנא (92.2%) וחורפיש (91%). בקרב יישובים שבהם יש פחות מ-300 תלמידים בגילאי תיכון, הובילה גני תקווה - 100% זכאות לבגרות.

בתחתית הרשימה עמדו מודיעין עילית, עם 1% זכאות לבגרות בלבד, בני ברק (9.8%) ובית"ר עילית (14.5%).

התיכונים בהם שיעור המורים בעלי תואר שני ומעלה הוא הגבוה ביותר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית הספר שבו המורים הם המשכילים ביותר והשיעור הגבוה ביותר בהם, 79.6%, מחזיקים בתואר שני ומעלה הוא "עתיד למדעים" בלוד. מדד חשוב נוסף הוא היחסים בין מורים לתלמידים. זהו מדד הבוחן את תחושות התלמידים כלפי מערכת היחסים בינם לבין המורים: האם התלמידים חשים אכפתיות מצד צוות בית הספר, האם יש להם למי לפנות כאשר הם זקוקים לסיוע ולתמיכה מהצוות והאם יש להם יחסים קרובים וטובים עם רוב המורים שלהם. גם כאן דירגנו את בתי הספר המובילים מבין החטיבות העליונות ובמקום הראשון "דמוקרטי בלב השרון" באבן יהודה כאשר 92.3% מתלמידיו בחרו בשתי האפשרויות הראשונות בסולם דירוג של אחת עד חמש, בשאלות אלו. במקום השני ישיבה תיכונית מצפה רמון עם 87.2% ובשלישי תיכון במעלה אדר בפתח תקוה עם 86.3%. כאן ניתחנו גם את המקומות האחרונים, בית חינוך על שם רבין בתל מונד עם 18% ועירוני י"ד עם 13.7% מתל אביב יפו .

התיכונים שבהם אחוז תלמידים גבוה מרגיש סיוע ותמיכה מצוות המורים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנט: "דין וחשבון ציבורי"

"אנחנו מביאים בשורה גדולה לציבור ההורים בישראל ולציבור אנשי החינוך והחוקרים", אמר שר החינוך נפתלי בנט, "היום השלמנו את המהלך של הרחבת השקיפות בחינוך. מערכת השקיפות שעלתה היום לאוויר פורסת בפני הציבור בישראל מסד רחב ביותר של נתונים. הם כוללים 21 מדדים המשקפים את העשייה הענפה והמכובדת של בתי הספר. לצדם, נתוני ההשקעות של המשרד ברמה הארצית, המחוזית והבית ספרית. ההשקעות הרבות מצביעות באופן ברור שצמצמנו את הפערים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. יש לנו עבודה בתיכון, ובכוונתנו לשנות גם שם את המצב. באתר עוד שורה רחבה של נתונים, וזאת חלק מהמדיניות שאני מוביל ומאמין בה - מקסימום מידע ומקסימום כלים להורים. אני מאמין במתן דין וחשבון ציבורי, ובהקשר זה האתר הינו כלי מהפכני".

תיכונים בהם אחוז תלמידים נמוך מרגיש סיוע ותמיכה מצוות המורים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
שר החינוך נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
כלי מהפכני. שר החינוך בנט/נועם מושקוביץ

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "היום עשינו צעד נוסף וגדול בהשלמת הנתונים המוצגים לציבור בישראל. לאחרונה, פרסם המשרד את האתר מיצ"ב ברשת וכן את מתווה התגמול הדיפרנציאלי. היום אנחנו משלימים עוד מהלך רחב היקף ומשמעותי. אנו מעלים את אתר השקיפות בחינוך הכולל מערך גדול של נתונים שיאפשרו למשתמש בו לערוך שורה של השוואות, חיתוכים, הפקת דוחות ועוד שורה של פעולות אחרות. אין לי ספק שהאתר יהווה כלי עבודה משמועתי בעבור הרשויות, ציבור החינוך בישראל ובעבור ההורים שיוכלו לקבל תמונת מצב פרטנית ומלאה על המוסד בו לומד ילדם. אני מברך את הצוות המקצועי של המשרד אשר פעל ללא לאות כדי לאפשר לציבור לקבל שירות חינוכי מקצועי ואיכותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully