וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספקות לגבי מעבר עיר הבה"דים לרמת חובב

רועי כ"ץ

27.5.2006 / 9:00

הממשלה תחליט אם עיר הבה"דים תקום קרוב לרמת חובב, או שאולי בריאות החיילים תשחק תפקיד, יותר מבריאות האזרחים תושבי הנגב

לפתחה של ממשלת אולמרט מוטלת החלטה מסריחה מהסוג שפוליטיקאים שונאים במיוחד – החלטה המורכבת מאינטרסים כלכליים וביטחוניים, עם פתיל השהיה קצר ופוטנציאל נזק עצום. מדובר בהכרעה על המיקום המדויק בנגב בו תוקם עיר הבה"דים, מגה-בסיס אליו אמורים לעבור בסיסי הדרכה ושירותים ממרכז הארץ, מצריפין ותל השומר, לנגב.

לאחר אין סוף בדיקות, לחצים, סקירות וישיבות החליטו במערכת הביטחון להקים את הבסיס הענקי סמוך לצומת הנגב. מדובר בעיני רבים במיקום אידיאלי שיאפשר המראה כלכלית עבור תושבי דרום הארץ. אבל אותו מיקום אידיאלי שוכן רק 10 קילומטרים מהגבול הדרומי של המועצה האזורית רמת חובב; מהאיומים האקולוגיים המפחידים במדינת ישראל.

לראשונה מאז הוקם שם אזור התעשייה, מבינים כולם שהמפעלים הכימיים ומתקני הטמנת האשפה עוצרים את פיתוח הנגב. הפעם גם, לראשונה, מול האינטרס הכלכלי של התעשייה ובעלי ההון ניצב יריב שקול בדמות מערכת הביטחון, שגילתה שהריחות הרעים מרמת חובב וזיהום האוויר יכולים להכשיל את אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות והרווחיות בתולדות הכלכלה הישראלית.

במסמך רקע שהוכן על ידי מכון המחקר בכנסת בעניין בשנת 2004 נכתב:
"בדיון ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת בשנת 2002 יידע רמ"ח תכנון אסטרטגי ותשתיות באגף התכנון בצה"ל כי בשנת 1997 הורה קצין רפואה ראשי על פינוי בסיס הנדסה הסמוך לרמת חובב. לאחר פינוי הבסיס, נכתבו הוראות הקובעות למי מותר לעבור באזור המחנה, מה משך הזמן שמותר לשהות במקום, באילו תנאים ועוד. הפינוי לא נעשה אמנם לנוכח הוכחות חד-משמעיות שהתופעה מזיקה אלא בעקבות תופעות של תחלואה ברמה שהטרידה את רשויות הצבא. עוד הוסיף הקצין הבכיר שבמהלך שנת 2001 התקבלו פניות חוזרות ונשנות של חיילים המשרתים בבסיס חצרים על איכות חיים ירודה, מיחושים, כאבי ראש, בחילות וכדומה"

כולם בוחשים

כעת שואלים כולם מדוע צה"ל ממקם שוב חיילים ליד מפגע אקולוגי, לאחר שפינה בסיס סמוך מאותן סיבות ממש? אנשי רמת חובב נכנסו מהשאלה הזו ללחץ וסקרים שונים הוזמנו, כדי להוכיח שמדובר בסיכון נמוך לחיילים, הארגונים הירוקים פתחו במתקפת הסברה ובקלחת החלו לבחוש גם ראשי רשויות שכנים, שרצו לראות את הבסיס (ומיסי הארנונה האסטרונומיים שיניב, במידה ומשרד הביטחון יואיל לשלמם) מוקם בשטח השיפוט שלהם.

במקביל החלו להתרומם גם כמה גבות בבאר שבע וסביבתה. תושבי בירת הנגב הופתעו לגלות את מידת הסכנה שנשקפת לחיילים, שיתגוררו ברדיוס מרחק דומה לזה שבין באר שבע לרמת חובב. הייתכן שלממשלת ישראל אכפת יותר מלובשי המדים מאשר ממאתיים אלף תושבי בירת הנגב? ומדוע בעצם דמם של נגדי וקציני צה"ל אדום יותר מדמם של אלפי האזרחים הבדואים, שחיים שנים ארוכות בסמוך למפעלים פולטי העשן?

לאחר שהתפזר עשן יחסי הציבור (כימי ומסוכן לא פחות מהזיהום שנפלט מארובות רמת חובב...) יתברר שמערכת הביטחון מחזיקה בידה את אחת ההחלטות האסטרטגיות החשובות של השנים הקרובות. אם יאושר המיקום הנוכחי של עיר הבה"דים, מדובר במתן תעודת הכשר אקולוגית מוחלטת לרמת חובב. אם צה"ל ישנה את מיקום הבסיס, סימן שהממשלה אינה מעוניינת לסכן את החיילים עקב הקרבה לאזור התעשייה. והשר לפיתוח הנגב והגליל? קולו לא נשמע.

כל הפלונטר הזה מונח לפתחה של הממשלה. אולמרט ופרץ יאלצו לקבל את ההחלטה תחת לחץ כבד של בעלי עניין, רובם כבדי כיס. חדי עין יכולים לזהות ,אפילו בכלי תקשורת גדולים, את עבודת הלוביסטים שמכתיבים לפוליטיקאים, לאנשי צבא ולעיתונאים את הטקסטים הנכונים כדי לשכנע ולהצביע עבור הצד ששכר את שירותיהם.

בקרוב נדע האם מאמינה הממשלה לתעשיינים או אולי לארגונים הירוקים. ומקסימום, בלית ברירה אלפי חיילים ישמשו בשנים הקרובות כשפני ניסיון באחד העימותים החשובים שהיו אי פעם במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully