וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלו שרידי יצור שממלא פער באבולוציה

רויטרס

6.4.2006 / 14:11

היצור המכונה "טיקטאאליק" חי במים רדודים, שילב מאפיינים של דג ותמסח, וייצג את המעבר מהחיים בים לחיים על היבשה

מאובנים בני 375 מיליון שנים של מין דג שנמצאו מצפון ל[[חוג הארקטי]] ממלאים פער בשרשרת ה[[אבולוציה]] בין בעלי חיים ימיים לבעלי חיים יבשתיים. כך אמרו אתמול מדענים אמריקאים.

שרידיו של המין החדש, שכונה "טיקטאאליק רוזאי" נמצאו עטופים בסלע קפוא. ליצור היו סנפירים וקשקשים של דג אולם גולגולת דמוית תמסח, וצוואר וצלעות של בעל חיים יבשתי.

"זהו דג שכולל בתוכו, באופן מפתיע, מאפיינים של בעלי חיים יבשתיים", אמר ניל שובין מאוניברסיטת שיקאגו, שהוביל את צוות המחקר. הוא הוסיף, כי "בעל החיים הזה מייצג את המעבר מהמים ליבשה – ואלינו".

הפריטים השלמים כמעט והשמורים היטב מראים כי היצור התברך בשיניים חדשות, לסת שנעה בקוטרה מ-25 עד 50 ס"מ וגוף משוטח שהגיע עד שלושה מטרים באורכו.

לדברי החוקרים, היצור, שחי בתקופה שבה חוג [[הקוטב הצפוני]] נהנה מאקלים סוב-טרופי, היה שחיין חלש שיכול היה להגיח ליבשה לפרקי זמן מוגבלים בלבד. שמו של היצור החדש הוענק לבקשת המדענים על ידי שבטי האינואיטים ([[אסקימואים]]) המקומיים, ופירושו "דג גדול של מים רדודים".

"זה מראה לנו את השלבים בהם נוצרו בעלי חיים יבשתיים", אמר שובין, שחיבר את דו"ח המחקר שהתפרסם בכתב העת המוביל Nature.

מבוכה למתנגדי האבולוציה

החוקרים נאבקו בטמפרטורות קפואות וסערות עזות כדי להגיע לאתר החיפושים באי הנידח אלסמיר, במרחק 600 קילומטרים צפונית לחוג הקוטב. בנוסף הם נאלצו להתמודד עם אימי דובי הקוטב, במהלך חיפושיהם אחר מה שמכונה דגים אלפיסטוסטגידיים, הנחשבים קרובים ביותר לטטרפודים – בעלי חיים יבשתיים בעלי גפיים, כמו יצורים אמפיביים, זוחלים, עופות ויונקים.

לדברי החוקרים, "מאבנים קודמים שמצאנו בהקשר של השלב האבולוציוני הזה היו דגים עם מעט מאפיינים יבשתיים, או [[בעלי חוליות]] יבשתיים עם מאפיינים ימיים שרידיים בלבד. המאובנים הללו מראים יצור שישב ממש באמצע, בין דג לבעל חיים יבשתי".

המאובנים מוכיחים גם, כי המעבר מהים ליבשה התרחש בהדרגה, אצל דגים שחיו במים רדודים. אלה פיתחו בהדרגה מאפיינים שאפשרו להם לחיות ביבשה. "הממצא הזה הוא חלום שהתגשם", סיכם טד דאישלר, מהאקדמיה למדעי הטבע בפילדלפיה.

התגלית החדשה צפויה לשמח את תומכי תיאוריית האבולוציה, ולהביך את תומכי ה"[[בריאתנות]]", המאמינים כי העולם נוצר על ידי כוח עליון, כפי שמתואר בתנ"ך, וטוענים כי ישנם בתיאוריית האבולוציה פערים בשרשרת הראיות המאובנות, וכי אלה מוכיחות שאינה מדויקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully