וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנטגון מפתח כרישי ריגול

2.3.2006 / 13:31

סוכנות המחקר שהביאה לנו את האינטרנט מפתחת שתלים נוירולוגיים, שישלטו בכרישים מרחוק כשהם מרגלים במרחבי הים

הפנטגון מממן מחקר ופיתוח של שתלים נוירולוגיים, במטרה להפוך כרישים למרגלים ימיים חשאיים, המסוגלים לחמוק דרך האוקיאנוס מבלי שאיש יוכל לגלותם. במגזין המדע הבריטי New Scientist דווח כי המחקר מסתמך על ניסויים קודמים בשליטה בבעלי חיים, בהם הושתלו אלקטרודות במוחותיהם, והגירוי שלהן הביא לתגובה התנהגותית צפויה מראש.

"[[הפנטגון]] מקווה לנצל את היכולת הטבעית של ה[[כריש]] לחמוק בשקט דרך המים, לחוש כל שינוי קל בשדות חשמליים ולעקוב אחרי שאריות כימיקלים", מציין הדוח, שיפורסם במגזין ביום שבת הקרוב. "בעזרת שליטה מרחוק בכרישים, הם מקווים להפוך את בעלי החיים למרגלים חשאיים, שמסוגלים לעקבו אחרי ספינות בלי להתגלות".

בסוכנות AFP דווח כי הפרויקט הבלתי-רגיל, בלשון המעטה, ממומן על ידי הסוכנות לפרויקטים מחקריים מתקדמים להגנה של הפנטגון – אותה סוכנות שהביאה לעולם את רשת ה[[אינטרנט]], שנולדה כרשת תקשורת צבאית שלא ניתן להשמיד באמצעי לוחמה פיזיים.

תוצאות המחקר יועילו גם לנכים ומשותקים

מדענים המעורבים בתוכנית הציגו את עבודתם בשבוע שעבר, בפגישה של מדעני אוקיאנוסים ב[[הונלולו]] שבהוואי. הצוות, מאוניברסיטת בוסטון, הביא תוצאות מניסוי מוצלח, בו הושתלו אלקטרודות במוח דגי זהב: המדענים הצליחו לשלוט בתנועות הדגים באקווריום בתנאי מעבדה. השתלים נשלטים על ידי משדרי רדיו זעירים, המגרים את החלק השמאלי או הימני של האיזור במוח הדג המוקדש לריח. הגירוי גורם לדג להסתתובב ימינה או שמאלה, בתגובה מיידית לאות שנשלח.

הצעד הבא במחקר יוציא את הניסויים אל מחוץ למעבדה: כרישים שבמוחם הושתל המכשיר ישוחררו בחופי פלורידה. מכיוון שמים עמוקים חוסמים את אות הרדיו, הקשר איתם יעשה באמצעות מגדלי שידור אקוסטי של הצי האמריקאי, המסוגלים לשלוח אותות [[סונאר]]יים לכרישים בטווח של עד 300 ק"מ.

חלק אחר במחקר הכרישים של הסוכנות מתמקד בשימוש בשתלים לשם הקלטה של פעילות המוח שלהם, במטרה להבין אלו נוירונים מגורים על ידי ריח ושדות מגנטיים וחשמליים. בטבע, האותות הללו מסייעים לכרישים לנווט ולמצוא מזון, אבל בפנטגון מקווים להשתמש בקלט הזה לצרכי ריגול.

במאמר המדעי, המגזין ציין כי המחקר של הפנטגון שנוי במחלקות, אבל גם כי התוצאות שלו יוכלו לסייע לרפואה מתקדמת: הבנת האותות האלקטרוניים במוח יכול להביא, בעתיד, לשתלים שיאפשרו לנכים לשלוט בגפיים מלאכותיות כמו בידיים וברגליים רגילות, ולהתגבר על שיתוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully