וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפסלה התוכנית להקמת מרינה בראש הכרמל

29.11.2005 / 15:29

לאחר מאבק ארוך של הארגונים הירוקים, הגולשים, מדענים וחברי כנסת נפסלה התוכנית של העירייה לבניית מרינה וריביירה בחיפה

וועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום בשאלת גורלו של קו החוף בחיפה, וסיפקה תשובות ראשונות לגביו. לאחר מאבק ארוך של הגופים הירוקים, הגולשים, תושבי בת גלים וארגונים רבים, לא תוקם מרינה באזור ראש הכרמל ובת גלים, ויש לחפש חלופות אחרות להקמתה.

צפריר רינת, כתב "הארץ", דיווח כי הוועדה קבעה גם שלא תתקבל כל הצעה אחרת להקים מרינה קטנה יותר ליד פרוייקט הבינוי "מגדלי חוף הכרמל", בחופים הדרומיים של העיר. בנוסף, נקבע כי מיקום אפשרי למרינה יכול להיות רק בתחום שבין חלקו המערבי של נמל חיפה ועד נקודה הסמוכה לשכונת בת גלים. החלטה חשובה נוספת מבחינת שמירת החופים, היא לא לאפשר הקמת בתי מלון סמוך לטירת הכרמל, בצידו המערבי של כביש חיפה-תל אביב, שהוא הצד הקרוב לים. בכך קבעה הוועדה שיש להרחיק גם באזור זה את הבנייה מקו המים ולשמור על החוף.

הוועדה דנה בשינויים לתוכנית המתאר הארצית לחופים באזור חיפה, ובהם שינויים שיזמה החברה הכלכלית של העירייה. מדובר בתוכנית לפיתוח ריביירה משכונת בת גלים בצפון ועד ראש כרמל בדרום, אזור שבו מגיע רכס הכרמל אל הים. במסגרת התוכנית שנדחתה, קטע של הים היה אמור לעבור ייבוש לשם הקמת מרינה.

סיומן של 10 שנות מאבק

לדברי הגורמים הירוקים, התוכנית שהוצעה היתה עלולה לגרום לפגיעה קשה בחוף הציבורי ובמערכת האקולוגית הנמצאת בים. הם חברו לכמה ארגוני גולשים המתנגדים לבנייה בחוף, המספרים כי בחוף התאמנו כמה מבכירי הגולשים בארץ, וקיימו אתם סדרה ארוכה של הפגנות משותפות במשך עשר השנים האחרונות, כולל הפגנה במקביל לישיבת הוועדה.

בשבוע שעבר הצטרפה למאבק גם קבוצה של בכירי חוקרי הים בישראל. קבוצת המדענים הפיצה מכתב ובו היא קובעת שהקמת מרינה תיצור שורה של מפגעים שיסכנו את הסביבה הימית בראש הכרמל, שבו יש מגוון ביולוגי מן הגדולים באזור. מכתב נוסף המסכם את טענות כל הגופים המתנגדים, שנכתב על ידי ח"כ ברונפמן (יו"ר הבחירה הדמוקרטית) בחתימתם של 16 ח"כים, הוקרא היום בפתיחת ישיבת הוועדה על ידי ברונפמן.

הגופים המתנגדים לבניה בראש הכרמל הציעו מגוון חלופות. בדיון שהתקיים היום הוצגה ההצעה לשינוי בתוכנית המתאר לחופי חיפה, שהכין בעבור משרד הפנים צוות מתכננים, בראשות פרופ' יגאל צמיר. על פי הצעה זו, יש לפתח מעגנה גדולה בחלקו המערבי של נמל חיפה, אחרי שיפונו מהאזור הנמל הצבאי ורציף המטענים. כל ייבוש ים בתחומי המעגנה יהיה רק לתכלית הקשורה למעגנה עצמה ולא יותר ייבוש למטרות כמו בנייה של מבנים מסחריים, מבני מלון או מגורים. באזור שכונת בת גלים יישמר קו הבינוי הקיים, ואילו באזור ראש הכרמל תיאסר כל פעילות בנייה או ייבוש שטח מים, למעט פעולות להשלמת ועיצוב טיילת קדמית לאורך קו המים. על רכס הכרמל יפותח פארק שיאפשר נגישות אל החוף.

"ניצחון מוחץ של התנועה הסביבתית"

החברה להגנת הטבע מסרה בתגובה להחלטת הוועדה, כי "זהו יום היסטורי. הוועדה גילתה אחריות רבה, ואיזנה בין צרכי הפיתוח של היום לחשיבה על הדורות הבאים. החברה להגנת הטבע מובילה את המאבק מזה 10 שנים, ובשיתוף ארגונים חברתיים, סביבתיים ואקדמיים הצליחה להביא לחשיבה מחודשת על טובת הפיתוח בעיר חיפה".

ח"כ רומן ברונפמן (הבחירה הדמוקרטית) אמר בעקבות ההחלטה, כי "זהו ניצחון גדול ומוחץ של התנועה הסביבתית, התושבים והגולשים. זהו ניצחון של אינטרסים של איכות הסביבה והחיים על פני אינטרסים נדל"ניים. הוועדה קיבלה היום החלטה צודקת, נכונה ומוסרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully