וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטבעות של שבתאי יש אטמוספירה משלהן

4.7.2005 / 20:21

החללית "קסיני", החוקרת את שבתאי זה שנה, גילתה האטה בקצב הסיבוב של כוכב הלכת. מדענים מתקשים להסביר את התגלית

למערכת הטבעות העצומה והמלכותית של כוכב הלכת שבתאי יש אטמוספירה משלה. לפי נתונים שהתקבלו מהחללית "קסיני", האטמוספירה של הטבעות נפרדת מזו של כוכב הלכת עצמו. מדעני המשימה "קסיני-הויגנס" חוגגים בימים אלה את השנה הראשונה להימצאה של החללית מסביב לכוכב עטוף הטבעות.

בנוסף, שבתאי מסתובב בקצב איטי יותר משסברו עד כה. בשנות ה-70 וה-80 נמדד קצב הסיבוב של הכוכב, והקצב שנמדד לאחרונה איטי ב-7 דקות. מומחים מתקשים להסביר את האבחנה הזו. הפרטים החדשים נחשפו בפסטיבל החלל הבריטי, שנערך בבירמינגהם.

בבי.בי.סי דווח, כי החללית ביצעה תצפיות מקרוב על מערכת הטבעות של הכוכב, מהן עולה כי האטמוספירה סביב הטבעות מורכבת בעיקרה מחמצן מולקולרי.

ד"ר קואטס מהמעבדה לחקר החלל ביוניברסיטי קולג' בלונדון אמר, שמבנה האטמוספירה דומה מאוד לזו המקיפה את ירחי צדק, אירופה וגנימד. "כאשר יורדים מים מן הטבעות, המימן אוזל מהם – והחמצן נשאר", הסביר.

הטבעות של שבתאי מורכבות בעיקר מקרח, המעורב בכמויות קטנות של חומר סלעי. לדעת ד"ר קואטס, האטמוספירה סביב הטבעות מוחזקת בעיקר על ידי כוחות גרביטציוניים ואיזון בין אובדן חומר ממערכת הטבעות לבין אספקה-מחדש של חומר ממקורות אחרים.

המדענים הודו, כי הופתעו מהגילוי לפיו מהירות הסיבוב של שבתאי נמצאת בהאטה. "נראה שהסיבוב מואט ב-7 דקות לעומת הנתונים שהתקבלו על ידי משימות 'פיוניר' ו'וויאג'ר' בעבר, אבל אנחנו לא באמת יודעים למה", אמרה פרופ' מישל דוהרטי, חוקרת בכירה במשימת קסיני, "אפשר לצפות שסיבוב של כוכב לכת יאט אם הדינמו הפנימי שלו יעצור, אך לא נראה שזה המקרה עם שבתאי". הדינמו הפנימי הוא מקור השדה המגנטי של כוכב הלכת, ומצריך סיבוב וליבה נוזלית.

קסיני החלה במשימתה על שבתאי ב-1 ביולי 2004, לאחר מסלול בן 3 מיליארד ק"מ, שארך 6 שנים. בינואר האחרון הנחיתה בהצלחה את רכב החלל "הויגנס" על פני טיטאן, אחד מירחיו של כוכב הלכת. המשימה מופעלת בשיתוף על ידי הסוכנות האמריקאית נאס"א, סוכנות החלל האירופית (Esa) וסוכנות החלל האיטלקית (Asi).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully