וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראייה חדשה במשפט - טביעת מוח

18.2.2004 / 0:02

תגובות חשמליות במוח בתגובה לדימויים הקשורים לפשע, יוכיחו אם הנאשם זכאי או לא. לא כולם משוכנעים שהשיטה לשימוש, אבל את חייו של נדון אחד למוות היא עשויה כבר להציל

טכניקה שנויה במחלוקת לזיהוי מוח קרימינלי, העושה שימוש בגלי מוח לא רצוניים העשויים להוכיח אשמה או חפות, עומדת לשחק תפקיד מרכזי בערעורו האחרון של נדון למוות בארה"ב.

הטכניקה, המכונה "טביעת מוח", כבר נבדקה על ידי האף.בי.איי והפכה לראיית המפתח בערעור על הרשעתו באשמת רצח של ג'ימי ריי סלוטר, שנדון למוות באוקלהומה.

טכניקת טביעת המוח היא שיטה לקריאת הפעילות החשמלית הבלתי-רצונית של המוח בתגובה לתמונות ודימויים הקשורים לפשע ומוצגים לנבדק. מפתח השיטה הוא ד"ר לארי פארוול, המדען הראשי והמייסד של מעבדות "בריין פינגר-פרינטינג",

שלא כמו הפוליגרף, אליו מרבים להשוותה, הדיוק של הטכניקה הזו טמון ביכולתה לקלוט את האות החשמלי, המכונה גל p300, לפני שיש בידי החשוד שהות להשפיע על התוצאה.

"זה מדעי ביותר. לטביעת המוח אין שום קשר לרגשות, לעובדה אם אדם מזיע או לא. זה פשוט בודק בצורה מדעית אם המידע הזה אצור במוח", אומר ד"ר פארוול. "זה לא תלוי בפרשנות הסובייקטיבית של עורך הבדיקה. המחשב עוקב אחר הבדיקה ומוציא תשובה אם המידע ישנו או איננו".

הנאשם ברצח לא ידע פרטים מהותיים

באתר הבי.בי.סי דווח כי טכניקת טביעת המוח קבילה בבתי משפט בארה"ב לצורך זיהוי פושעים או זיכוי נאשמים. לפני מספר ימים ערך ד"ר פארוול את הבדיקה על ג'ימי ריי סלוטר בבית הסוהר המאובטח ביותר של מדינת אוקלהומה. חבר מושבעים הרשיע את סלוטר בכך שירה בחברתו לשעבר, דקר אותה והתעלל בגופתה, וכן בכך שירה למוות בבתם התינוקת.

הפשעים שבהם הורשע בוצעו בבית שמוכר לו היטב, והתוצאות היו מאירות עיניים. "ג'ימי ריי סלוטר לא ידע איפה בבית בוצעו הרציחות. הוא לא ידע איפה שכבה גופת האם או מה היא לבשה בעת המוות – עובדה מהותית בתיק", אומר ד"ר פארוול.

במהלך הבדיקה, חובש הנבדק מעין סרט ראש המצויד בחיישנים המודדים פעילות בתגובה לתמונה או עצם המקושרים לפשע – לדוגמא, נשק הרצח או מלת קוד במקרה של מרגל. "במחקר עם האף.בי.איי., הצגנו מלים וביטויים שרק סוכן אף.בי.איי יכיר, ויכולנו לראות לפי התגובות המוחיות מי סוכן אף.בי.איי ומי לא. יכולנו לעשות זאת ב-100% דיוק", אומר ד"ר פארוול.

לטביעות מוח יש השלכות מרחיקות לכת על מערכת המשפט הפלילי. כל הכרעה נסמכת על יותר מאשר תוצאותיה של בדיקה פורנזית כמו טביעת מוח. עם זאת, לאור הממצאים הללו, מקווים סנגוריו של סלוטר שהוא יזכה בחנינה, זיכוי או משפט חוזר.

מבקרי טביעת המוח מאמינים שהיא זקוקה לליטוש רב לפני שהשימוש בה יהפוך לשגרתי ולפני שתיקים יוכרעו על סמך תוצאותיה. למותר לציין שד"ר פארוול חולק על דעה זו. "מה שאני יכול לומר בוודאות, מנקודת מבט מדעית, הוא שמוחו של ג'ימי ריי סלוטר אינו מכיל כמה מן הפרטים המהותיים ביותר אודות הרצח שבעטיו הוא הורשע ונדון למוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully