וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאדים מגיע לכדור הארץ

עופר אדרת

24.8.2003 / 15:27

ביום רביעי צפוי כוכב הלכת להגיע למרחק של 56 מיליון ק"מ בלבד מהארץ; הפעם האחרונה בה היה כה קרוב הייתה לפני 60 אלף שנה; חלליות ששוגרו לעברו צפויות להעביר נתונים חדשים

ביום רביעי הקרוב (27 באוגוסט) צפוי כוכב הלכת מאדים להגיע למרחק הקרוב ביותר לכדור הארץ. הפעם האחרונה בה היה כה קרוב אלינו התרחשה לפני 60 אלף שנה.

הקרבה לכוכב עודדה את סוכנויות החלל ברחבי העולם לשגר חלליות אל פניו, והחל מחודש ינואר אנו עתידים לקבל נתונים חדשים על הפלנטה. חובבי התצפיות ואסטרונומים ברחבי העולם אחוזים התרגשות לקראת יום רביעי, בו יעמוד המרחק שלנו מהכוכב על 56 מיליון ק"מ בלבד. זאת, בהשוואה למרחק הממוצע הרגיל, שעומד על 96 מיליון ק"מ.

התצפית הטובה ביותר על המאדים תהיה מהר בנטל שבמרום הגולן,
כ-1,200 מטר מעל פני הים. במקום תיערך תצפית מודרכת ללא תשלום.

האם יש חיים על המאדים?

רוברט ברץ, ראש תחום אסטרופיזיקה במוזיאון הלאומי למדע בחיפה, מסר למערכת "וואלה! חדשות" כי ההתרגשות סביב האירוע נובעת מכך שמדובר בפלנטה היחידה במערכת השמש שיש סיכוי שאנשים ינחתו עליה אי פעם. לדבריו, שתי הפלנטות האחרות, חמה ונגה, הן חמות מאוד ואין אפשרות שאי פעם אדם ינסה לנחות עליהן.

מאז ומעולם תפס מאדים מקום חשוב גם בסיפרות ובקולנוע. זאת, בעקבות הסקרנות שעוררו טענות שונות לגבי הימצאות חיים מתקדמים בכוכב. עוד ב-1897 טען מדען איטלקי כי ראה במקום תעלות. ב-1938, בשידור הרדיו המפורסם בארה"ב, דווח על פלישה של יצורים מהמאדים, באייטם חדשותי. הידיעה עוררה המולה רבה בקרב תושבי ניו יורק. בשנות ה-70, בתצפיות הראשונות שבוצעו לעבר המאדים, נראה הר באורך קילומטר וחצי, שדמה לפנים של בן אדם. חסידי ה"חיים על המאדים" טענו כי לא ייתכן שההר נוצר בידי הטבע, ושמדובר ב"עבודה" של יצורים תבוניים.

ב-1976 נחתו על המאדים ה"וייקינג 1" ו-2, כדי לקחת דגימות מהקרקע. ניתוח הממצאים העלה כי לא קיימות עדויות לחיים במקום.
לפני זמן מה נתגלה באנטרקטיקה מטאוריט שהגיע ממאדים ובו משהו שנראה כמו בקטריה. גם במקרה זה, כמו במקרים הקודמים - הבדיקות שנערכו שללו את האפשרות לקיום חיים במקום.

ביום שלישי הקרוב בשעה 20:30 יקיים המוזיאון הלאומי בחיפה הרצאה בנושא "התפתחות החקר של המאדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully